Gå til innhold

Søndagstabloid igjen - for spesielt interesserte

Anbefalte innlegg

Jeg ser av linken nedenfor at mange var begeistret for måten adopsjon ble behandlet på i søndagstabloid. Jeg synes også at dette stort sett var et koselig innslag, og forventer ikke at alle skal være like opphengte i ord og formuleringer som oss som har blitt foreldre gjennom adopsjon. Ei heller forventer jeg at alle som skal si noe om dette skal bli nødt til å vokte sine ord. Men jeg kan ikke la være å reagere på ord som "adoptivbesteforeldre"og "adoptivforeldre", som ble konsekvent brukt av programmleder. Jeg synes at disse to begrepeneforteller noe om at man er uvanlige foreldre eller besteforeldre. Men det er vi jo ikke, det som er uvanlig med oss er jo måten vi ble foreldre og besteforeldre på. Jeg kunne ønske meg en begrepsbruk som gjenspeiler dette, for eksempel "foreldre gjennom adopsjon" el. Dette er nok flisespikkeri for veldig mange, men jeg tror likevel ikke at vi skal undervurdere den betydning valg av ord har, hverken når det gjelder adopsjon eller andre ting.

Jeg synes også at det burde være unødvendig å forsikre omverden om at en kommer til å bli like glad i et adoptert barn som et egenfødt. Hvor mange gravide mødre har du hørt si det samme. Selvfølgelig blir foreldre glade i ungene sine!! Hvorfor skal vi som velger adopsjon bruke tid og energi på å overbevise omverden om dette?

Men ellers var det et fint innslag på en søndagskveld.....

Fortsetter under...

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg syns vi skal være litt forsiktig med å henge oss opp i begreper som "utenforstående" bruker. Jeg tror ikke at det er ment som en degradering av foreldre/besteforeldre til adopterte barn. I dette programmet regner jeg med at det var for å klargjøre for (nye?) seere at det var adopsjon man snakket om?...

I hverdagen tror jeg de aller fleste involverte benytter mamma/pappa/mor/far/ bestemor osv...

Når det er sagt så vet jeg nabojenta fra min oppvekst (adoptert fra Korea) syns det var vondt å bli kalt adoptivdatter mens søsteren bare ble kalt datter. Så det er definitivt noe å reflektere over...

Tubby1365380674

Jeg er faktisk helt enig med deg ,jeg. Jeg synes selvfølgelig det var et hyggelig innslag, og vi må forvente at "rare" spørsmål/ begrepsbruk kommer i slike sammenhenger, særlig av folk/programledere som kanksje ikke har noen erfaring med adopsjon. Jeg hører de samme begrepene av andre som er fremmede for adopsjon, og det er ikke noe vondt ment. Likevel tror jeg det er behov for å presisere ting. Synes også dette med adoptivforeldre/besteforeldre blir feil. Det har også noe å si for barna som hører dette. Det gir noen signaler som jeg ikke liker. Men det får vi ta med et smil og forklare hva vi tenker om det.

Programleder brukte også mor om biol. mor til Anne WÅ, selv snakket hun om damen, den fremmede damen.Det er rett og slett slik at vi får helt andre forhold og innhold til disse tingene når vi selv har adoptert, og er adoptert forhåpentligvis, det må vi bare leve med, og forklare for andre når det er naturlig.

At statsministeren også nevner at vi må forstå at alle er like mye verd uansett hudfarge, er selvsagt godt ment, men for meg ble det veldig banalt. Det er ikke en problemstilling en gang. Jeg vet at noen tenker slik også i dag, men til dem er det ikke vits med slike formuleringer. Vi bør heller uttrykke vår glede og kjærlighet uten å lage ting så spesielt og annereledes. Vi skal ta det som en selvfølge at vi elsekr barn og mennesker for den de er, uansett.

Litt rotete dette her, og jeg synes innslaget var fint, men det er absolutt behov for å klargjøre ting for mange mennesker.Og det synes jeg vi kan gjøre på en fin måte ved behov.))

Jeg er faktisk helt enig med deg ,jeg. Jeg synes selvfølgelig det var et hyggelig innslag, og vi må forvente at "rare" spørsmål/ begrepsbruk kommer i slike sammenhenger, særlig av folk/programledere som kanksje ikke har noen erfaring med adopsjon. Jeg hører de samme begrepene av andre som er fremmede for adopsjon, og det er ikke noe vondt ment. Likevel tror jeg det er behov for å presisere ting. Synes også dette med adoptivforeldre/besteforeldre blir feil. Det har også noe å si for barna som hører dette. Det gir noen signaler som jeg ikke liker. Men det får vi ta med et smil og forklare hva vi tenker om det.

Programleder brukte også mor om biol. mor til Anne WÅ, selv snakket hun om damen, den fremmede damen.Det er rett og slett slik at vi får helt andre forhold og innhold til disse tingene når vi selv har adoptert, og er adoptert forhåpentligvis, det må vi bare leve med, og forklare for andre når det er naturlig.

At statsministeren også nevner at vi må forstå at alle er like mye verd uansett hudfarge, er selvsagt godt ment, men for meg ble det veldig banalt. Det er ikke en problemstilling en gang. Jeg vet at noen tenker slik også i dag, men til dem er det ikke vits med slike formuleringer. Vi bør heller uttrykke vår glede og kjærlighet uten å lage ting så spesielt og annereledes. Vi skal ta det som en selvfølge at vi elsekr barn og mennesker for den de er, uansett.

Litt rotete dette her, og jeg synes innslaget var fint, men det er absolutt behov for å klargjøre ting for mange mennesker.Og det synes jeg vi kan gjøre på en fin måte ved behov.))

Vil bare si at jeg ikke er enig i at innlegget ditt var rotete. Tvert imot synes jeg det var veldig fint og reflektert! Hadde tenkt å skrive et innlegg selv, men frafaller etter ditt.

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...