Gå til innhold

Kan smokk sabotere etablert amming?


sprellik

Anbefalte innlegg

Jeg hadde så store ammeproblemer med den første at jeg ble nødt til å slutte. Hun klarte rett og slett ikke å suge ordentlig, nektet ganske hysterisk etterhvert og la ikke på seg. Med henne begynte vi med smokk med det samme vi kom hjem fra sykehuset (5 dager). Det var også mange andre årsaker til at hun ikke lærte å suge riktig, ting som var utenfor vår makt å gjøre noe med.

Likevel bestemte jeg meg for å vente lenge med smokken denne gangen. Etter 4 uker med kolikk tenkte vi det kunne være trygt å forsøke. Men det tok enda 3 uker før vi fant en smokk hun aksepterte. Noen dager etter begynte også hun å nekte puppen. Først av og til, så nesten hver gang. Men hun tar heller ikke flaske, så det har vært et slit å få i henne nok mat. Hun er nå 4 måneder og har gått fra gjennomsnittlig til å ligge på 2,5 percentilen.

Onsdag mistet vi smokken hennes. Etter det har hun vært mye mer interessert i puppen. Selv om hun alltid har klart å suge riktig, når hun først spiser, lurer jeg på følgende: Kan smokken tilfredsstille suttebehovet så mye at barnet selv nekter å spise nok?

Isåfall bør smokken forbys!

(Jeg kan nevne at vi også begynte med grøt/velling for fullt fra mandag forrige uke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Å sutte på smokken og å die er to forskjellige måter å suge på.

Babyen kan fort blir sugeforvirret og nekte å ta puppen.

Spørsmålet ditt er i grunnen enkelt å svare på....

JA, smokken kan ødelegge sugeteknikken til puppen.

Ammehjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære sprellik. Det er nok tilfelle at smokk kan sabotere ammingen.Det er vanskelig å vite på forhånd hvilke spebarn som blir sugeforvirret. Det anbefales ikke å introdusere smokken før ammingen er kommet godt igang og tilveksten på barnet er tilfredsstillende. Smokksuging/flaskesmokk innebærer en annen sugeteknikk slik at når de venner seg til dette er det ikke alltid de klarer å omstille seg til riktig sugeteknikk ved brystet slik at det blir ordentlig tømt. Smokkbruk hos barn kan også ofte føre til at mødre tilbyr smokk istedenfor bryst når det egentlig er sultent. Økedager hos spebarnet kan således bli undertrykt med en smokk istedenfor bryst. Det finnes noen studier som viser at bruk av smokk fører til tidligere introduksjon av annen tillegg og fast føde og tidligere ammeslutt. I tillegg lurer man på om bruk av smokk og ørebetennelser kan ha en sammenheng. Dette vil vi antagelig få mere svar på i fremtiden. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...