Gå til innhold

Verden går heldigvis fremover...

Anbefalte innlegg

Har nettopp lest om omverdens reaksjoner og kommentarer til adoptivbarn og deres foreldre (er sjelden inne på DOL i disse dager). Jeg opplever selv at omgivelsene stort sett er svært kloke og gjennomtenkte i forhold til hva de sier, og tror vi har fått mye igjen for å være både åpne og ”oppdragende” i den forstand at vi har snakket om begrepsbruken både med barnehagen, skolen, og med andre foreldre.

Tror nok at det å være adoptert i dag er noe helt annet enn for noen tiår tilbake. Da jeg tok utdannelsen min (for hundre år siden – minst!) studerte jeg sammen med som var adoptert fra Asia. Hun hadde mange snåle historier om hvordan det hadde vært å vokse opp som en av de første utenlandsadopterte i Norge, og i alle fall den første i den vesle bygden der hun bodde. Hun opplevde stadig vekk at ukjente gamle damer kom og gav henne penger, var man mørk i huden var man pr definisjon fattig! Hun opplevde også å få pakker med strikkesokker og luer som misjonsdamene hadde strikket til henne og til de svarte barna i Afrika. At hun bodde i Norge sammen med velstående foreldre gjorde ingen forskjell - var man mørk i huden så trengte en hjelp fra misjonen, uansett! På skolen der vi gikk gav kantinedamene henne alltid ris til middagen – selv til kokt torsk. Når hun prøvde å bytte til poteter stirret de bare vantro på henne og spurte om hun virkelig likte det. Heldigvis hadde dennejenta en velutviklet sans for humor, og valgte å se de morsomme i disse episodene.

Så når jeg tenker på dette kjenner jeg at vi er på rett vei – verden går tross alt fremover!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163216-verden-g%C3%A5r-heldigvis-fremover/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...