Gå til innhold

Vaksine: Hep A+ B?

Gjest Linn fra Stavanger

Anbefalte innlegg

Gjest Linn fra Stavanger
Skrevet

De fleste tar Hep A vaksine når de reiser til Kina, noen også Hep B.

Hvilke argumenter legger dere til grunn for å ta Hep B/ikke ta Hep B vaksine?

Skrevet

Vi kommer ikke til å ta vaksine mot hepatitt B når vi reiser til Kina, dette fordi denne formen for hep. smitter hovedsaklig gjennom blod og seksuell kontakt. Vaksine mot hep A tar vi derimot, da denne kan smitte lettere f.eks gjennom mat.

Skrevet

Vi kommer ikke til å ta vaksine mot hepatitt B når vi reiser til Kina, dette fordi denne formen for hep. smitter hovedsaklig gjennom blod og seksuell kontakt. Vaksine mot hep A tar vi derimot, da denne kan smitte lettere f.eks gjennom mat.

Vi tok både Hep A og B da vi skulle til Korea. De anbefalte begge til vår 7 år gamle sønn fordi han kunne komme i kontakt med smitte under lek feks. En kan bli smittet av Hep på sykehus, tannlege mm. Vi valgte derfor Hep a og b til alle mann. Alle adoptivbarn fra Korea blir vaksinert mot Hep B før vi henter dem. Hep B er vanligere i andre land enn i Norge.

Skrevet

Hei Linn.

Vi skal ikke til Kina men til Etiopia. Vi valgte å ta en kombinasjonsvaksine som beskytter mot både Hep A og B. Den heter Twinrix og tas to ganger før avreise med 1mnd mellomrom. Dersom den tas en tredje gang (etter 6mnd) beskytter den i minimum 10 år.

Vi valgte dette fordi barna på barnehjemmet kan ha Hep B.

Vi så ikke noen grunn til ikke å ta den, og tenkte "to fluer i en smekk".

God tur til Kina!

Skrevet

Vi valgte å ikke ta hep.B-vaksinasjon da vi skulle til Kina i 2002. Hovedgrunnen til det er som ien sier, at Hep.B smitter på samme måte som HIV .... og at det faktisk skal litt til for å bli smittet, selv om hep.B er mer utbredt i andre land enn Norge.

I tillegg er det slik at barnet vi skulle hente i Kina var vaksinert mot Hep.B, og kontakten man har med lokalbefolkningen i Kina er heller liten. Man bor på internasjonale hoteller og ikke i et privat kinesisk hjem f.eks.

Hvis det mot formodning skulle vise seg at barnet er Hep.B-bærer etter hjemkomsten til Norge, så vi det offentlige helsevesenet sørge for at familie og nærmeste omgangskrets blir vaksinert på det offentliges regning.

Fastlegen vår sa før vi skulle reise at han anbefalte ikke hep.B-vaksinasjon, men at det kan være ei "forsikring" for de som ønsker å være > 100% trygge på det meste. Det er hans ord og ikke mine :o)

I tillegg kan det for enkelte være et moment at Hep.B-vaksinen er relativt kostbar.

Som sagt; vi valgte bort Hep.B sist og gjør det igjen denne gangen.

fra

Gjest for sikkerhets skyld
Skrevet

Vi valgte å ta både a og b vaksinen. Det var fordi vi hadde med oss et barn på hentereisen til kina og det var jo varmt på den tiden og vi gikk med lite klær. Barnet vårt kan skrape seg opp når som helst på beina når det har på seg shorts eller kjole.Og på lekeapparatene ved hotellet lekte også andre kinesiske barn. Hvis et annet barn også hadde åpent sår et sted på kroppen så er det faktisk fort gjort og komme borti blod som kan ligge igjen på sklie osv.

I tillegg så var vi mye i kontakt med andre kinesere når vi var på tur i gatene. Kinesere elsker barn og barna våre ble gjenstand for mye oppmerksomhet og de ble klemt og tilogmed kysset på kinnet av flere!!

Ellers så blir barn også lett syke så hvis det hadde blitt legebesøk så hadde det også vært bra med begge vaksinene. Det så ihvertfall ikke særlig hygienisk ut på sykerommet på vårt hotell, (det er nok bedre på et sykehus da.)

Så for oss var det veldig godt å ha tatt både hep a og b. Man kan ikke ta sjanser når det gjelder barn. Hvis det bare er voksne som drar på tur så er det lettere og passe seg.

Skrevet

Vi valgte å ta både a og b vaksinen. Det var fordi vi hadde med oss et barn på hentereisen til kina og det var jo varmt på den tiden og vi gikk med lite klær. Barnet vårt kan skrape seg opp når som helst på beina når det har på seg shorts eller kjole.Og på lekeapparatene ved hotellet lekte også andre kinesiske barn. Hvis et annet barn også hadde åpent sår et sted på kroppen så er det faktisk fort gjort og komme borti blod som kan ligge igjen på sklie osv.

