Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som jeg skrev tidligere har vi endelig hatt vårt 1. hjemmebesøk (og sannsynligvis slapp vi unna med det ene lange besøket vi hadde ;o))

Men; Mannen min mener å ha lest et sted at de kan komme på et overraskende, uanmeldt besøk også. Noen som har opplevd det? Det rykker i hybelkaninene bare ved tanken ;)

En ting til, Vi skulle få lov til å lese gjennom hele sosialrapporten med tillegg før det ble sendt. Er dette vanlig, eller har vi vært veldig heldig med saksbehandlerne?

Vet det er håpløst, men jeg har allerede begynt å følge med postmannen - etter en uke....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165274-spm-om-hjemmebes%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hei

Har ihvertfall aldri hørt om at de har kommet på overaskende besøk. Forstår godt at det er en skummel tanke, hadde ikke kommet gjennom nåløyet jeg da nei *ler*.

Ang. rapporten så har en vistnok rett på å få lese gjennom alt, men det gjennomføres ikke i praksis mange steder.

Klem fra

He-he. Overraskelsesbesøk fra barnevernet, ja det skulle tatt seg ut! Hybelkaninene kunne fått elefantsyke og slått kollbøtte av mindre.

Nei, overraskelsesbesøk har jeg aldri hørt om. Tenk om bv-konsulentene skulle dukke opp mens dere var på jobb eller var bortreist. Slike på-lykke-og-fromme-påfunn har de nok ikke tid til i adopsjonssaker. (Hvis det var snakk om en belastet familie med barn fra før, ja da kan jeg forstå det.)

Hva i all verden skulle de kunne «avsløre» hos dere som vordende adoptivforeldre uansett? At dere ikke rengjør huset hver eneste dag? Huffameg, ja da kan det jo ikke bo barn hos dere! De krever nemlig et _sterilt_ miljø :-)

Slapp av, barnevernet kommer nok kun til avtalt tid. Lykke til med den videre prosessen.

;-)

Jeg tror man faktisk bare har "rett til" å lese fakta-delen av rapporten, og ikke automatisk konklusjonen fra bv. MEN, de fleste kontorene ser ut til å praktisere full åpenhet mht hele rapporten. En eventuell ankesak medfører at man skal få lese hele rapporten, antar jeg! Man bør vel vite hvorfor man eventuelt ikke blir godkjent, mener nå jeg :-) Har lest det jeg har kommet over om hjemmebesøk (vi hadde 1.møte m bv idag, og skal ha hjemmebesøk neste uke) og jeg har ALDRI lest om noen som har hatt uanmeldt hjemmebesøk! En annen sak er at vi har slike, to ggr pr. år, fordi vi er fosterforeldre.. Ikke alltid like "passende", som f.eks når vi har besøk etc, men vi kjenner tilsynsføreren såpass etterhvert, at vi som regel inviterer også henne til å delta i "festen" ;-) Og vi har IKKE støv på hjernen! Vi bor her, ungene bor her, vi har to hunder, driver og bygger om, og det vises..

Heisann :o)

Tror nok som de andre her skriver at dere kan ta det helt med ro mht overraskelsesbesøk fra Barnevernet :o)). Ikke minst fordi BV har så mye annet å bruke ekstra tid på.

Vi fikk også lese gjennom hele rapporten vår, og det syntes vi var veldig kjekt. Det er jo fint å vite om man blir anbefalt _før_ papirene sendes videre :)

Lykke til og klem fra

Annonse

Hei, hei

Har ihvertfall aldri hørt om at de har kommet på overaskende besøk. Forstår godt at det er en skummel tanke, hadde ikke kommet gjennom nåløyet jeg da nei *ler*.

Ang. rapporten så har en vistnok rett på å få lese gjennom alt, men det gjennomføres ikke i praksis mange steder.

Klem fra

Hei Pietra.

Nei overraskelsesbesøk er ikke aktuelt, som de andre her også sier.

Da vi hadde våre møter hadde vi alle møtene ( 4 tilsammen) hjemme hos oss, og for oss var det både mest praktisk og avslappende.

Etter andre møte spurte jeg barneverneren vår om han ikke ville se seg rundt i huset, og i hvertfall kikke opp i annen etasje, men det var han ikke interessert i. Han mente det var helt unødvendig, for det var ikke vår evne til å vaske som var oppe til vurdering. Han fikk inntrykk nok om den saken av bare å komme inn og oppholde seg i stua. ( dette er ikke fordi jeg er en slik supervasker, for det er jeg nemlig ikke....)

Men barneverneren var nok rutinert i forhold til hjemmebesøk, og visste hva han skulle se etter.

Vi fikk i hvetfall en kjempefin raport, og i beskrivelsesdelen ble jeg helt imponert over hvor mye han hadde klart å få med seg. Heldigvis var vurderingen veldig positiv, og det er jo det viktigste....

Generelt er det slik at vi har innsynsrett på alle papirer, men dette blir nok ikke altid praktisert. Du skal imidleritd kunne få se alt som er skrevet, men det er ( som det blir sagt av noen andre her) bare beskrivelsesdelen du har noen rett til å " mene noe om" .

