Gå til innhold

Vanskelige forhold grunn - hjelpestønad -spørsmål

Anbefalte innlegg

Søker grunn og hjelpestønad gr. diagnostisert **psykisk funksjonshemning.Har flere diagnoser fra også primærlegen;**myalgi, **kjevedysfunksjon,**psykiske tilleggsproblemer p.g.a. funksjonshemningen som angst, depressivitet, asosialitet m.m.

------------------------------

Diagnosen funksjonhemmet ble fastsatt i november 1998,uten at jeg fikk vite dette/ info. Først i januar 2000 da det medisinske var klarlagt, fikk jeg vite at jeg hadde diagnosen som var fastsatt av et kompetansesenter.

------------------------------

Spørsmål 1: Kan jeg kreve/ søke om at grunn og hjelpestønad hvis innvilges,får tilbakevirkende kraft fra nov-1998. Sier loven noe om dette ?( søknad ble lev. Tr.ktr. uten dokumentasjon juni 2000)

Spørsmål 2: Hvilke psykiske kriterier i hemning må man ha-dokumentert, for at en ikke kan ta, ikke i stand til å ta buss m.h.t. søknad om gr.stønad-transport.

Spørsmål 3: Ved mitt overslag/ dok. på egen nødv. transport-kan ikke ta buss. Hvilken km sats skal/kan jeg benytte for priv. biltransport.Eller.. Skal jeg beregne hva taxiutg. ville ha blitt pr. år,mnd eller uke ?

----------------------

Håper på svar fra IG og alle dere der ute.

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Etterbetaling gis normalt bare 3 mnd før søknadsmnd, men kan gis inntil 3 år tilbake hvis søker åpenbart har vert ute av stand til å sette frem krav tidligere. det samme gjelder hvis vedkommende ikke har satt frem krav tidligere pga misvisende opplysninger fra trygdeetaten.

Utgifter til transport: Du må sannsynliggjøre faktiske utgifter. Blir det godkjent grunnstønad til drift av egen bil gis vanligvis sats 3, med mindre man kan dokumentere høyere utgifter. Her kan bensinutgifter, vedlikehold, service, dekkslitasje, forsikring m.v. tas med.

Se www.ofv.no

Sykdom/transportbehov må dokumenteres ved legeerklæring. I tillegg bør en selv skrive litt om hvordan man opplever sykdommen og problemene det medfører i forhold til det man søker om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...