Gå til innhold

Sove hele natten

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 18 måneder som vi gjerne vil skal sove hele natten igjennom. Problemet er at han en eller annen gang i løpet av natten våkner og vil ha flaske med melk.Hittil har han fått dette, men nå ønsker vi å slutte med serveringen om natten. Hvordan gjør vi det? Trappe ned på mengde melk i en overgang eller slutte tvert? Må legge til at dersom han får litt melk når vi legger oss, sånn ca midnatt eller der omkring, så sover han uten problemer hele natten. Men vi kan jo ikke vekke han for å gi han noe - det blir helt feil synes jeg. Hvis han sover når vi skal legge oss, så våkner han garantert ca klokken tre eller fire. Gutten er adoptert og har vært hos oss i 5 måneder, og flasken har nok vært en god venn i hans korte liv. Han tar ikke i mot noen tutt heller - det har vi forsøkt.

Alle råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166164-sove-hele-natten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

thuva1365380402

Vi hentet vår sønn da han var 3,5 mnd, nå er han snart 21 mnd. Etter at han hadde vært hjemme en liten stund var det slutt på mat om natten. Da vi fant ut at vi skulle slutte med melk om natten, gikk vi bare inn til han når han våknet og ga han smokken og fortalte at han måtte sove videre. Etter en stund sluttet han å våkne om natten. Hvis han nå våkner (veldig sjelden) går vi bare inn og forteller at det er natt og at han må sove videre. Det hender også at vi tar han opp for å skifte bleie, og så legge han igjen. Dette har gått greit for oss. Men barna er jo veldig forskjellige.

Jeg tror nok jeg hadde sluttet med å gi han flaske om natten. Det burde ikke være nødvendig når han er 18 mnd. Men dette må dere jo selvfølgelig bestemme selv. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166164-sove-hele-natten/#findComment-1082766
Del på andre sider

Støtter det med ikke å gi flaske med melk om natten.. Ikke minst fordi det ikke er bra for tennene! Gi vann om dere "må" gi flaske.. Ellers kan det være en idé å gi grøt/velling til det siste måltidet om kvelden. Rart med det, små barn sover bedre når de er mette, og grøt/velling holder lengre enn melk.. At han ikke tar smokk er jo ikke et problem :) Flaske er ok, bare den ikke har "næringsverdi", altså ingen melk, og ingen saft el.l iløpet av natten. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166164-sove-hele-natten/#findComment-1082772
Del på andre sider

Min datter som kom til oss da hun var 5 måneder brukte en flaske vann til å "sovne" på til hun var 5 år gammel hun. Jeg synes det er helt udramatisk Det var trygt og godt for henne, og hun brukte flasken til å falle til ro. Fortsatt er det slik at hun får en "sup" eller to av en flaske dersom hun blir veldig lei seg og gråter sårt (hun har begynt på skolen nå). Hun skjønner jo at det er litt barnslig, og ville aldri gjort det foran vennene sine, men når en er syk, trett eller lei seg er det godt å falle tilbake til det man gjorde når man var liten.

Dersom datteren vår våknet om natten fikk hun flasken sin med vann, og så sovnet hun inn igjen. Må legge til at da hun sluttet med bleie om natten som 3-åring begynte vi med å ta henne opp i 22.00 tiden og satte henne sovende på potten. Hun tisset mens hun sov, og sov videre. Veldig få uhell.

Det som er uheldig med å gi flaske med melk er jo at kroppen innstiller seg på at en del av den næringen som skal inntas i løpet av et døgn skal tas inn om natten. I tillegg til at det ikke er bra for tennene. Jeg støtter fullt ut rådet om å starte med å gi ham vann i flasken sin når han våkner om natten. Snakk om det om dagen også, at om natten skal alle sove, og hvis vi våkner om natten og er tørste så får vi vann og ikke melk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166164-sove-hele-natten/#findComment-1082860
Del på andre sider

Selvfølgelig bør de jo ikke få noe om natten, men det er vanskelig om de er avhengig av flasken. Det vi sa var at "Om du er tørst, kan du få vann". Om du ikke vil ha vann, er du ikke tørst og da kan du bare sove videre. En stund hadde han en flaske vann med i sengen, men snart var det ikke nødvendig lenger.

Melk anbefales ikke som trøstedrikk. Ikke bra for tennene.

Om han har en sånn "non-spill"-kopp som han klarer å drikke av selv så er det vel egentlig ikke så farlig om han drikker om natten.-Mange voksne har et vannglass stående på nattbordet også...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166164-sove-hele-natten/#findComment-1082908
Del på andre sider

Gutten vår på 2 år våkner ennå en gang hver natt og vil da ha noe å drikke. Han har ikke noe smokk, kosebamse eller lignende, men elsker flaska si. Vel, det er ikke flaske med smokk, men en sånn med tett med sugerør.

Ser ingen problemer med at han drikker litt av denne både når han skal sovne og på natta jeg. Det er rent vann i den, og selv har jeg i mange år vært oppe jevnt og trutt på natta fordi jeg er tørst, så hvorfor nekte barna dette?

La ham kose seg med flaska du, men jeg holder med tipset at dere kun har vann i på natta. Drikker han ikke det så er han ikke noe tørst.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166164-sove-hele-natten/#findComment-1082920
Del på andre sider

Annonse

Bella vår hadde flaske med vann om natten da hun var baby, etter hvert er den byttet ut med dryppsikker kopp - eller "tutti" som den heter her i huset. Bella er nå 4,5 år og tutti er hennes "kosebamse", som hun ikke kan sove uten.

Ser ikke noe problem med det, så lenge hun bare har vann i den. Vi hadde heller ikke noe problem med bleieavvenning om natten pga koppen.

Det er i grunnen ikke det at hun drikker så mye av den nattestid, men mest kosen med å ha den å sutte på tror jeg.

Problemet er vel helst at hun like å ha den om dagen også (men ikke i barnehagen "for da ler ungene av meg, mamma"...). Når hun skal slutte med den? "Når jeg blir storesøster, mamma". Jadda, det tror jeg når jeg ser det ;o)

Men egentlig er det ikke noe problem, er det?

La poden kose seg med flaske, men prøv å gå over til vann i stedet for melk, for melk er ikke bra for tennene.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166164-sove-hele-natten/#findComment-1083016
Del på andre sider

valmue1365380326

Hei!

Da gutten vår var 1 1/2 år ville vi avvenne han med flaske på natten. Han var 13 mnd da vi fikk han. Han var vant til å få melk om natten og vi fortsatte med dette for at det ikke skulle bli alt for mye nytt på en gang...

For oss fungerte følgende bra: Når han våknet ga vi han en flaske med vann. Syntes nesten synd på han, for han tok tak i den med stor iver - og la seg godt til rette. Han oppdaget raskt at det ikke var melk ja - og flasken ble sendt rett i veggen! Da sa vi at det var natt og at han skulle sove. Han gråt. Vi gikk inn til han med 5 og 10 min mellomrom, sa at vi var der og at han skulle sove godt, og etter en 1/2 time så sov han, og da resten av natta. Neste natt, samme prosedyre: han ble tilbudt vann. Flasken ble studert nøye, han så det var vann og kastet den i veggen. Denne gangen gråt han et snaut kvarter. Neste natt, han ville fortsatt ikke ha vann, gråt i fem min. og så sov han :) Etter disse tre nettene har han ikke våknet for å ville ha flaske :) Det var ille å høre at han skrek, men det var kun sinne og det varte bare i tre netter :)

LYKKE TIL!

Hilsen valmue

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166164-sove-hele-natten/#findComment-1084552
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...