Gå til innhold

Frustrerende permisjonsregler

Anbefalte innlegg

Gjest ViTo-Tre
Skrevet

Vi planlegger å la far ta permisjon ved vår neste adopsjon og jeg som mor skal da ta "pappaperm". I forbindelse med hentereisen er det klart nedfelt i personalhåndboka at fedre får ved adopsjon samme rettigheter som ved fødsel, dvs 2 uker med permisjon. Vi ønsker jo bare å bytte på navnene, men jeg får IKKE de 2 ukene siden jeg er mor og ikke far!! Trodde vi i dagens samfunn var kommet så langt at det var uavhegig av kjønn.... Noen som har opplevd liknende, eller er det min arbeidsplass som er trangsynt??

Skrevet

Vi slet litt med det samme da vi skulle hente, og det var temmelig klart at det ikke var mulig å gjøre meg til "far". Men jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke om permisjon med lønn likevel, og det fikk jeg, så da gjorde det jo ikke noe at det ikke ble offisielt "farspermisjon"! Snakk med dem om nødvendigheten av at begge er med på reisen, og at det er best for dere av ulike grunner at far tar permisjon først, så ordner det seg kanskje?! Lykke til!

carla1365380461
Skrevet

Ja, vi delte permisjonen mellom oss fra første dag - halve arbeidsuker hver. Jeg ble litt overrasket over at arbeidsgiver likevel insisterte på at pappamåneden - den måtte pappa ta helt alene. "Jo, men han har jo vært like mye hjemme som mamma hele tiden, jo", prøvde vi å innvende, men nei: Regelen var slik.

I og med at vi har samme arbeidsgiver og en grei en, så fikk vi likevel ordnet det: Måned X var mamma "i full jobb" og "pappa hjemme" - men bare på papiret - i realiteten så delte vi fremdeles 50-50.

Håper det ordner seg!

Gjest snart kinafarer
Skrevet

Men da kan jo du ta feks de første to ukene, eller hele den første måneden som din permisjon, mens pappa tar fedrekvote, også tar han resten av "mammakvoten" etterpå. Sleipt, men litt sleip må man være når reglene er så krøkkete.

Når det gjelder carla eller trk (husker ikke hvem) som hadde en arbeidsgiver som krevde at pappa måtte ta hele sin fedrekvote i ett, så kan det neppe være lov å kreve det. Det er jo ikke arbeidsgiver som lager permisjonsreglene, og meg bekjent står det ikke noe sted i trygdereglene at pappa må ta måneden sin i ett.

Skrevet

Men da kan jo du ta feks de første to ukene, eller hele den første måneden som din permisjon, mens pappa tar fedrekvote, også tar han resten av "mammakvoten" etterpå. Sleipt, men litt sleip må man være når reglene er så krøkkete.

Når det gjelder carla eller trk (husker ikke hvem) som hadde en arbeidsgiver som krevde at pappa måtte ta hele sin fedrekvote i ett, så kan det neppe være lov å kreve det. Det er jo ikke arbeidsgiver som lager permisjonsreglene, og meg bekjent står det ikke noe sted i trygdereglene at pappa må ta måneden sin i ett.

Det var Carla, og det er helt riktig at det ikke er noe krav at den tas under ett, det står spesifisert at det er mulig å ta den f.eks en dag i uken over en lengre periode! Sjekk http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/veiledninger/004071-990010/index-hov001-b-n-a.html for mer info!

Skrevet

Vi gjorde det slik at mannen min tok sin pappakvote på 1 måned ved å være hjemme 1 dag i uka i 20 uker. Vi er begge selvstendig næringsdrivende og hadde en dialog direkte med trygdekontoret om dette.

Trygdekontoret syntes det var helt greit, så lenge de ikke behøvde å dele opp utbetalingen av hans permisjonspenger i flere delbeløp. Vi bare avtalte en dato for når han skulle få utbetalt hele månedsbeløpet. Med andre ord: trygdekontoret stilte ingen krav om at pappamåneden måtte tas ut under ett.

Skrevet

Forstår det slik at din mann kan få to ukers permisjon med lønn og at dette kommer i tillegg til de 4 ukene fedre "må" ta ut i pappapermisjon.

For det første så er dere jo heldig som har denne retten nedfelt i personalhåndboka, da loven sier at disse 2 uken kun gjelder ved fødsel (arbeides med forslag til lovendring - tror jeg)

For det andre så tror jeg at jeg hadde valgt en kreativ løsning istedenfor å irritere meg over noe som kanskje er vanskelig å endre.

