Gå til innhold

Er drittlei!


Gjest Hannej

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 6 år har ett problem, og det er at han tisser på seg. Hele tiden. Jeg blir snart gal av det.

Han sluttet med bleier(ganske motvillig) da han var 3 år og 2 mnd. Det gikk fint den første måneden, men så ble det bare verre og verre. Han blir 7 nå snart. Han bryr seg ikke noe om at han tisser på seg. Går gjerne med våte bukser og nekter å skifte. Vi har prøvd ut å si ifra til han når han skal gå på do å tisse, men det blir bare kjefting og masing. For han gidder rett og slett ikke å gå på do. Han tisser seg ut kanskje 5-10 ganger i løpet av en dag, og er også sengevæter. Han tisser ikke alt på en gang liksom, men trusa blir gradvis våt.

Har jo vært hos lege og også snakket med helsesøster, men det er ikke hjelp å få. Tror ikke at de helt skjønner hvor stort problemet er. De sier bare at det er ikke unormalt at 6-åringer tisser på seg. Det er å bagatelisere våre problemer.

De gangene han går på do(enkelte ganger) så flyr han på do hvert 10. minutt, så det virker jo som om det er noe galt. Han sier også at han ikke kjenner når han må tisse, men jeg tror det bare er tull. Han klarer seg ganske bra de 4 timene han er på skolen hver dag.

Hva kan det være som feiler han? Er han bare giddesløs, eller er det noe feil fysisk med han? Kan jo nevne at jeg hadde de samme problemene som han da jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Hanne

Siden han ikke tisser på seg på skolen og klarer å holde seg i 4 timer, så er det jo lite sannsynlig at det er noe fysisk galt med ham.

Hvis jeg var deg ville jeg ha satt på ham bleie hjemme, siden han går med våte bukser og ikke vil skifte så vil bleier være like greit da blir ikke klæren våte.

Du har vel bleier tilgjengelig siden han er sengevæter. At han er sengevæter er ikke så unormalt i en alder av 6 år.

Syntes det er rart at ikke legen eller helsesøster tar tak i dette når han er så stor at han har begynt på skolen, kanskje det er fordi du gir uttrykk for at du tror han bare er lat at de ikke gjør noe?

Du nevner at du hadde de samme problemene da du var liten. Hva skltes dette? var du bare lat eller var det en fysisk eller psykisk årsak til at du tisset på deg? Kanskje han tisser på seg av samme grunn som du gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hanne

Siden han ikke tisser på seg på skolen og klarer å holde seg i 4 timer, så er det jo lite sannsynlig at det er noe fysisk galt med ham.

Hvis jeg var deg ville jeg ha satt på ham bleie hjemme, siden han går med våte bukser og ikke vil skifte så vil bleier være like greit da blir ikke klæren våte.

Du har vel bleier tilgjengelig siden han er sengevæter. At han er sengevæter er ikke så unormalt i en alder av 6 år.

Syntes det er rart at ikke legen eller helsesøster tar tak i dette når han er så stor at han har begynt på skolen, kanskje det er fordi du gir uttrykk for at du tror han bare er lat at de ikke gjør noe?

Du nevner at du hadde de samme problemene da du var liten. Hva skltes dette? var du bare lat eller var det en fysisk eller psykisk årsak til at du tisset på deg? Kanskje han tisser på seg av samme grunn som du gjorde?

Vet egentlig ikke hvorfor jeg tisset på meg da jeg var liten. Jeg hadde kronisk urinveisinfeksjon, men vet ikke om det var grunnen.

Datteren min på 4 år sluttet med bleier da hun var 2 år, og har aldri hatt uhell, hverken natt eller dag. Skulle nesten tro at hvis det var psykisk så ville det ha rammet begge?

Det er ihvertfall veldig slitsomt. Bare det å reise bort er kjempeslitsomt. Må ha med masse skift, og selv om jeg spør om han må på do så svarer han nei. Også går det 10 minutter og han må skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til hannej.Jeg tror ikke bare det er giddelaushet hos sønnen din.En del barn legger seg til dårlige dovaner,og får en ustabil blære. Hans tissemønster bør kartlegges for å se hvordan det er. (i tillegg til at han blir våt så ofte)Han har en blære som har tatt styringen, og det resulterer i at han ikke alltid kjenner at han må på do, og at han også kan gå svært hyppig i perioder. Dette må en prøve å få endret på.Du lurer på om det kan være noe galt med sønnen din. Han har vært hos lege, og der vil de se det litt an. Det kan også ha en sammenheng at sengevæting kan være arvelig. De fleste barn vokser det av seg. Det er nok viktig at din sønn får faste dotider. Se om det finnes uroterapeut på sykehuset der dere tilhører. Din sønn ville nok hatt nytte av å få kartlagt tissemønsteret og bli motivert for å gjøre en endring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hannej.Jeg tror ikke bare det er giddelaushet hos sønnen din.En del barn legger seg til dårlige dovaner,og får en ustabil blære. Hans tissemønster bør kartlegges for å se hvordan det er. (i tillegg til at han blir våt så ofte)Han har en blære som har tatt styringen, og det resulterer i at han ikke alltid kjenner at han må på do, og at han også kan gå svært hyppig i perioder. Dette må en prøve å få endret på.Du lurer på om det kan være noe galt med sønnen din. Han har vært hos lege, og der vil de se det litt an. Det kan også ha en sammenheng at sengevæting kan være arvelig. De fleste barn vokser det av seg. Det er nok viktig at din sønn får faste dotider. Se om det finnes uroterapeut på sykehuset der dere tilhører. Din sønn ville nok hatt nytte av å få kartlagt tissemønsteret og bli motivert for å gjøre en endring

Har prøvd med faste dotider, men det tar en 1/2 time hver gang for å få "kranglet" seg til at han går på do.

Syns dette er fryktelig slitsomt, og det verste er jo at jeg unngår å f eks reise bort med han fordi jeg hele tiden må passe på at han skal gå på do. Og selv om jeg passer på så tisser han på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Khibiny

Vet egentlig ikke hvorfor jeg tisset på meg da jeg var liten. Jeg hadde kronisk urinveisinfeksjon, men vet ikke om det var grunnen.

Datteren min på 4 år sluttet med bleier da hun var 2 år, og har aldri hatt uhell, hverken natt eller dag. Skulle nesten tro at hvis det var psykisk så ville det ha rammet begge?

Det er ihvertfall veldig slitsomt. Bare det å reise bort er kjempeslitsomt. Må ha med masse skift, og selv om jeg spør om han må på do så svarer han nei. Også går det 10 minutter og han må skifte.

Kjære Hanne.

Jeg forstår meget godt hvordan du har det. Jeg har selv en sønn som har bortimot det samme problemet, bare at han er eldre, 8 år.og bæsjer seg ut. Dritt lei blir man.

Etter å ha lest svarene du har fått, vil jeg ikke anbefale bleier. Men det får du vurdere selv.

Det vi har gjort for å få en bedring på problemet er å lage et belønningssystem. Vi tok først kontakt med PPT og de hjalp oss å utforme beslønnigssystemet. Dette fungerer fint når vi først er kommet i gang. Men det tok en tid, hos oss tok det en uke og vi må hele tiden passe på å ha belønningen tilgjengelig.

Håper det kan være til hjelp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...