Gå til innhold

AD/HD??

Gjest AD/HD-jente??

Anbefalte innlegg

Gjest AD/HD-jente??
Skrevet

Hvem er det som kan stille diagnosen AD/HD? Hvem skal jeg gå til for å finne ut om jeg har det? Noen som vet???

Har hørt at det er vanskeligere å påvise det hos jenter...stemmer det?

Skrevet

Vet ikke om det er vanskeligere å påvise det, men det er ofte vanskeligere å oppdage for folk rundt, siden mange jenter med diagnosen ikke klatrer i tapeten.

Hvorfor mistenker du at du har ADHD?

Skrevet

Vet ikke om det er vanskeligere å påvise det, men det er ofte vanskeligere å oppdage for folk rundt, siden mange jenter med diagnosen ikke klatrer i tapeten.

Jeg har alltid trodd at de som har AD/HD klatrer i tapeten, som du sier, men har lest litt om det i det siste, og det trenger ikke å være de symptomene..Jeg har alltid hatt vanskeligheter med å følge med på skolen, alltid fått ganske dårlige karakterer, men tenker da at jeg ikke er like smart som mange andre. Er veldig sjenert, og får angst av å få all oppmerksomhet rettet mot meg.. Men har humørsvingninger til 1000! Kjæresten min gjorde det slutt med meg fordi jeg var "umulig å ha med å gjøre"..

Skrevet

byttet nettopp nick...var "AD/HD-jente??" ista...

Skrevet

Jeg har alltid trodd at de som har AD/HD klatrer i tapeten, som du sier, men har lest litt om det i det siste, og det trenger ikke å være de symptomene..Jeg har alltid hatt vanskeligheter med å følge med på skolen, alltid fått ganske dårlige karakterer, men tenker da at jeg ikke er like smart som mange andre. Er veldig sjenert, og får angst av å få all oppmerksomhet rettet mot meg.. Men har humørsvingninger til 1000! Kjæresten min gjorde det slutt med meg fordi jeg var "umulig å ha med å gjøre"..

Ja, du har jo de trekkene som jeg har hørt er ganske vanlige for jenter.

Første skritt er nok fastlegen din. Regner med at h*n sender deg videre til BUP om du er i riktig alder. Dersom du er mer å regne som voksen, er jeg ikke sikker på hvem som utreder.

Lykke til, i hvert fall!

Skrevet

Ja, du har jo de trekkene som jeg har hørt er ganske vanlige for jenter.

Første skritt er nok fastlegen din. Regner med at h*n sender deg videre til BUP om du er i riktig alder. Dersom du er mer å regne som voksen, er jeg ikke sikker på hvem som utreder.

Lykke til, i hvert fall!

Jeg er 26... Jeg synes derfor at det er litt vanskelig å "spørre" om. Men tusen takk for svar:)

Mvh

Skrevet

Det er psykiatrien som diagnostiserer ADHD. Man utredes ved både nevrologiske og nevropsykologiske undersøkelser.

Du kan be om en henvisning hos fastlegen din.

Jeg vet at de utreder for ADHD etc. her:

http://www.neuropsych.no/

Jenter klarer seg, ifølge en psykolog jeg har snakket med, ofte bedre fordi de til tross for vanskelighetene klarer å lirke seg gjennom skolesystemet også.

Og uroen er ofte mer indre enn motorisk, tror jeg.

Det fører til at guttene raskere "fanges opp" av systemet. Selv om det også her ofte går for treigt. Det er jo dessverre slik at en del som jobber med barn ikke ser problemet før det er et problem for dem også. F.eks. en lærer med en elev som forstyrrer undervisningen. I motsetning til læreren som kanskje har en jente-elev som sliter med konsentrasjonen, men som ikke gjør det vanskelig for andre å delta og følge med.

Det er i allefall mitt inntrykk, og det er nok veldig personlig og utifra egne erfaringer med egne barn.

Lykke til!

Skrevet

Det er psykiatrien som diagnostiserer ADHD. Man utredes ved både nevrologiske og nevropsykologiske undersøkelser.

Jenter klarer seg, ifølge en psykolog jeg har snakket med, ofte bedre fordi de til tross for vanskelighetene klarer å lirke seg gjennom skolesystemet også.

Det fører til at guttene raskere "fanges opp" av systemet. Selv om det også her ofte går for treigt. Det er jo dessverre slik at en del som jobber med barn ikke ser problemet før det er et problem for dem også. F.eks. en lærer med en elev som forstyrrer undervisningen. I motsetning til læreren som kanskje har en jente-elev som sliter med konsentrasjonen, men som ikke gjør det vanskelig for andre å delta og følge med.

Det er i allefall mitt inntrykk, og det er nok veldig personlig og utifra egne erfaringer med egne barn.

Lykke til!

Jeg kjenner til to voksne med ADHD, der han har klarer seg veldig bra, i jobb, familie osv., mens hun sliter med å få orden på livet sitt. Så det er nok store variasjoner der, selv om statistikken kanskje er enig med deg.

Skrevet

Jeg kjenner til to voksne med ADHD, der han har klarer seg veldig bra, i jobb, familie osv., mens hun sliter med å få orden på livet sitt. Så det er nok store variasjoner der, selv om statistikken kanskje er enig med deg.

Klart det er store variasjoner.

Men jeg tenkte altså på grunnen til denne skjevheten når det gjelder de som får diagnosen. Og da tenkte jeg, som du påpekte, mer på "de store linjene".

Det er lettere å få henvist et barn til f.eks. BUP dersom man har en lærer med på laget som også ser at eleven har problemer. Og det ses ofte tydeligere når elevens problemer gir læreren problemer. F.eks. ved motorisk uro og masse forstyrring i timene.

Og det er på ingen måte lett å få henvisning til BUP i utgangspunktet.

Skrevet

Lykke til!

Tusen takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...