Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min arbeidsgiver ønsker å gi velferdspermisjon med lønn i 10 dager for hentereisen.

I trygdeetaten sine retningslinjer står det:

Ved adopsjon fra utlandet regnes omsorgsovertakelsen som hovedregel å finne sted når foreldrene kommer til norge sammen med barnet og har den daglige omsorgen for det.

Dersom omsorgsovertakelsen skjer under oppholdet i utlandet, kan omsorgsovertakelsen anses for å ha funnet sted fra den dato som framgår av adopsjonspapirene. trygdekontoret kan da yte adopsjonspenger fra det tidspunktet."

Er det da slik at man kan velge å følge hovedregelen selv om omsorgsovertakelsen skjer i løpet av reisen?

Det beste for oss vil jo være å ha velferdspermisjon først, og så starte permisjonen når vi kommer hjem.

Skrevet

Dette er opp til dere å bestemme.

Vi startet ikke på omsorgspermisjonen før etter at vi kom hjem fra Kina. Blir å gjøre det samme neste gang - vi er begge berettiget til velferdspermisjon med lønn under reisa.

klem fra

carla1365380461
Skrevet

Vi arbeider begge i staten, og fikk klar beskjed om at permisjonen begynte den dagen vi formelt overtok omsorgen for datteren vår (adoptert fra Kina). Vi fikk velferdspermisjon til den dagen, men de resterende 1.5 ukene vi var i Kina var vi i foreldrepermisjon.

Skrevet

Vi fikk også 14 dagers velferdspermisjon. Denne permisjonen brukte vi til hentereisen. Adopsjonspermisjonen begynte vi på dagen etter hjemkomsten. Det var ikke noe problem i forhold til Trygdekontoret.

Gjest kina2004 som ble 2003
Skrevet

Jeg fikk også innvilget 14 dager m/lønn hos arbeidsgiver, men trygdekontoret sa at permisjonen begynte den dagen vi overtok barnet (Kina). Arbeidsgiver var da grei og sa at vi kunne ta de 2 ukene til slutt, etter at jeg hadde brukt opp mine 49 uker.

Skrevet

Vi fikk starte adopsjonspermisjonen dagen etter vi kom hjem, men de ulike trygdkontorene her i Bergen praktiserer forskjellig. Jeg fikk velferdspermisjon med lønn i to uker fra min arbeidsgiver da vi var på hentereise. Og ved hjelp av feriavvikling ble det bare en uke uten lønn. Vi var på hentereise i 5 uker.

Hvis trygdekontoret ditt praktiserer fra overtakelsedato ikke gi deg!

gabi1365380745
Skrevet

Vi fikk også 14 dagers velferdspermisjon. Denne permisjonen brukte vi til hentereisen. Adopsjonspermisjonen begynte vi på dagen etter hjemkomsten. Det var ikke noe problem i forhold til Trygdekontoret.

vi fikk innvilget 14 dagers velferdspermisjon som vi brukte til hentereisen til Kina, permisjonen startet da dagen etter hjemkomst til norge.Arbeidgiver mente det var godt argument for bruk av velferdsdager.

alberte1365380771
Skrevet

Slik var det for oss: Vi overtok barnet i adopsjonslandet. Vi hadde begge 10 dagers velferdspermisjon. Etter dette tok jeg ut min ferie for i år. Omsorgspermisjonen startet så etter dette dvs. over en måned etter vi kom hjem.

Ut fra lovverket og gjeldende retningslinjer har jeg forstått det slik at vår _rett_ til adopsjonspenger starter ved omsorgsovertakelse,men permisjonen må ikke starte fra dette tidspunktet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...