Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som har oversikt over hvilke vaksiner man skal ta før man drar til Colombia, og er det noen som må tas i god tid i forveien, eller holder det å springe på vaksinasjonskontoret når tildelingen kommer?

Med min ekstreme teflon-hjerne så har jeg selvfølgelig glemt hva vi gjorde forrige gang... ;o)

Svigeres skal sannsynligvis være med oss, og "maser" om hvilke vaksiner de må ta.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hepatittvaksinen må taes to ganger hvis man vil det skal vare mer enn en tur, men kan gjøres nokså fort etterhverandre, men også deles opp over litt lenger tid. ellers er det bare slike som taes en gang (pr ti år omtrent) . Vi tok stivkrampe (husker ikke hva den heter), hepatitt, gulfeber og polio.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/#findComment-1086970
Del på andre sider

hepatittvaksinen må taes to ganger hvis man vil det skal vare mer enn en tur, men kan gjøres nokså fort etterhverandre, men også deles opp over litt lenger tid. ellers er det bare slike som taes en gang (pr ti år omtrent) . Vi tok stivkrampe (husker ikke hva den heter), hepatitt, gulfeber og polio.

Hei. De vaksiner som må/bør taes (hvis du ikke har noe fra før(dvs. voksen person med kun barnevaksiner og ikke noe påfyll) er: Gul-feber 1 stk. Polio såkaldt booster. Difteri tetanus booster, og så har man hepatitt a og B, som kan settes i en dose såkaldt twinrix ( denne settes 3 ganger de to første med ca 1 måneds mellomrom, den siste ca 1/2 år etterpå, så en vaksine som heter typhoid. Så har du drikkevaksiner som taes kort tid i forveien og den heter Dukoral Cholera etec. I tillegg kan man ta Malaria tabl. Dette avhenger litt av hvor man skal reise. Hvor høyt det ligger der man skal. Forskjellene er store også i Colombia.

Som du ser på de som ikke har noe annet enn barnevaksiner fra før så blir det en del stikk. (5 første gangen) og så noen litt spredt. Dere som ettersom jeg forstår har reist en gang før klarer dere med mindre. Jeg vil tro dere ikke trenger noe. Bortsett fra den drikkevaksinen samt Malaria.

Dette er de skikkelig gode på - på helsestasjoner rundt omkring også. Men "svigers" må nok regne med en del stikk - da det sannsynlgivis er lenge siden eks. siste polio og difteri....????

Håper dette var et greit svar og litt hjelp.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/#findComment-1087100
Del på andre sider

Hei. De vaksiner som må/bør taes (hvis du ikke har noe fra før(dvs. voksen person med kun barnevaksiner og ikke noe påfyll) er: Gul-feber 1 stk. Polio såkaldt booster. Difteri tetanus booster, og så har man hepatitt a og B, som kan settes i en dose såkaldt twinrix ( denne settes 3 ganger de to første med ca 1 måneds mellomrom, den siste ca 1/2 år etterpå, så en vaksine som heter typhoid. Så har du drikkevaksiner som taes kort tid i forveien og den heter Dukoral Cholera etec. I tillegg kan man ta Malaria tabl. Dette avhenger litt av hvor man skal reise. Hvor høyt det ligger der man skal. Forskjellene er store også i Colombia.

Som du ser på de som ikke har noe annet enn barnevaksiner fra før så blir det en del stikk. (5 første gangen) og så noen litt spredt. Dere som ettersom jeg forstår har reist en gang før klarer dere med mindre. Jeg vil tro dere ikke trenger noe. Bortsett fra den drikkevaksinen samt Malaria.

Dette er de skikkelig gode på - på helsestasjoner rundt omkring også. Men "svigers" må nok regne med en del stikk - da det sannsynlgivis er lenge siden eks. siste polio og difteri....????

Lykke til

Takk for svar gøy!

Hvilke vaskiner må vi gi datteren vår da, vet du det? Må hun gjennom hele greia hun også? Hmmm, tror jeg må hjem og se på vaksinasjonskortet hennes...

Har dere fått distrikt? Ser ikke nicket ditt på Colombialista ser du, så da ble jeg litt nyskjerrig ;o) Når sendte dere papirene?

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/#findComment-1087116
Del på andre sider

Takk for svar gøy!

Hvilke vaskiner må vi gi datteren vår da, vet du det? Må hun gjennom hele greia hun også? Hmmm, tror jeg må hjem og se på vaksinasjonskortet hennes...

Har dere fått distrikt? Ser ikke nicket ditt på Colombialista ser du, så da ble jeg litt nyskjerrig ;o) Når sendte dere papirene?

Beste hilsen fra

Hei, igjen. Er med på Colombialisten også. Der står vi som Line o Terje. Du skjønner jeg er ganske ny på DOL. Har visst om det lenge, men har litt for mange jern i ilden. Som du ser av listen er vi snart i mål - med vår første. Går og venter på den derre tlf nå, men ting tar tid.

Når det gjelder deres datter vil jeg tro hun har vært igjennom et vaksinasjonprogram allerede?? Avhengig av alder, men hepatitt må hun sikkert ha?! Dette er de veldig flinke på på helsestasjonen. Snakk med en helsesøster som har med utenlandsvaksiner. Som du skriver er vaksinasjonskortet hennes viktig. Hvor gammel er hun? Fra Colombia hun også.

