Gå til innhold

Melkeintoleranse?

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring her? Er tante til ei nydelig lita jente på snart 3 mnd. Mor ammer henne og de siste 3-4 ukene har hun hatt blod i avføringen. Etter en kjapp undersøkelse hos barnelege ble det bestemt at mor skulle holde seg unna alt med melk i ! Babyen reagerte med all sannsynlighet på dette. Men...... hvor lang tid vil det gå før man evt. vil merke forandring hos barnet? Kan det være andre grunner til at lille tulla får blod i avføringen? Hun er ei blid jente, men får noen ganger om dagen tydelig vondt i magen. Noen som kan hjelpe?

Fra "lille meg"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165739-melkeintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

blitz1365380771

Er du sikker på at det er melkeintoleranse og ikke melkeallergi?

M.Intoleranse vil si at det mangler et enzym i magen som gjør at man ikke kan spalte melkesukker (laktose). I andre tilfeller dreier det seg om allergi.

Min sønn har melkeintoleranse fordi hans far er afrikaner (ca 85% av alle mennesker i verden har dette, så det er ingen sykdom).

Når han var liten fikk han diare og magesmerter av den minste melkeskvett. Desverre er melkesukkere (laktose) også et vanlig tilsetningsmiddel i alle blamdede kjøttvarer, kjøttpålegg, kjeks etc, så det var litt av et styr.

Nå tåler han små doser og det går mye greiere. Selv laktosefri melk inneholder laktose.

Er det derimot allergi det er snakk om så tror jeg ikke tilsetningsstoffene er så farlige.

Men det er uansett viktig å være helt avholdende fra melk i mange år. Tarmsystemet kan ta varig skade.

Det finnes masse litteratur på dette emnet, og etter en periode så går det av seg selv.

Hos oss er den eneste melka som går, den skvetten som jeg har i morgen-espressoen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165739-melkeintoleranse/#findComment-1079076
Del på andre sider

Er du sikker på at det er melkeintoleranse og ikke melkeallergi?

M.Intoleranse vil si at det mangler et enzym i magen som gjør at man ikke kan spalte melkesukker (laktose). I andre tilfeller dreier det seg om allergi.

Min sønn har melkeintoleranse fordi hans far er afrikaner (ca 85% av alle mennesker i verden har dette, så det er ingen sykdom).

Når han var liten fikk han diare og magesmerter av den minste melkeskvett. Desverre er melkesukkere (laktose) også et vanlig tilsetningsmiddel i alle blamdede kjøttvarer, kjøttpålegg, kjeks etc, så det var litt av et styr.

Nå tåler han små doser og det går mye greiere. Selv laktosefri melk inneholder laktose.

Er det derimot allergi det er snakk om så tror jeg ikke tilsetningsstoffene er så farlige.

Men det er uansett viktig å være helt avholdende fra melk i mange år. Tarmsystemet kan ta varig skade.

Det finnes masse litteratur på dette emnet, og etter en periode så går det av seg selv.

Hos oss er den eneste melka som går, den skvetten som jeg har i morgen-espressoen.

Hei og takk for at du svarer.

Nei jeg/vi er slett ike sikre på intoleranse eller allergi, men er vel kanskje å håpe det siste!? er mottagelige for flere svar med tips (?).

Takk igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165739-melkeintoleranse/#findComment-1081020
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...