Hva om du søker 2 ukers velferdspermisjon med lønn? Blir det samme, men heter da noe annet. Eller kanskje dere sammen kan legge en kreativ permisjonskabal.

Selv var vi heldige - min mann fikk 2 ukers fødselspermisjon til reisen og 2 ukers velferdspermisjon som ble brukt da vi kom hjem, mens jeg fikk 2 uker velferdspermisjon til reisen. I tillegg kommer selvfølgelig ordinær adopsjonspermisjon :-)

carla1365380461
Skrevet

Det var Carla, og det er helt riktig at det ikke er noe krav at den tas under ett, det står spesifisert at det er mulig å ta den f.eks en dag i uken over en lengre periode! Sjekk http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/veiledninger/004071-990010/index-hov001-b-n-a.html for mer info!

Se det - der står det jo svart på hvitt, jo! Kan det være nytt??

Takk for tipset - da vet vi hva vi kan kreve neste gang!! ;-)

Skrevet

Se det - der står det jo svart på hvitt, jo! Kan det være nytt??

Takk for tipset - da vet vi hva vi kan kreve neste gang!! ;-)

Det er mange som tror at fedrekvoten - enten man holder seg til de 4 minimumsukene eller tar ut mer - må tas på heltid. Også folk som jobber i trygdevesenet, dessverre.

Bestemmelsen er ikke ny, og eksemplet har stått der hele tiden. Jeg har en sønn født i 1999, og vi jobbet annenhver dag i drøye 2 mnd mot slutten av permisjonstiden.

"Problemet" er det står i loven at fedrekvoten ikke kan tas ut som TIDSKONTO. Men det er noe annet enn deltidspermisjon. Tidskonto heter det hvis man begynner å jobbe igjen (på deltid) FØR permisjonsåret er ute, i den hensikt å forlenge perioden da det kan tas ut fødselspenger (eller adopsjonspenger). Man jobber altså litt og har litt permisjon, ETTER at de vanlige 48 / 52 ukene har gått.

Deltidspermisjon slik at man bytter på å jobbe, er derimot helt greit. Denne permisjonen tas jo ut innenfor den vanlige perioden.

Dessverre forveklser mange likevel deltidspermisjon og tidskonto.

Jeg har ikke greie på evt. helt spesielle forhold ved adopsjon, men dette er reglene ved fødselspermisjoner. Det er mange på Foreldreforum som har måttet forklare sitt lokale trygdekontor disse reglene :-)

carla1365380461
Skrevet

Det er mange som tror at fedrekvoten - enten man holder seg til de 4 minimumsukene eller tar ut mer - må tas på heltid. Også folk som jobber i trygdevesenet, dessverre.

Bestemmelsen er ikke ny, og eksemplet har stått der hele tiden. Jeg har en sønn født i 1999, og vi jobbet annenhver dag i drøye 2 mnd mot slutten av permisjonstiden.

"Problemet" er det står i loven at fedrekvoten ikke kan tas ut som TIDSKONTO. Men det er noe annet enn deltidspermisjon. Tidskonto heter det hvis man begynner å jobbe igjen (på deltid) FØR permisjonsåret er ute, i den hensikt å forlenge perioden da det kan tas ut fødselspenger (eller adopsjonspenger). Man jobber altså litt og har litt permisjon, ETTER at de vanlige 48 / 52 ukene har gått.

Deltidspermisjon slik at man bytter på å jobbe, er derimot helt greit. Denne permisjonen tas jo ut innenfor den vanlige perioden.

Dessverre forveklser mange likevel deltidspermisjon og tidskonto.

Jeg har ikke greie på evt. helt spesielle forhold ved adopsjon, men dette er reglene ved fødselspermisjoner. Det er mange på Foreldreforum som har måttet forklare sitt lokale trygdekontor disse reglene :-)

Takk for oppklaringen.

Ja, det var for vår del både arbeidsgiver og trygdekontoret som var steile på det med en måned sammenhengende.

Jeg hadde forøvrig mange runder med dem (godt støttet av DOL) før de i det hele tatt aksepterte at det gikk an å begynne direkte med 50-50 (de mente mamma måtte være hjemme alene i 6 el 10 - husker ikke helt - uker først...).

Ha en god dag - hilsen

Gjest ViTo-Tre
Skrevet

...og kommer nok til å bruke tipset om kreativ løsning dersom det ikke ordner seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...