Gå til innhold

Magemuskler


joachimpedersen

Anbefalte innlegg

joachimpedersen

Jeg har hatt regelmessig med magetrening i en lengre tid nå, men jeg har bare en liten antydning til magemuskler helt øverst overfor navelen. Det er to bulker med muskler ved siden av hverandre pluss to bulker under de to over igjen, hvilket betyr at det er en 4-pack, kan man vel kalle det. Men det jeg lurer på er om det mulig å få to bulker med muskler siden av navelen også? Eventuelt flere...?

Noen tips, råd, veiledning ?? Noen som vet om noen bra mage øvelser ? Har forresten ikke tilgang til maskiner/apparater.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved siden av et fornuftig kosthold (som jeg er sikker på at du har..;-)) er disse øvelsene gode:

crunches - ligg med strak kropp, føttene festet, armene enten bak hodet eller over brystet. Krum overkroppen opp, ikke lenger enn at korsryggen fremdeles er nedi gulvet.

situps - ligg med bøyde knær, føttene i gulvet/ festet, armene som ovenfor. Rull helt opp mens du konsentrerer deg om å holde en lett krum i korsryggen. Det er uhyre viktig at du klarer å holde denne krummen, ellers vil man lett få en todelt bevegelse der hofteleddbøyerne overtar storparten av jobben.

sidehev - ligg på siden med strak kropp, føttene festet, armene som ovenfor. Man kan med fordel ligge med hofta på en benk, slik at overkroppen kan senkes dypere enn dersom man lå rett på gulvet. Løft overkroppen opp mens du vrir deg slik at du ser opp mot taket.

Øvelsene ovenfor er resultatet av en forskningsrapport på de "ultimate" mageøvelsene - basert på elektrodemålinger av muskelinnsats. De forutsetter en viss grunntrening fordi de er relativt tunge å utføre riktig.

I tillegg har jeg personlig god erfaring med crunches på denne måten: Ligg med bøyde knær, føttene i gulvet men ikke festet, armene i kors over brystet. Krum overkroppen opp mens du samtidig vipper på bekkenet, slik at det du egentlig gjør er å presse korsryggen ned i gulvet.

Når det gjelder treningsvolum bør du ta tre serier á 10-12 reps av hver øvelse, inntil to ganger i uka. Bruk en eller annen form for belastning (helst vekstskiver, men også melposer e.l.) på brystet dersom dette blir for lett. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gunnar Oppheim

Hei,

magemusklene er først og fremst framtredende når underhudsfettet blir lavt nok. Ingen trening vil gjøre dem særlig synlige hvis ikke fettet er borte. Etter det er det styrketrening med økende intensitet som får dem større.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...