Gå til innhold

adhd barn og sengevæting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gut på 7 år som nettopp har fått diagnosen Adhd. Han er begynt på Ritalin 5 mg.Han har også endurese, og bruker bleie på natten.Han tisser som regel igjennon alt, og det går mye tid til skifting og vasking av dyner og laken.Vi søkte om grunn og hjelpestønad til han både i fjor og i år, men fikk avslag, fordi vi kunne ikke bevise at vi vasket mye dyner og sengtøy.Snakk om å være vrang! Vi har vært på sykehus med han, og gjort alle undersøkelser, og diagnosen er nattevæting og dagvæting.Mitt spørsmål er da om vi skal prøve å på nytt? Han har jo også fått diagnosen Adhd. Er det noen hjelpemidler mAN kan søke om? Skal det være så vanskelig å få hjelp?

Skrevet

Du må legge med regninger og så er det opp til trygdekontorets skjønn om du får grunnstønad eller ikke.

Hvis de ikke skjønner det, så skjønner de det ikke. Jeg har hatt en ganske lik sak oppe som jeg har anket til trygderetten men fikk avslag.

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Du bør ihvertfall søke om hjelpestønad på grunnlag av ADHD diagnosen, jeg ville ha prøvd på nytt om grunstønad også, men tror det er noe vanskeligere å få invilget enn hjelpestønad.

Gjest fra sine
Skrevet

Vår sønn er 6 år, og har diagnose ad\hd.

Har absolutt ingen problemer med sengevæting eller noe annet.

Allikevel har han hjelpestønad sats 2 og grunnstønad.

Skrevet

Dette ville jeg ha klaget på!

Skriv opp en "timeplan" over hva du gjør når og hvor lang tid det tar.

Om alle som søker hjelpestønad måtte bevise at de faktisk utførte arbeidet, ville nok mange ha måttet være uten. Så lenge du har en legeattest som bekrefter det du skriver, og at du sannsynliggjør at du benytter den tiden du sier så kan man ikke kreve stort mer.

I tillegg bør du søke om grunnstønad for å dekke ekstra strømkostnader (vaskemaskin, tørketrommel, varmtvann til ekstra dusjing, slitasje på klær og sengetøy osv.) dersom dette gir ekstrakostnader.

Skrevet

Dette ville jeg ha klaget på!

Skriv opp en "timeplan" over hva du gjør når og hvor lang tid det tar.

Om alle som søker hjelpestønad måtte bevise at de faktisk utførte arbeidet, ville nok mange ha måttet være uten. Så lenge du har en legeattest som bekrefter det du skriver, og at du sannsynliggjør at du benytter den tiden du sier så kan man ikke kreve stort mer.

I tillegg bør du søke om grunnstønad for å dekke ekstra strømkostnader (vaskemaskin, tørketrommel, varmtvann til ekstra dusjing, slitasje på klær og sengetøy osv.) dersom dette gir ekstrakostnader.

Hvis det hadde vært så enkelt så hadde det vært veldig greit men trygdekontoret og andre etater overprøver stadig spesialistenes uttalelser. Det kommer ofte an på den enkelte ansattes skjønn fordi det ikke er klare regler.

Skrevet

Hvis det hadde vært så enkelt så hadde det vært veldig greit men trygdekontoret og andre etater overprøver stadig spesialistenes uttalelser. Det kommer ofte an på den enkelte ansattes skjønn fordi det ikke er klare regler.

Så lenge man orker å ta kampen så kan man vel anke slike avslag?

Skrevet

Så lenge man orker å ta kampen så kan man vel anke slike avslag?

Jeg har tatt det til topps tre ganger og hver gang men uttalelser fra spesialist.

Skrevet

Jeg har tatt det til topps tre ganger og hver gang men uttalelser fra spesialist.

Uff... Kjedelig når man hele tiden stanger hodet mot veggen.

Sånt er den direkte årsaken til at jeg ikke ønsker barn med en alvorlig funksjonshemning (hvis jeg skulle være bærer...), ikke pga barnet og dets livskvalitet, men kampen mot systemet, slåss mot vindmøller og stivbeint byråkrati-faenskap.

Skrevet

I know.

Jeg har også klaget noen ganger. Og vunnet frem.

Det viktigste, mener jeg, er at clarion ikke lar seg "avspise" av TK sin begrunnelse og tro at hun må vente til hun har "bevis" før hun klager.

Jeg kan ikke huske å ha skrevet at det er enkelt. Jeg mente i allefall heller at TK virker urimelige i dette tilfellet og ville derfor påpeke at de som faktisk får hjelpestønad ofte ikke har måttet _bevise_ at de gjør det arbeidet de gjør.

Skrevet

Uff... Kjedelig når man hele tiden stanger hodet mot veggen.

Sånt er den direkte årsaken til at jeg ikke ønsker barn med en alvorlig funksjonshemning (hvis jeg skulle være bærer...), ikke pga barnet og dets livskvalitet, men kampen mot systemet, slåss mot vindmøller og stivbeint byråkrati-faenskap.

Jeg har pause for tida. Det har vært litt mye de siste årene så jeg har tatt meg en velfortjent pause. Men det rører litt i hue mitt likevel ;o)

Skrevet

I know.

Jeg har også klaget noen ganger. Og vunnet frem.

Det viktigste, mener jeg, er at clarion ikke lar seg "avspise" av TK sin begrunnelse og tro at hun må vente til hun har "bevis" før hun klager.

Jeg kan ikke huske å ha skrevet at det er enkelt. Jeg mente i allefall heller at TK virker urimelige i dette tilfellet og ville derfor påpeke at de som faktisk får hjelpestønad ofte ikke har måttet _bevise_ at de gjør det arbeidet de gjør.