I tillegg så var vi mye i kontakt med andre kinesere når vi var på tur i gatene. Kinesere elsker barn og barna våre ble gjenstand for mye oppmerksomhet og de ble klemt og tilogmed kysset på kinnet av flere!!

Ellers så blir barn også lett syke så hvis det hadde blitt legebesøk så hadde det også vært bra med begge vaksinene. Det så ihvertfall ikke særlig hygienisk ut på sykerommet på vårt hotell, (det er nok bedre på et sykehus da.)

Så for oss var det veldig godt å ha tatt både hep a og b. Man kan ikke ta sjanser når det gjelder barn. Hvis det bare er voksne som drar på tur så er det lettere og passe seg.

Det skal veldig mye mer til enn klem og klapp på kinnet for å bli smittet av hepatitt B.

Det kan ikke være lett for de som faktisk får barn med hepatitt B når det er så mye uvitenhet ute å går...

Gjest for sikkerhets skyld
Skrevet

Det skal veldig mye mer til enn klem og klapp på kinnet for å bli smittet av hepatitt B.

Det kan ikke være lett for de som faktisk får barn med hepatitt B når det er så mye uvitenhet ute å går...

Da har du misforstått innlegget mitt.

Små barn skraper seg stadig opp både i ansikt og kroppen forøvrig. Man kan ikke vite at på denne reisa vil ikke mitt barn dette på nesa og skrape seg altså..!! Hvis det skulle skje så er det allikevel ikke så ille om det blør og noen skulle kose/klemme barnet og som tilfeldigvis kanskje hadde hatt et åpent sår . Ellers så måtte man ha nektet noe av kontakten og det er jo ikke særlig høflig da.

Det er faktisk mye lettere å kontrollere slike ting her hjemme i norden hvor man har god hygiene og får på plaster med en gang osv. (Jeg antar at du har vært på adopsjonsreise og sett hvordan det er i virkeligheten?)

Men heldigvis så er valget opp til hver enkelt og sin situasjon. Men vi ville IKKE ta noen sjanser med barnet vårt. Og hovedinnlegget ville jo vite for og imot vaksinene, og det er bra og få mange svar som gir forskjellige nyanser .

carla1365380461
Skrevet

Du har fått mange svar, så jeg vil bare nevne at heller ikke vi tok hepatitt B-vaksine (verken voksne eller storbror på da 4) - etter råd fra legene ved vaksinekontoret (eller hva det nå heter - det som ligger i 2 etasje i legevaktbygget) i Stavanger. Grunnen var - som legene sa - at det ikke var nødvendig med hepatitt B-vaksine hvis man ikke skulle langt utpå bondelandet/langt utfor allfarvei. Siden man på adopsjonsreiser bare holder seg i byene, anså de ikke vaksine som nødvendig.

Skrevet

Da har du misforstått innlegget mitt.

Små barn skraper seg stadig opp både i ansikt og kroppen forøvrig. Man kan ikke vite at på denne reisa vil ikke mitt barn dette på nesa og skrape seg altså..!! Hvis det skulle skje så er det allikevel ikke så ille om det blør og noen skulle kose/klemme barnet og som tilfeldigvis kanskje hadde hatt et åpent sår . Ellers så måtte man ha nektet noe av kontakten og det er jo ikke særlig høflig da.

Det er faktisk mye lettere å kontrollere slike ting her hjemme i norden hvor man har god hygiene og får på plaster med en gang osv. (Jeg antar at du har vært på adopsjonsreise og sett hvordan det er i virkeligheten?)

Men heldigvis så er valget opp til hver enkelt og sin situasjon. Men vi ville IKKE ta noen sjanser med barnet vårt. Og hovedinnlegget ville jo vite for og imot vaksinene, og det er bra og få mange svar som gir forskjellige nyanser .

og jeg er ikke smittet.

Jeg var ikke vaksinert når barnet ble hentet for vi visste ingenting om tilstanden før etter en stund hjemme.

Vi er vaksinert nå.

Vi har hatt situasjoner i bhg. her hjemme hvor det har vært blodsøl. Det kan være farlig det! Hvis to barn biter hverandre eller noe. Da kan du snakke om smitte.

Da er det viktig at personalet vet hvilke retningslinjer som gjelder.

Hep.B vaksine er en del av vaksinasjonprogrammet i mange andre land. Hadde vært greit om det var i Norge også.

Hvis du føler deg tryggere med vaksine så gjør det. Det er jo ditt valg.

Vi har gitt tilbudet om vaksinasjon til mange venner, men alle har avslått.

Det sier litt om smittefaren mener jeg.

