Gå til innhold

Nå gir jeg snart opp...


Lillian B

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg virkelig oppmuntring her!

Jeg fødte ei datter for 3 mnd siden, som har leppe/kjeve/ganespalte. Dvs. at hun ikke klarer å skape vakuum i munnen og dermed ikke klarer å suge effektivt av brystet mitt. De første ukene hadde jeg masser av melk (pumper), og hun fikk kose seg ved brystet hver morgen. Da spruta melka i munnen hennes av seg selv. Dette var kjempekoselig. Men, nå vil hun overhodet ikke ha puppen, har blitt for vant med flaska. Jeg har pumpet regelmessig, gitt henne morsmelk på dagen, og erstatning på natta. Produksjonen har sakte og sikkert minka. Synes rett og slett det er veldig vanskelig å være avhengig av å pumpe, for i en hektisk hverdag er det ikke like lett å dra med seg pumpa overalt....

Men, har også vært veldig innstilt på at jenta mi skal få morsmelk...jeg har ei jente på 1 1/2 og, og hun ble amma til hun var 1 år...

De siste 5 (!) ukene har jeg vært skikkelig forkjøla, den ene forkjølelsen har blitt etterfulgt av den neste. Produksjonen er nå minimal, og bare tanken på å gå igang og pumpe meg opp igjen gjør meg helt matt...

Kan noen oppmuntre meg litt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Lillian B.

Du har gjort en kjempeinnsats for barnet ditt! Ganespalte er et av de tilfellene som er forferdelig vannskelig fordi det ikke blir vakum. Med kun leppespalte kan det la seg lykkes. Å pumpe når du vet at det er små sjanser for at hun ikke kommer til å noen gang til å ta brystet ordentlig, kan også være tungt. Det at du ammet ditt første barn lenge er flott, men nå har du et helt annet utgangspunkt. Jeg går utifra at du dobbeltpumper med elektriskpumpe, noe som er det beste når man må pumpe så mye som deg. Vær glad for det du har fått til og ikke vær så streng med deg selv. Se hvor lenge det går med et pumpenivå som du kan overleve med.Du har en utfordring med din datters situasjon og at du har en annen datter som heller ikke er så stor. Noen steder i USA tar de avstøpning av ganen og legger inn når barnet skal die, det fører til at barnet kan få vakum. Jeg har ikke hørt om dette i Norge da jeg har liten erfaring med slike tilfeller, men skulle gjerne hatt mer.

Lykke til fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg vet det er frustrerende og vanskelig når man så gjerne vil, men ulike årsaker gjør det vanskelig/umulig. Tenk på det du har prestert til nå og ikke slit deg helt ut med å fortsette samme kjøret. Det er mange som sliter med ammingen, og som ikke har like dårlig utgangspunkt som deg og barnet ditt med leppe/ganespalte. Det blir heldigvis sunne og friske barn med morsmelkerstatning også! Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...