Jeg har dårligst erfaring med trygdekontor og boligkontor. De forandrer aldri mening og uansett hvor høyt det kommer i systemet så er de enig med første saksbehandler.

Skrevet

Jeg har pause for tida. Det har vært litt mye de siste årene så jeg har tatt meg en velfortjent pause. Men det rører litt i hue mitt likevel ;o)

Ja, jeg skjønner at det blir for mye...

Jeg så jo hvordan det sleit på foreldrene mine også å måtte slåss for å få ting man visste at man hadde krav på... Har ikke lyst til å måtte gå gjennom det samme, om jeg kan unngå det...

Skrevet

Ja, jeg skjønner at det blir for mye...

Jeg så jo hvordan det sleit på foreldrene mine også å måtte slåss for å få ting man visste at man hadde krav på... Har ikke lyst til å måtte gå gjennom det samme, om jeg kan unngå det...

Det forstår jeg.

Det tar liksom aldri slutt. Tenker på den ene naboen min på 60 år som sa at endelig var hun ferdig med alle etatene og hadde fått alt hun hadde krav på. Det hadde tatt 55 år, damen hadde hatt polio som barn. Da ble jeg skikkelig sliten.

Skrevet

Jeg har dårligst erfaring med trygdekontor og boligkontor. De forandrer aldri mening og uansett hvor høyt det kommer i systemet så er de enig med første saksbehandler.

Der har jeg vært litt heldigere. Med god hjelp fra Trygdehjelpen.

Advokaten jeg kontaktet først, var både dyrere og rådet meg til å droppe saken. Det kunne ha kostet meg noen hundre tusen, siden det gjaldt sykepenger under svangerskap og dermed påfølgende fødselspenger også.

Vi slapp heldigvis å gå til Trygderetten. De skjønte poenget på Fylkestrygdekontoret. Da hadde jeg gått i nesten et helt svangerskap med en inntekt på et par tusen utbetalt per måned.

Nå sist gjelder det grunnstønad. Med oppsatt regnskap og en barnepsykiater som backet opp dette 110% fikk vi allikevel langt under det vi hadde krav på. Så jeg klager og samler kvitteringer. Når det gjelder grunnstønad er det jo litt lettere å "kreve bevis" siden dette går på utgifter.

Det som er kjipt er jo selvsagt at man må bruke penger man trenger for å bevise at man trenger det.

Skrevet

Det forstår jeg.

Det tar liksom aldri slutt. Tenker på den ene naboen min på 60 år som sa at endelig var hun ferdig med alle etatene og hadde fått alt hun hadde krav på. Det hadde tatt 55 år, damen hadde hatt polio som barn. Da ble jeg skikkelig sliten.

Men - det er jo ikke likt for alle da...

Men som jeg har sagt til deg før, jeg får inntrykk av at det er ekstra ille i Oslo... :-(

Mine foreldre fikk da i det minste det aller meste, selv om det var et pes...

Skrevet

Der har jeg vært litt heldigere. Med god hjelp fra Trygdehjelpen.

Advokaten jeg kontaktet først, var både dyrere og rådet meg til å droppe saken. Det kunne ha kostet meg noen hundre tusen, siden det gjaldt sykepenger under svangerskap og dermed påfølgende fødselspenger også.

Vi slapp heldigvis å gå til Trygderetten. De skjønte poenget på Fylkestrygdekontoret. Da hadde jeg gått i nesten et helt svangerskap med en inntekt på et par tusen utbetalt per måned.

Nå sist gjelder det grunnstønad. Med oppsatt regnskap og en barnepsykiater som backet opp dette 110% fikk vi allikevel langt under det vi hadde krav på. Så jeg klager og samler kvitteringer. Når det gjelder grunnstønad er det jo litt lettere å "kreve bevis" siden dette går på utgifter.

Det som er kjipt er jo selvsagt at man må bruke penger man trenger for å bevise at man trenger det.

Jeg har levert kvitteringer for et år, forklart hvorfor, vist til lovverket, hatt medhold hos skatteetaten og likevel fått avslag.

Samme damen hver gang, jeg lurer bare på når hun slutter slik at jeg får ny saksbehandler som har et annet skjønn.

Skrevet

Jeg har levert kvitteringer for et år, forklart hvorfor, vist til lovverket, hatt medhold hos skatteetaten og likevel fått avslag.

Samme damen hver gang, jeg lurer bare på når hun slutter slik at jeg får ny saksbehandler som har et annet skjønn.

Fytti! *måper*

Har du vurdert å klage på selve saksbehandleren/saksbehandlingen til sivilombudsmannen?

Skrevet

Men - det er jo ikke likt for alle da...

Men som jeg har sagt til deg før, jeg får inntrykk av at det er ekstra ille i Oslo... :-(

Mine foreldre fikk da i det minste det aller meste, selv om det var et pes...

Jeg har faktisk fått igjennom det meste de siste årene men mangler økt grunnstønad og bostøtte og så dekning på medisiner da men der har jeg jo ikke kommet lenger enn første søknad som må ankes.

Skrevet

Fytti! *måper*

Har du vurdert å klage på selve saksbehandleren/saksbehandlingen til sivilombudsmannen?

Nei, jeg har pause, orker ikke mer nå. I går kjøpte jeg forresten den tredje jakka denne høsten, de andre var utslitte og utvasket. Den forrige holdt i en og en halv mnd. Den andre er fremdeles brukbar. Jeg har kjøpt fire bukser siden august, 2 av dem er ødelagte og utvasket.

Jeg lurer på om jeg skal ta dem med opp til damen og slenge dem i ansiktet på henne :o(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...