Nysgjerrig jeg også:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/#findComment-1087541
Del på andre sider

Hei, igjen. Er med på Colombialisten også. Der står vi som Line o Terje. Du skjønner jeg er ganske ny på DOL. Har visst om det lenge, men har litt for mange jern i ilden. Som du ser av listen er vi snart i mål - med vår første. Går og venter på den derre tlf nå, men ting tar tid.

Når det gjelder deres datter vil jeg tro hun har vært igjennom et vaksinasjonprogram allerede?? Avhengig av alder, men hepatitt må hun sikkert ha?! Dette er de veldig flinke på på helsestasjonen. Snakk med en helsesøster som har med utenlandsvaksiner. Som du skriver er vaksinasjonskortet hennes viktig. Hvor gammel er hun? Fra Colombia hun også.

Nysgjerrig jeg også:-)

Takk igjen :-)

Spennende at dere snart er i mål! Håper det ikke er lenge til telefonen ringer!

Datteren vår er 4,5 år, og vi hentet henne i Colombia sommeren 2000. Vi gleder oss veldig til ny tur til Colombia på vårparten :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/#findComment-1087582
Del på andre sider

Annonse

Takk igjen :-)

Spennende at dere snart er i mål! Håper det ikke er lenge til telefonen ringer!

Datteren vår er 4,5 år, og vi hentet henne i Colombia sommeren 2000. Vi gleder oss veldig til ny tur til Colombia på vårparten :-)

Beste hilsen fra

Ok. Hun var ganske liten da dere fikk henne da. Kanskje best det. Er dere på private barnehjem eller ICBF? Får vels ganske små barn gjennom private har jeg skjønt. Vi er i aldersgruppe 0-3. Spennende det her. Gleder oss veldig til å få tlf. Håper på før jul. Ser av listen at noen har ventet veldig lenge siden disktrikts-tildeling. Det overrasker meg litt. Håper det ikke er vanlig.

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/#findComment-1087659
Del på andre sider

Ok. Hun var ganske liten da dere fikk henne da. Kanskje best det. Er dere på private barnehjem eller ICBF? Får vels ganske små barn gjennom private har jeg skjønt. Vi er i aldersgruppe 0-3. Spennende det her. Gleder oss veldig til å få tlf. Håper på før jul. Ser av listen at noen har ventet veldig lenge siden disktrikts-tildeling. Det overrasker meg litt. Håper det ikke er vanlig.

Klem

Hei igjen :-)

Bella var 10 uker da vi hentet henne, bare et lite knøtt, altså. Hun er adoptert fra det private barnehjemmet FANA. Nå for tiden går det jo treeeeeigt som bare det fra private barnehjem, så vi har byttet til ICBF.

Det var kjekt med baby, men denne gangen ser vi fram til å få et barn og pluss/minus 2 år, og ser mange fordeler med det :-) Blant annet at aldersforskjellen mellom Bella og Lillebror (tror det blir gutt denne gangen) ikke blir for stor. Pluss at selv om babyer er søte, så blir det jo bare kjekkere etter hvert som de vokser til ;o)

Vi er godkjent for et barn som er minst to år yngre enn Bella av norske myndigheter, og for et barn på 1 år i Colombia.

Tvi-tvi, håper ventetiden snart er over for dere!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/#findComment-1087836
Del på andre sider

Lykke til

Litt morsmomt når jeg leste om dere på Colombialista.

I fjor på denne tiden var vi i helt samme situasjon som dere, fikk distriktet Bogota 13 november og fikk tildeling før jul, altså den 15 desember og jammen meg samme dag som dere sendte papirene til Colombia :-)

Nå er vi foreldre til verdens skjønneste Bogota gutt på rett over 2 år.

Ikke noe annet, måtte bare kommentere det ;-). God lørdagskveld, klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/#findComment-1087931
Del på andre sider

Litt morsmomt når jeg leste om dere på Colombialista.

I fjor på denne tiden var vi i helt samme situasjon som dere, fikk distriktet Bogota 13 november og fikk tildeling før jul, altså den 15 desember og jammen meg samme dag som dere sendte papirene til Colombia :-)

Nå er vi foreldre til verdens skjønneste Bogota gutt på rett over 2 år.

Ikke noe annet, måtte bare kommentere det ;-). God lørdagskveld, klem fra

Tusen takk for svaret:-) Får håper vi er like heldige som dere. Hver dag er spenning nå. Kan jeg spørre om når dere reiste for å hente den lille?

Klems

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/#findComment-1087950
Del på andre sider

Tusen takk for svaret:-) Får håper vi er like heldige som dere. Hver dag er spenning nå. Kan jeg spørre om når dere reiste for å hente den lille?

Klems

Hei igjen :-)

P.g.a av rettsferien i Colombia måtte vi vente i år og dag ( i forhold til Bogota standard da ;-) før vi fikk hentet ham hjem.

Fikk ham i armene våre for første gang 27 januar, så om dere får tildeling før jul eller rett etter nyttår går det nok ut på det samme!

Send meg gjerne mail om du vil, så skal du få skrytebilde :-). Adressen står på Colombialisten.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166732-colombia-vaksiner/#findComment-1087965
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...