Gjest Mexicofarer Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 For ca. 18 mnd var jeg i Mexico. Der fikk jeg en kraftig mageinfeksjon. Den lokale legen gav meg et par antibiotikakurer. Det tok knekken på de verste symptomene, men jeg ble ikke helt bra. Tilbake i Norge gikk jeg til legen og fikk påvist shigella-infeksjon. Det ble tatt en ny prøve for å teste ut ulike antibiotika. Men nå var prøven negativ. Det ble tatt enda en prøve siden jeg fremdeles hadde problem med diare. Også denne var negativ. Det var derfor ikke noe mer å gjøre. Magen har aldri blitt som før etter denne Mexico-turen, men jeg har lært meg å leve med det. Problemene oppstår når jeg spiser kjøtt, særlig gir biff etc. store fordøyelsesproblemer. Da får jeg diare, magesmerter og slimete avføring. I perioder hvor jeg spiser lite kjøtt fungerer imidlertid magen bedre. Jeg spiser mye yoghurt som Biola etc i et forsøk på å stabilsere bakteriekulturen. Spørsmålet er derfor: må jeg bli vegetarianer eller finnes det noen behandling? Kan det være en liten shigella-stamme som ligger i "dvale" og våkner opp når den får kjøtt og som ikke har blitt påvist i prøvene? Alternativt er det min naturlige bakterieflora som ble ødelagt av antibiotikaen og som ikke har kommet tilbake? Håper det er mulig å få et svar på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16514-langtidsvirkninger-av-mexicomage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niels Erik Landmark, Lege Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 nei,det er ikke noen lett problemstilling dette her.I utgangspunktet er det litt omdiskutert nytten av antibiotika da disse lidelser i nesten alle tilfeller er selvhelbredende over tid.Ble diagnose stilt ved dyrkning av avføringen eller antok man at det var shigella?.Man kan tanke på andre agens og men man bør ha in mente andre ting og som f eks ulike katarrer eller andre betennelseslignende sykdommer i tarm.Jeg ville ihvertfall rådet deg til en runde til med utredning.Jeh tror ikke dette skyldes endret bakterieflora hos deg etter så lang tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16514-langtidsvirkninger-av-mexicomage/#findComment-76356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.