Skrevet

Vi valgte å ikke ta hep.B-vaksinasjon da vi skulle til Kina i 2002. Hovedgrunnen til det er som ien sier, at Hep.B smitter på samme måte som HIV .... og at det faktisk skal litt til for å bli smittet, selv om hep.B er mer utbredt i andre land enn Norge.

I tillegg er det slik at barnet vi skulle hente i Kina var vaksinert mot Hep.B, og kontakten man har med lokalbefolkningen i Kina er heller liten. Man bor på internasjonale hoteller og ikke i et privat kinesisk hjem f.eks.

Hvis det mot formodning skulle vise seg at barnet er Hep.B-bærer etter hjemkomsten til Norge, så vi det offentlige helsevesenet sørge for at familie og nærmeste omgangskrets blir vaksinert på det offentliges regning.

Fastlegen vår sa før vi skulle reise at han anbefalte ikke hep.B-vaksinasjon, men at det kan være ei "forsikring" for de som ønsker å være > 100% trygge på det meste. Det er hans ord og ikke mine :o)

I tillegg kan det for enkelte være et moment at Hep.B-vaksinen er relativt kostbar.

Som sagt; vi valgte bort Hep.B sist og gjør det igjen denne gangen.

fra

Jeg vaksinerte meg før vi reiste for å hente hjem barnet vårt (dette var Colombia). Mannen var allerede vaksinert da han jobber med risikogrupper her hjemme.

Ville bare si en ting ang. HIV/hep. Har jobbet på en avd. med mange med hepatitt b. Hep smitter utrolig mye letter enn HIV, og om f.eks noen har "sølt blod" kan smitten ligge i blodet opptil 8 dager.MEN, det smitter på ingen måte gjennom klemming++ ;-)

Klem fra

Gjest hepatittB
Skrevet

og jeg er ikke smittet.

Jeg var ikke vaksinert når barnet ble hentet for vi visste ingenting om tilstanden før etter en stund hjemme.

Vi er vaksinert nå.

Vi har hatt situasjoner i bhg. her hjemme hvor det har vært blodsøl. Det kan være farlig det! Hvis to barn biter hverandre eller noe. Da kan du snakke om smitte.

Da er det viktig at personalet vet hvilke retningslinjer som gjelder.

Hep.B vaksine er en del av vaksinasjonprogrammet i mange andre land. Hadde vært greit om det var i Norge også.

Hvis du føler deg tryggere med vaksine så gjør det. Det er jo ditt valg.

Vi har gitt tilbudet om vaksinasjon til mange venner, men alle har avslått.

Det sier litt om smittefaren mener jeg.

Hei Du vennen :o)

Kan støtte ditt innlegg på alle punkter! Ingen av våre venner har vaksinert seg heller.

Vår pode leker med både små og store barn, feller tenner og står i. Ingen er blitt smittet, og ingen er redd for å bli det heller.

Så lenge man husker på at for at viruset skal kunne smitte, kreves det:

1. Viruset må ha fri vei UT av kroppen på bæreren (=åpent (blødende) sår)

2. Viruset må ha fri vei INN i kroppen på mottakeren (=åpent (blødende) sår)

3. Det må en viss mengde smittestoff til, og det er vel ingen som setter ungen sin i ei blodklyse på lekeplassen, hverken her eller i utlandet??

Klem,

Gjest hepatittB
Skrevet

Jeg vaksinerte meg før vi reiste for å hente hjem barnet vårt (dette var Colombia). Mannen var allerede vaksinert da han jobber med risikogrupper her hjemme.

Ville bare si en ting ang. HIV/hep. Har jobbet på en avd. med mange med hepatitt b. Hep smitter utrolig mye letter enn HIV, og om f.eks noen har "sølt blod" kan smitten ligge i blodet opptil 8 dager.MEN, det smitter på ingen måte gjennom klemming++ ;-)

Klem fra

Hvis Hepatitt B skal kunne smitte, kreves det:

1. Viruset må ha fri vei UT av kroppen på bæreren (=åpent (blødende) sår)

2. Viruset må ha fri vei INN i kroppen på mottakeren (=åpent (blødende) sår)

Med andre ord: Jeg som mamma til et barn som har hepatitt B, følger følgende ENKLE forholdsregel i hverdagen:

Jeg plastrer ALLE sår, små som store, både på meg, på barnet og på søsken. Dermed er veien stengt.

Dette er en enkel regel som alle burde følge!

Alle som kjenner et barn med ett eller annet skummelt er gjerne flinke til å beskytte seg i forhold til akkurat DETTE barnet.

Det bekymrer meg adskillig mer å se at folk som er kjempeobs på f.eks hepB, lar ungene sine leke helt "ubeskyttet" sammen med barn som ikke er testet og derfor i teorien kan ha hva som helst.

Blodsøl bør vi i alle tilfeller behandle med forsiktighet, det er slett ikke bare innvandrere som er bærer av viruset (og evt andre virus)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...