Gå til innhold

Skvatt litt i kveld

Anbefalte innlegg

Min lille engel som snart blir 2 år, sa plutselig litt stille mens hun lekte: "lille neger".

Trodde jeg hadde hørt feil, men faren hørte og det samme. Vi spurte hva hun sa, og hun gjentok det. Vi spurte henne hvem som hadde sagt det, og da sa hun "ongan i barnehagen". Så i morgen skal vi på lysfrokost i barnehagen, og det blir vel en samtale med de ansatte og. Vi er jo forberedt på at det vil komme slike og liknende kommentarer, men var ikke forberedt på å oppleve dette så tidlig.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest farslykke

Vi møter vel alle slikt etter hvert. Men desverre tror jeg det kommer både tidligere og oftere enn mange av oss tror på forhånd.

Er det flere som har slike eller lignende opplevelser? Hvordan takler dere det?

Husk at de små barna i barnehagen ikke kommer på slike uttrykk av seg selv. De kommer fra et annet sted - og som oftest fra foreldrene. Derfor bør også de konfronteres med at "neger" IKKE er et akseptabelt uttrykk, selv om de ikke i utgangspunktet nødvendigvis er ment rasistisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1092704
Del på andre sider

Gjest Snart Colombiamamma!

Kanskje det er en løsning å si: "Ja, du er neger og det er fantastisk flott". Må det egentlig være negativt å bli kallt neger? Sier ikke vår reaksjon noe om våre egne holdninger også? Våre (for vår del kommende) barn vil bli møtt av slike uttrykk opp gjennom hele livet, om vi liker det eller ikke. Er det ikke bedre da at våre barn har en oppfatning av at dette kun er faktaopplysninger på lik linje med at man er blond/mørk/rødhåret, lite/høy, tykk/tynn, osv.

Bare noen tanker fra en som venter i spenning på sitt første barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1092900
Del på andre sider

Gjest farslykke

Kanskje det er en løsning å si: "Ja, du er neger og det er fantastisk flott". Må det egentlig være negativt å bli kallt neger? Sier ikke vår reaksjon noe om våre egne holdninger også? Våre (for vår del kommende) barn vil bli møtt av slike uttrykk opp gjennom hele livet, om vi liker det eller ikke. Er det ikke bedre da at våre barn har en oppfatning av at dette kun er faktaopplysninger på lik linje med at man er blond/mørk/rødhåret, lite/høy, tykk/tynn, osv.

Bare noen tanker fra en som venter i spenning på sitt første barn.

Jeg hadde håpet at det ikke skulle åpnes en "neger-debatt" på et forum som dette. Men siden du skriver som du gjør, føler jeg at jeg må svare deg.

"Neger" er slett ikke et begrep på linje med "faktaopplysninger på [...] at man er blond/mørk/rødhåret, lite/høy, tykk/tynn, osv., " som du skriver.

Et hvert ord har en strengt lingvistisk betydning (neger = svart), men ord har også konnotasjoner, altså det vi assosierer med ordet. "Neger" er stort sett utelukkende knyttet til negative ting, som "negerarbeid", "negerren på jobben (den som må ta drittjobben) osv.

Det er derfor ikke for ingenting at afrikanere og svarte i Norge har protestert heftig på den bruken av "neger" vi ser i Norge.

Det er verdt å merke seg at begrepsbruken med "neger" som vi har her til lands, som kom tydelig frem i den såkalte "negerdebatten" for noen år tilbake, er ganske så særnorsk i vestlig sammenheng. Man villa aldri i livet ha en tilsvarende debatt i Tyskland, Frankrike, England, USA, Nederland osv. Rett og slett fordi man der oppfatter uttrykket som rasistisk og derfor ikke bruker det. Man vil alltid kunne trekke frem eksempler på folk man kjenner osv. fra disse landene som bruker uttrykket uten å mene noe rasistisk med det, men i offentligheten og blant oppkyste mennesker er dette ikke gangbar mynt. Slik er det i ferd med å bli i Norge også og det er bra.

