Gå til innhold

Permisjon ved fødsel for far

Anbefalte innlegg

Har far rett på 2 ukers permisjon i forbindelse med "fødsel", slik man har ved egenfødte barn?

Vi skal begge søke om 2ukers velferdspermisjon som vi bruker når vi henter barnet i Kina. Etterpå starter jeg på permisjon, men hva med far? Har han rett på to ukers "permisjon i forbindelse med fødsel", eller faller den bort ved adopsjon?

PS jeg snakker ikke om 2ukers pappaperm.

Håper noen kan svare!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166234-permisjon-ved-f%C3%B8dsel-for-far/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, han har samme rettighet som ved fødsel. Og de to ukene er permisjon han har rett på uten lønn, altså ikke endel av fire ukers fedrekvote

Arbeidsmiljølovens §31, 2 ledd sier følgende: "I forbindelse med fødselen har faren rett til 2 ukers omsorgspermisjon dersom han bor sammen med moren og nytter tida til omsorg for familie og hjem."

Slik jeg har forstått det så gjelder ikke dette ved adopsjon, kun ved fødsel.

Min mann fikk allikevel 2 ukers betalt "fødselpermisjon"+ 2 uker velferdspermisjon. Med andre ord så nytter det å søke :-)

Arbeidsmiljølovens §31, 2 ledd sier følgende: "I forbindelse med fødselen har faren rett til 2 ukers omsorgspermisjon dersom han bor sammen med moren og nytter tida til omsorg for familie og hjem."

Slik jeg har forstått det så gjelder ikke dette ved adopsjon, kun ved fødsel.

Min mann fikk allikevel 2 ukers betalt "fødselpermisjon"+ 2 uker velferdspermisjon. Med andre ord så nytter det å søke :-)

Ja, det er som Gjendine skriver. Se på trådene 31. oktober og 15. november om samme tema.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...