Gå til innhold

Amming/kort tungebånd


Mymlen

Anbefalte innlegg

Kan det at babyen har kort tungebånd føre til at han "sutter" mer på brystvorta - og derav mer såre bryster? Har fått litt problemer med tørre og såre bryster - barnet er 9 uker. Hadde ikke i det hele tatt dette problemet med nr. 1, og jeg mener at stillingene jeg holder ham i er de samme.

Ellers har jeg brukt albueskjell og det fungerer fantastisk bra! Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Mymlen. Ja det er korrekt.Noen barn har kort tungebånd og det er ikke et problem. Dette kan også ha med formen på morens bryst å gjøre. For andre er det et problem. Barnet bruker tungen til å trekke inn brystet i munnen. Om tungebåndet er kort slik at tungen ikke rekker frem til nedre gumme vil dette kunne føre til at tungen står i bue. Den rasper da moren på undersiden av brystknoppen. Jeg har sett store skader på brystknoppen som ikke ble bedre før tungebåndet ble klippet. Disse barna har også hatt dårlig vektøkning pga dårlig sugetak, dårlig tømming av brystet og deretter nedsatt melkeproduksjon hos mor. Er årsaken til sårhet kort tungebånd hos ditt barn ville du ha vært sår helt fra begynnelsen. Er du blitt sår nå kan det være en sopp/Candida infeksjon. Da er ofte symptomene sårhet og flassing.Ta kontakt med helsestasjonen og diskuter dette med helsesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...