Det var et sårende og nedsettende uttrykk før, det er i ferd med å bli enda verre nå, i takt med at uttrykket er i ferd med å fases ut i alle offentlige sammenhenger. Politet skal fjerne det, det brukes knapt i presse mer. osv. Det er en grunn til det.

Derfor vil jeg være klokkeklar på at jeg ikke vil akseptere at noen bruker uttrykket "neger" om mitt barn, uansett om det er ment rasistisk eller ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1092933
Del på andre sider

Huff, stakkars..

Men tenk, barn er jo i utganspunktet uskyldig.. De hører dette fra TV/ eller kanskje sine foreldre! Jeg blir så sinna jeg...

Jeg hører egentlig ikke til her på ad. forum, men tok meg den frihet å svare;)

Jeg er tante til verdens nyyydeligste barn som er mørk. Så derfor ble jeg så opprørt når jeg hørte at noen hadde sagt "neger" til den lille prinsen/prinsessa di..

Lykke til på møtet i dag. Stå på, dette er ikke akseptabelt.

Klemmer,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1092987
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde håpet at det ikke skulle åpnes en "neger-debatt" på et forum som dette. Men siden du skriver som du gjør, føler jeg at jeg må svare deg.

"Neger" er slett ikke et begrep på linje med "faktaopplysninger på [...] at man er blond/mørk/rødhåret, lite/høy, tykk/tynn, osv., " som du skriver.

Et hvert ord har en strengt lingvistisk betydning (neger = svart), men ord har også konnotasjoner, altså det vi assosierer med ordet. "Neger" er stort sett utelukkende knyttet til negative ting, som "negerarbeid", "negerren på jobben (den som må ta drittjobben) osv.

Det er derfor ikke for ingenting at afrikanere og svarte i Norge har protestert heftig på den bruken av "neger" vi ser i Norge.

Det er verdt å merke seg at begrepsbruken med "neger" som vi har her til lands, som kom tydelig frem i den såkalte "negerdebatten" for noen år tilbake, er ganske så særnorsk i vestlig sammenheng. Man villa aldri i livet ha en tilsvarende debatt i Tyskland, Frankrike, England, USA, Nederland osv. Rett og slett fordi man der oppfatter uttrykket som rasistisk og derfor ikke bruker det. Man vil alltid kunne trekke frem eksempler på folk man kjenner osv. fra disse landene som bruker uttrykket uten å mene noe rasistisk med det, men i offentligheten og blant oppkyste mennesker er dette ikke gangbar mynt. Slik er det i ferd med å bli i Norge også og det er bra.

Det var et sårende og nedsettende uttrykk før, det er i ferd med å bli enda verre nå, i takt med at uttrykket er i ferd med å fases ut i alle offentlige sammenhenger. Politet skal fjerne det, det brukes knapt i presse mer. osv. Det er en grunn til det.

Derfor vil jeg være klokkeklar på at jeg ikke vil akseptere at noen bruker uttrykket "neger" om mitt barn, uansett om det er ment rasistisk eller ikke.

