Callie Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Hvordan er det egentlig med alle papirene som skal leveres inn? f.eks. hvor gammel kan de være? politiattesten? legeattesten? Er det noe annet? Kan vi begynne på det før selve søknadsprosessen? Hva undersøker man egentlig i helseattesten? Må man ta blodprøver (er litt redd for nåler) Kostnader for dette er det reknet inn i "kostnader for adopsjon" der f.eks. adopsjonsforum sier de tar 75 000? Kunne vi for eksempel samlet inn venneanbefalninger nå? Venter på å bli gammel nok til å dra til midtens rike og vil gjerne ha noe å henge fingrene i i mellomtiden.. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164733-papirer-og-slikt-mange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjendine Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Hvis jeg forstår deg rikitg så skal dere adoptere fra Kina og skal starte opp prosessen med sosialrapporten. Ingen attester skal være eldre enn 6 mnd når de sendes Bufetat. Noen sosialkontorer sier de vil ha attestene før de starter opp, mens andre synes det er greit at dere skaffer dem underveis i prosessen. Det du kan tenke på er å ha noen bilder av dere selv. Mange oppdager at de ikke har "mange nok / gode nok" bilder når søknaden skal sendes til Kina :-) Du må nok ta noen blodprøver, men det går sikkert bra. Dere må igjennom to legeundersøkelser - en før papirene sendes Bufetat og en før søknaden går til Kina. Kostnadene for legeundersøkelsene må du nok dekke selv. Dere behøver ikke venneanbefalinger ved adopsjon fra Kina. Lykke til videre. Hilsen mammaen to jenter fra Hunan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164733-papirer-og-slikt-mange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-1070427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ssr Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Det første du gjør i prossessen er å ta kontakt med en av adopsjonsforeningene for hjelp til formidlingen. Samtidig tar dere kontakt med sosial/barnevernskontoret der du bor og får søknadsskjema for adopsjon. Da kan du jo spørre hvor lang tid omtrendt det vil ta i din kommune, for dette varierer enormt. Før kommunen er ferdig med sosialrapporten skal endel papirer skaffes. Legeatest og uttømmende politiattest skal ikke være mer enn 6 måneder (eller var det 3?), så disse har du god tid på å skaffe mens kommunen gjør sitt arbeid. Legeatesten som fylles ut får dere nok også av saksbehandlerne deres. Ellers så skal fødsels-/dåpsattest skaffes, samt vielsesattest. Dette kan du gjøre nå. Og noen papirer som du får av adopsjonsforreningen. Ca. 75.000 kroner er til foreningen, det blir nok litt i tillegg må dere regne med. Bl.a. må legeattestene betales utenom. Venneanbefalinger og det som sendes til de forskjellige landene skal være av nyere dato, så det er det ingen vits i å starte med nå. Noe du kan gjøre er å begynne med å samle inn de bildene som skal med som presentasjon. Lykke til framover. Håper dette var litt til hjenp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164733-papirer-og-slikt-mange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-1070437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puccini Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Hei - og velkommen! Det er mange papirer som skal innhentes, men jeg tror ikke jeg hadde startet med dette før kontakt med adopsjonsformidleren eller sosialkontoret som skal utrede dere. Jeg er usikker på reglene på dette, men det er god tid til dette når dere er kommet i gang. Blodprøver skal taes ja, så sprøyteskrekk må man bare bite i seg. Kostandene til lege o.l er ikke regnet inn i den summen du nevner. Forøvrig kommer reisekostnadene også utenom. Du nevner midtens rike - vi hadde ikke venneanbefalinger til Kina.... Det du kan begynne med er bilder - planlegge litt hvilken bilder dere vil sende av dere selv, familie evt. og bolig. Ca 8-10 bilder mener jeg. Vi oppdaget at vi manglet helt bilder som passet for dette formålet, så vi tok nye. Ellers er det jo mye godt lesestoff, og mange spennende nettsteder om adopsjon generellt, og svært mye å lese om Kina spesiellt. Lykke til! Hilsen fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164733-papirer-og-slikt-mange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-1070475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callie Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 Hvis jeg forstår deg rikitg så skal dere adoptere fra Kina og skal starte opp prosessen med sosialrapporten. Ingen attester skal være eldre enn 6 mnd når de sendes Bufetat. Noen sosialkontorer sier de vil ha attestene før de starter opp, mens andre synes det er greit at dere skaffer dem underveis i prosessen. Det du kan tenke på er å ha noen bilder av dere selv. Mange oppdager at de ikke har "mange nok / gode nok" bilder når søknaden skal sendes til Kina :-) Du må nok ta noen blodprøver, men det går sikkert bra. Dere må igjennom to legeundersøkelser - en før papirene sendes Bufetat og en før søknaden går til Kina. Kostnadene for legeundersøkelsene må du nok dekke selv. Dere behøver ikke venneanbefalinger ved adopsjon fra Kina. Lykke til videre. Hilsen mammaen to jenter fra Hunan Et spørsmål til... Adopsjonsstøtten man kan få fra staten. Får man den etter adopsjonen er gjennomført slik at man først må ha 75 000 og så får man igjen etterpå, eller trenger man bare skaffe 50 000 og så betaler staten under prosessen.? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164733-papirer-og-slikt-mange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-1070500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjendine Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Et spørsmål til... Adopsjonsstøtten man kan få fra staten. Får man den etter adopsjonen er gjennomført slik at man først må ha 75 000 og så får man igjen etterpå, eller trenger man bare skaffe 50 000 og så betaler staten under prosessen.? Adopsjonsstøtten får du etter at adopsjonen er gjennomført. Siste gang fikk vi vår 3 måneder etter hjemkomst(tror jeg det var :-)). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164733-papirer-og-slikt-mange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-1070508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.