Gå til innhold

Match eller tilfeldighet???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet at det f.eks i USA spekuleres i at barna matches med fedrenes utseende. Det har vært lagt frem endel bilder, og joda, med litt godvilje så... MEN; til USA adopteres det vel noe sånt som 5000 barn bare fra Kina, hvert år, så det hadde nesten vært litt underlig om ikke NOEN lignet litt på foreldrene, vi mennesker har jo endel likhetstrekk ;-) Persolig tror jeg at det er tilfeldighetene som rår. Eller.. kanskje jeg HÅPER at tilfeldighetene rår, ellers kunne vårt barn ende opp med å se litt rar ut.. :-)

fei1365380229

Vet at det f.eks i USA spekuleres i at barna matches med fedrenes utseende. Det har vært lagt frem endel bilder, og joda, med litt godvilje så... MEN; til USA adopteres det vel noe sånt som 5000 barn bare fra Kina, hvert år, så det hadde nesten vært litt underlig om ikke NOEN lignet litt på foreldrene, vi mennesker har jo endel likhetstrekk ;-) Persolig tror jeg at det er tilfeldighetene som rår. Eller.. kanskje jeg HÅPER at tilfeldighetene rår, ellers kunne vårt barn ende opp med å se litt rar ut.. :-)

Kan ikke tenke meg at dere ser rare ut noen av dere :)

Det er mange som sier at jenta vår likner meg, men jeg ser det ikke, det er nok litt hva folk vil se, men jeg tror nok hun ligner meg mer enn noen av de andre jentene som ble tildelt i vår gruppe.

Så en viss matching tror jeg på.

Da vi fikk bildet av datteren vår var det mange som lurte på om mannen min hadde vært i Kina. Hun har en utrolig likhet både med pappa og onkel.

Jeg tror at de prøver noen ganger å matche når de kan.

Det virket som at det var fedrene barna ble matchet mot.

Da vi hentet "gullet" vårt fra Wuwei i slutten av 2003 var det mange av de 10 vi hentet som lignet fedrene. Det ble kommentert flere ganger under turen.

trk1365380645

Det var litt vanskelig å skrive noe fornuftig om dette, men jeg prøver: Jeg tror det varierer mellom landene og gjennom tidene. Jeg innbiller meg at i en del land er bildene viktige- de sier ganske mye om en, i tillegg er det (ihvertfall med små barn som "matcherne" kanskje ikke kjenner en gang) ofte det letteste å finne likheter fra. Vi har adoptert fra Etiopia, og jeg innbiller meg at de matcher(det føles i hvertfall sånn- gullet passer så godt til oss, og blir mer og mer lik faren fysisk!). Men før de matcher blir barna frigitt for adopsjon til Norge (hvis jeg har forstått det riktig), derfor er det et begrenset utvalg barn man matches mot. Men jeg tror også at mye skjer når man kommer hjem, det skjer masse med oss mennesker når vi deler hjem og opplevelser over lengre tid, og ofte vil det skje en tilpasning begge veier.

Annonse

Takk for svar!

Syns dette høres merkelig ut. Skulle jo helst tro at tilfeldighetene spilte inn. Og at miljøet spiller en større rolle. Jeg f.eks. ligner ikke i det hele tatt noen av mine foreldre av utseende. Aller minst min far. (Viser til at noen mener det kan være en viss match med far.) Derimot er jeg ganske lik min mor i personlighet.

Tar imot alle innspill med takk!

Dette vet jeg ikke noe om, men jeg har sett flere familier hvor foreldre og barn faktisk er ganske like! Og da mener jeg ikke like i adferd, men rett og slett like av utseende. Kanskje er det bare tilfeldig, jeg vet ikke...

