Gå til innhold

Feilmedisinering ritalin?

Anbefalte innlegg

Gjest tror ikke det stemmer

Jeg lurer litt på hva slags virkning ritalin får dersom den gis til barn/ungdom som ikke har ADHD. Får ikke opp noe særlig fornuftig når jeg søker, vet ikke hva jeg skal søke på.

I tillegg lurer jeg på hva slags diagnoser/problemer man kan ha som kan feil-diagnostiseres til ADHD.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165738-feilmedisinering-ritalin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spurte om dette på BuP. De sa at man ikke merker noe annet enn at barnet/den voksne har bite lite bedre konsentrasjonsevne. Ellers ingen annen effekt. En lege som jeg kjenner prøvde Ritalin selv en gang. Han mener at han ble nervøs av medisinen. Så det er vel kanskje nokså individuelt?

Gjest tror ikke det stemmer

Ørene blir først veldig røde før de begynner å vokse...

Virkningen av Ritalin er den samme uansett om barnet har ADHD eller ikke, barnet blir roligere og mer samlet.

Overdosering gjør at barnet kan virke sløv.

Du får det til å høres ut som et fryktelig dumt spørsmål, men det er jeg sikker på at det ikke er. Det er jo andre medisiner som får feil virkning om man ikke har diagnosen medisinen er beregnet for.

Virkningen av Ritalin er den samme uansett om barnet har ADHD eller ikke, barnet blir roligere og mer samlet.

Så enkelt er dette ikke. Ritalin inneholder amfetamin og har virkning på hjernen for de som har AD/HD. Amfetamin er ikke akkurat beroligende i alle sammenhenger.

Nå har jeg ikke testet speed noen gang men det har tydeligvis ikke du heller.

Annonse

Hva slags effekt ritalin har på barn uten adhd vet jeg ikke. Mulig at de vil bli litt oppjaget eller engstelige.

Hva som kan feildiagnostiseres som adhd? F eks at barnet sliter med ting som gjør at han/hun ikke klarer å konsentrere seg, kanskje problemer problemer hjemme, kanskje mobbing. Følelsesmessige problemer.

En kan også se at barn som er utrygge blir urolige og ukonsentrerte.

Det er viktig at barnet er skikkelig utredet slik at alt annet enn adhd er utelukket før diagnosen stilles.

Og det er viktig å prøve ut medisinen og se om den har effekt, aller helst ved å få ekte medisin og juksemedisin om hverandre slik at en kan finne ut om medisinen har den ønskede effekten.

Ritalin virker jo ulikt på barn med ADHD, noen har god effekt mens andre får bivirkninger som f.eks. nervøsitet, depresjon, ticks, vondt i magen, søvnløs osv. Det er jo umulig å si på forhånd hvordan man reagerer på et medikament.

Jeg tror imidlertid ikke at bivirkningene for de uten diagnose/feildiagnose er ulik bivirkningene for de med diagnose.

Noen har hevdet at Ritalin ikke virker hvis du ikke har ADHD, men det stemmer ikke.

Sjekk i Felleskatalogen for å se om du finner igjen noen av de bivirkningene du mistenker.

http://www.felleskatalogen.no/

fruen fra havet

Feilmedisinering: Forskningen sier vel at alle barn blir mer konsentrerte - men størst virkning på de som har ADHD.

Den vanligste feildiagnostiseringen er faktisk alkoholskade (som er påført i forsterlivet). Etter at det er påvist at så små mengder alkohol som 2 glass vin er nok til å gi konsentrasjonsvansker, oppmerksomhetssvikt og hyperaktivitet (alt dette er vanslig ved alkoholskade) - i tillegg til nedsatt hukommelse, språkforstyrrelser og andre forsikelser/problemer.

Nesten alle barn med FAS/FAE har ADHD som en del av sitt problem, og sannsynligheten for å få et barn med ADHD er

mer enn doblet hvis en bruker selv LITT (meget lite)alkhol i svangerskapet.

Det er også mulig å forveksle ADHD med reaktive relasjonsskader.

Både høy IQ og Asperger syndrom har en del felles symptomer/problemområder med AD/HD. Matintoleranse kan gi AD/HD-symptomer.

Ritalin virker ulikt på folk, enten de har AD/HD eller ikke. Det jeg vet utenom det de andre skriver, er at autistiske pasienter ofte blir psykotiske. Ritalin skilles relativt fort ut av kroppen, så både virkningene og bi-virkningene forsvinner når du slutter å ta medisinen.

Feilmedisinering: Forskningen sier vel at alle barn blir mer konsentrerte - men størst virkning på de som har ADHD.

Den vanligste feildiagnostiseringen er faktisk alkoholskade (som er påført i forsterlivet). Etter at det er påvist at så små mengder alkohol som 2 glass vin er nok til å gi konsentrasjonsvansker, oppmerksomhetssvikt og hyperaktivitet (alt dette er vanslig ved alkoholskade) - i tillegg til nedsatt hukommelse, språkforstyrrelser og andre forsikelser/problemer.

Nesten alle barn med FAS/FAE har ADHD som en del av sitt problem, og sannsynligheten for å få et barn med ADHD er

mer enn doblet hvis en bruker selv LITT (meget lite)alkhol i svangerskapet.

Det er også mulig å forveksle ADHD med reaktive relasjonsskader.

Hei du fruen fra havet. Jeg blir litt provosert av dine uttalelser. Jeg er en godt voksen 3 barns mor. 3 nydelige gutter har jeg fått. Alle 3 med diagnosen ADHD. Jeg har ikke drukket så mye som en dråpe alkohol i noen av mine svangerskap. Vi har et trygt og godt hjemmemiljø. Det finnes ingenting hos oss som tyder på at dette skulle være de voksne sin feil. Med hverken eller!! Så vær så vennlig. Ikke uttal deg om ting du tydelig ikke vet. At du har lest dette en plass, og tatt det for god fisk, må nesten du ta på egen kappe. Ikke legg skyld over på oss "uheldige" foreldre.

Tøv.

Du vet ikke hva du snakker om!!!

Hvis man gir Ritalin til barn som ikke trenger det, får man hyperaktive barn.

På ADHD barn virker Ritalinen beroligende. Barna klarer og samle tankene sine, noen klarer å fungere helt som "friske" barn. På barn som ikke trenger det virker det helt motsatt. Ungene blir spinn ville. De prater, og prater, og prater.

Du vet kanskje ikke at dette er et amfetaminpreparat.?.!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...