La det med en gang være sagt, jeg er helt enig med deg, farslykke: neger er ikke et OK ord å bruke! Men du kan være litt hard i debatter noen ganger, synes jeg iallefall da, så jeg har likevel lyst til å komme Snart Colombiamamma i møte med en nyansering og forsøksvis fortolkning. For det hun er inne på, er at det ikke bare er det barna møter ute, som kan såre og skade dem, det er også hvordan vi reagerer på det barnet forteller. Overreaksjoner eller sterke følelsesmessige reaksjoner kan like gjerne få barnet til å føle at det må beskytte far og mor som at det selv føler seg beskyttet. Hvis foreldrenes reaksjon og følelser heller ikke står i forhold til barnets følelser, vil barnet føle seg misforstått. For eksempel. Og jeg opplever at det er dette Snart Colombiamamma er inne på og forsøker å debattere. Hvis barnet sier at det har svart hår/krusete hår/brun hud eller hva som helst annet. Hva svarer vi da? "Ja, og det er så fint!" eller "Ja"? Hvis barnet bare konstaterer et faktum, og vi svarer "Ja, og det er fint!" er det vi som har innført vurderinger og muligheten for at noe ikke er fint. Derfor bør en spørre; hvor ting kommer fra (slik vaks hadde gjort), hva barnet selv tenker om det, hva barnet tror de andre mener osv. Dette blir kanskje litt uklart, men mitt poeng er at vi må etterspørre barnets opplevelse og så ta denne på alvor og reagere i forhold til den, ikke i forhold til hele vår egen bagasje. Noe helt annet blir det selvfølgelig når en skal ta dette opp med barnehagepersonalet - da er det ingen nåde!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1092993
Del på andre sider

Gjest farslykke

La det med en gang være sagt, jeg er helt enig med deg, farslykke: neger er ikke et OK ord å bruke! Men du kan være litt hard i debatter noen ganger, synes jeg iallefall da, så jeg har likevel lyst til å komme Snart Colombiamamma i møte med en nyansering og forsøksvis fortolkning. For det hun er inne på, er at det ikke bare er det barna møter ute, som kan såre og skade dem, det er også hvordan vi reagerer på det barnet forteller. Overreaksjoner eller sterke følelsesmessige reaksjoner kan like gjerne få barnet til å føle at det må beskytte far og mor som at det selv føler seg beskyttet. Hvis foreldrenes reaksjon og følelser heller ikke står i forhold til barnets følelser, vil barnet føle seg misforstått. For eksempel. Og jeg opplever at det er dette Snart Colombiamamma er inne på og forsøker å debattere. Hvis barnet sier at det har svart hår/krusete hår/brun hud eller hva som helst annet. Hva svarer vi da? "Ja, og det er så fint!" eller "Ja"? Hvis barnet bare konstaterer et faktum, og vi svarer "Ja, og det er fint!" er det vi som har innført vurderinger og muligheten for at noe ikke er fint. Derfor bør en spørre; hvor ting kommer fra (slik vaks hadde gjort), hva barnet selv tenker om det, hva barnet tror de andre mener osv. Dette blir kanskje litt uklart, men mitt poeng er at vi må etterspørre barnets opplevelse og så ta denne på alvor og reagere i forhold til den, ikke i forhold til hele vår egen bagasje. Noe helt annet blir det selvfølgelig når en skal ta dette opp med barnehagepersonalet - da er det ingen nåde!

Da er vi enige da.

Når jeg selv kommer i en slike situasjon (og det vil jeg garantert), kommer jeg selvsagt ikke til å fare opp og bli bestyrtet foran barnet. Du skisserer en fin måte å takle det på.

Min reaksjon vil komme overfor personalet og foreldre.

Vi er med andre ord enige.

P.S.

Kanskje har du rett i at jeg er litt "hard", men meningsbrytninger kommer nå en gang best til sin rett når det er klare meninger og standpunkter å forholde seg til. Det viktige er tross alt å holde seg til sak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1093111
Del på andre sider

Gjest Snart Colombiamamma!

Så fint - da er vi faktisk alle enige...

Man avdramatiserer/snur ting positivt ovenfor barna. Så tar vi det opp på en saklig og ordentlig måte (men bestemt) ovenfor de som faktisk har mulighet til å påvirke at våre barn ikke blir såret. Og dette gjelder uansett hvilke ord og uttrykk som blir benyttet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1093145
Del på andre sider

Hører ikke hjemme på dette forumet, bare så det er sagt. Men jeg tror det er helt usannsynlig at ikke man møter dette ordet.