Min ene sønn ligner min ene datter og den andre er lik min sønn. men samtidig er de veldig like hverandre. Jeg har tre biologiske og to adopterte. Mitt barnebarn er som snytt ut av nesa til faren, så det er helt sikkert en sammenligning fra bilder som var utgangspunktet for tildelingen av ham. Men at han i tillegg også er lik av natur kunne de ikke forutse. Derfor så er den psykologiske tilhørigheten veldig viktig der på hvordan de vil utvikle seg som personer. Men det er jo umulig å arve gener av adotivforeldrene så de vil i tillegg vise seg utenom , akurat som biologiske søsken har forskjellige gener som er fremtredende hos den enkelte.(noe fra mor og noe fra far) jeg får stadig høre at mine "dårligste" gener er fremtredende når det er snakk om stahet hos alle mine fem barn.De gode har de fra faren.Så det så . det er nok som du sier at det har med øye som ser.

Takk for svar!

Syns dette høres merkelig ut. Skulle jo helst tro at tilfeldighetene spilte inn. Og at miljøet spiller en større rolle. Jeg f.eks. ligner ikke i det hele tatt noen av mine foreldre av utseende. Aller minst min far. (Viser til at noen mener det kan være en viss match med far.) Derimot er jeg ganske lik min mor i personlighet.

Tar imot alle innspill med takk!

Våre barn er adoptert fra India. Matchingen av barn og foreldre går ikke på samlebåndsmetoden, etter vår erfaring. Sosialarbeiderne som foretar tildelingen går nøye gjennom aktuelle søkeres sosialrapporter når det skal velges foreldre til et bestemt barn. Har vel inntrykk av at familiens ressurser og foreldrenes personlige egenskaper som sådan vektlegges mer enn f.eks. utseende. Altså er det viktigere hva en familie eller et foreldrepar kan "tilby" barnet enn at de likner barnet av utseende.

Vår eldste og vår yngste er veldig like av både utseende og lynne, det tror jeg ikke er tilfeldig. Ingen av barna ligner særlig på verken mor eller far av utseende. Derimot har de personlige egenskaper/ talenter som matcher minst èn av oss foreldrenes.

Hilsener fra

Tilfeldigheter, selvfølgelig.

Av og til treffer de blink, og da snakker vi om (vellykket) matching. Men jeg for min del har to barn som like godt kunne ha vært født på hver sin side av kloden. Min eldste er kun lik seg selv, og yngstemann er DRITLIK han der Ross i "Friends", i tillegg til visse likheter med organisten i byen her, min gamle musikklærer og en litt fjernere bekjent av meg. Seriøst!! :o)

Det hører med til historien at ei venninne av meg fikk ei datter fra samme land samtidig som jeg fikk min yngste. DEN jenta skulle dere sett! Hun er en tro kopi av min eldste, både i utseende og personlighet.

Så i den grad matchingsteorien holder vann, burde helt soleklart lillejenta hennes vært min yngste, mens lille Ross skulle trådt sine barnesko skjeve på en annen kant av landet.

Tilfeldigheter, selvfølgelig.

Av og til treffer de blink, og da snakker vi om (vellykket) matching. Men jeg for min del har to barn som like godt kunne ha vært født på hver sin side av kloden. Min eldste er kun lik seg selv, og yngstemann er DRITLIK han der Ross i "Friends", i tillegg til visse likheter med organisten i byen her, min gamle musikklærer og en litt fjernere bekjent av meg. Seriøst!! :o)

Det hører med til historien at ei venninne av meg fikk ei datter fra samme land samtidig som jeg fikk min yngste. DEN jenta skulle dere sett! Hun er en tro kopi av min eldste, både i utseende og personlighet.

Så i den grad matchingsteorien holder vann, burde helt soleklart lillejenta hennes vært min yngste, mens lille Ross skulle trådt sine barnesko skjeve på en annen kant av landet.

OK, før hele forumet her gir jernet, så kan jeg jo ile til og si at jeg kun snakker ut fra "mitt" giverland.

Prosessene i de andre har jeg ikke satt meg så veldig ivrig inn i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...