Lykke til videre

Ser at det ikke er vanlig med overraskelsesbesøk.

Da var det annerledes før: Da mamma og pappa skulle adoptere meg for drøyt tretti år siden, fikk de intet mindre enn 2 uanmeldte besøk, i tillegg til de avtalte.

Kanskje det er der mammas redsel for rotete hus kommer fra. ;o)

Overraskelsesbesøk slapp vi heldigvis unna ;-)

Vi fikk lese hele rapporten inkl. vurderingsdelen. Deretter ga vi kommentarer til denne og BV gjorde noen få endringer rettelser før vi signerte.

Jeg vet det er ulik praksis på om man får lese vurderingsdelen eller ikke, men personlig synes jeg at det var godt og betryggende å lese den

Men det jeg synes er litt rart, er at dere bare har ett møte. Våre BV-konsulenter var nemlig veldig opptatt av at vi skulle ha minst tre møter og at det var en viss tid mellom møtene. De påsto at de hadde fått søknader i retur fra BUFA hvis det var gjennomført for få og tette møter. I veiledningen til BV vet jeg at det står at det BØR gjennomføres flere møter og det BØR gå en viss tid mellom disse. Det vil si at det er ikke satt noe krav.

Håper du ikke ble bekymret nå Pietra, for det er det sikkert ikke noen grunn til. Jeg ville båre høre om noen hadde erfaringer med at BUFA er strenge angånde dette eller ikke.

Overraskelsesbesøk slapp vi heldigvis unna ;-)

Vi fikk lese hele rapporten inkl. vurderingsdelen. Deretter ga vi kommentarer til denne og BV gjorde noen få endringer rettelser før vi signerte.

Jeg vet det er ulik praksis på om man får lese vurderingsdelen eller ikke, men personlig synes jeg at det var godt og betryggende å lese den

Men det jeg synes er litt rart, er at dere bare har ett møte. Våre BV-konsulenter var nemlig veldig opptatt av at vi skulle ha minst tre møter og at det var en viss tid mellom møtene. De påsto at de hadde fått søknader i retur fra BUFA hvis det var gjennomført for få og tette møter. I veiledningen til BV vet jeg at det står at det BØR gjennomføres flere møter og det BØR gå en viss tid mellom disse. Det vil si at det er ikke satt noe krav.

Håper du ikke ble bekymret nå Pietra, for det er det sikkert ikke noen grunn til. Jeg ville båre høre om noen hadde erfaringer med at BUFA er strenge angånde dette eller ikke.

Jeg har nok allerede klart å bekymre meg for dette- ikke vanskelig i det hele tatt ;)

Men det virket som om de syns vi hadde reflektert mye mht adsopsjonen og at de ikke syns det var nødvendig med flere besøk (vi hadde dobbelt tid denne ene gangen). Så da krysser vi bare fingrene for at bufetat ikke krever mer.....

Takk alle sammen for beroligelser vedr overraskelsesvisitt. Nå skal støvfilla få husmorferie en stund :o)

Dere er gode å ha!

Ser at det ikke er vanlig med overraskelsesbesøk.

Da var det annerledes før: Da mamma og pappa skulle adoptere meg for drøyt tretti år siden, fikk de intet mindre enn 2 uanmeldte besøk, i tillegg til de avtalte.

Kanskje det er der mammas redsel for rotete hus kommer fra. ;o)

Det var vanlig når mamma og pappa adopterte meg også :o)). De fikk også to overraskelsesbesøk i forkant, pluss et overraskende besøk ETTER de hadde fått meg. Da kom sosialkuratorene kl. ni om kvelden. Jeg lå å sov, og hva de så etter er ikke godt å vite ?? *S* I allefall fant de ut at alt var i den skjønneste orden,og de sa til foreldrene mine at de ikke trengte å komme flere gang :)

Du store tid jeg er glad for at den tida er over !!! Lurer på hva jeg hadde gjort om sosialkontoret kom på uventet besøk kl. ni om kvelden i starten da lillemor skrek som værst....*grøsser*

Klem fra

Gjest Ikke uvanlig

Jeg har nok allerede klart å bekymre meg for dette- ikke vanskelig i det hele tatt ;)

Men det virket som om de syns vi hadde reflektert mye mht adsopsjonen og at de ikke syns det var nødvendig med flere besøk (vi hadde dobbelt tid denne ene gangen). Så da krysser vi bare fingrene for at bufetat ikke krever mer.....

Takk alle sammen for beroligelser vedr overraskelsesvisitt. Nå skal støvfilla få husmorferie en stund :o)

Dere er gode å ha!

Jeg hadde ikke bekymret meg. Dersom de gjorde et grundig møte med dere går nok det bra. Det er ikke uvanlig med ett hovedmøte (og evt. møte ifb. rapporten er ferdig.)

Lykke til!

Annonse

Hei.

Tror nok ikke det har så mye for seg å kikke i postkassa ennå. Dere skal vel ned på kontoret til barnevernet og skrive under papirene? Iallefall fungerte det sånn for oss. Men lykke til videre på ferden. Og håper dere slipper med det ene besøket.

Mange hilsener fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...