Gjest Kanskje bokstavmor... Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Skolen mener sønnen min er så lite aktiv + div. andre ting at de vil ha ham utredet av PPT. De snakket om at han kanskje var det motsatte av hyperaktiv. Er det noen som vet en medisinsk betegnelse på dette? Jeg vil gjerne lese litt. 0 Siter
Gjest en som vil det beste for hele familien Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Det motsatte av hyperaktivitet er hypoaktivitet. enkelte med ADHD veksler mellom å være hyper og hypoaktiv. dersom man også har oppmerksomhets og konsentrasjonssvikt er det mulig det er skakk om ADD som er det samme som ADHD, bare uten hyperaktivitet. det er også slik at de fleste med asperger syndrom er hypoaktive. de kan også oppfattes som passive og late. når skolen ser på dette som et problem så er det vel riktig ovenfor barnet å få en utredning slik at riktige tiltak kan settes inn. 0 Siter
Gemini Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Det motsatte av hyperaktivitet er hypoaktivitet (underaktivitet/initiativløshet). I sammenheng med andre tilsvarende plager som ADHD-barn har, så kan barn som er hypoaktive ha ADD (H-en i ADHD står for Hyperaktivitet). Det er noe stoff om dette på nettet på norsk, men mer på engelsk og andre språk. I og med at ikke hypoaktive ADD-barn gjør like mye ut av seg, så kan de lett bli glemt og underdiagnostisert, og dermed miste muligheter pga manglende tilrettelegging og forståelse for deres problemer. Det er visst særlig vanlig at jenter har ADD fremfor ADHD, men det er ingen absolutte, begge kjønn kan ha begge varianter, men det er altså en viss overrepresentasjon av hyperaktive gutter og hypoaktive jenter, slik jeg har forstått det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.