Jeg er ca. 40 år, og i min familie og barndom har dette aldri vært et negativt ladet ord,- et helt nøytralt, beskrivende ord. Så for meg er det litt vanskelig å huske at det er stygt å si. For meg høres "svart" mye verre ut,- i min famile betegner det noe som er skittent...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1093191
Del på andre sider

Gjest farslykke

Hører ikke hjemme på dette forumet, bare så det er sagt. Men jeg tror det er helt usannsynlig at ikke man møter dette ordet.

Jeg er ca. 40 år, og i min familie og barndom har dette aldri vært et negativt ladet ord,- et helt nøytralt, beskrivende ord. Så for meg er det litt vanskelig å huske at det er stygt å si. For meg høres "svart" mye verre ut,- i min famile betegner det noe som er skittent...

Hvorfor hører ikke dette hjemme på dette forumet? Skal det bare være koselige og hyggelige meldinger til hverandre om hvordan selve adopsjonsprosessen går? Dette er et spørsmål som går rett inn i virkeligheten til mange adotivforeldre. Skal vi ikke diskutere det på et adopsjonsdebattsted?

I nesten alle norske familier har "neger" tidligere vært et uttrykk som ikke var spesielt negativt ladet. Men verden forandrer seg og språket med den. I dag er "neger" et ikke-uttrykk, et uttrykk som har fått en negativ klang. Bruken sårer både dem det gjelder direkte og familien rundt. Det burde være begrunnelse nok til ikke å bruke uttrykket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1093214
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor hører ikke dette hjemme på dette forumet? Skal det bare være koselige og hyggelige meldinger til hverandre om hvordan selve adopsjonsprosessen går? Dette er et spørsmål som går rett inn i virkeligheten til mange adotivforeldre. Skal vi ikke diskutere det på et adopsjonsdebattsted?

I nesten alle norske familier har "neger" tidligere vært et uttrykk som ikke var spesielt negativt ladet. Men verden forandrer seg og språket med den. I dag er "neger" et ikke-uttrykk, et uttrykk som har fått en negativ klang. Bruken sårer både dem det gjelder direkte og familien rundt. Det burde være begrunnelse nok til ikke å bruke uttrykket.

Sniff mener sikkert at HUN ikke hører hjemme på dette forumet. Altså at hun selv ikke har adoptert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1093220
Del på andre sider

Sniff mener sikkert at HUN ikke hører hjemme på dette forumet. Altså at hun selv ikke har adoptert.

Du har rett, laban,- det er meg som ikke hører hjemme på dette forumet...

Og,- jeg kaller ingen for "neger",- siden jeg etter hvert har skjønt at det for noen er negativt. Men for meg er det et vanlig - nøytralt - ord,- og jeg synes det blir litt galt når man lar dem "vinne" som ville gjøre det til et skjellsord...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1093272
Del på andre sider

Gjest farslykke

Du har rett, laban,- det er meg som ikke hører hjemme på dette forumet...

Og,- jeg kaller ingen for "neger",- siden jeg etter hvert har skjønt at det for noen er negativt. Men for meg er det et vanlig - nøytralt - ord,- og jeg synes det blir litt galt når man lar dem "vinne" som ville gjøre det til et skjellsord...

Jeg anklager deg ikke for noe som helst og skjønner godt hva du mener. Jeg har vært nødt til å gå denne runden med flere i familie og vennekrets, men de har skjønt poenget raskt.

Vi lar ikke "de" vinne, om vi slutter og bruke "neger". Vi lar tvert imot de som føler seg såret av et slikt utrykk vinne når vi slutter å bruke det. Hvor stor prosent av svarte foretrekker afrikaner eller svart, fremfor "neger" tror du? Jeg er ikke i tvil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1093410
Del på andre sider

Greit å forklare unger hvorfor betegnelsen vanligvis ikke brukes fordi den tidligere har blitt brukt negativt. F.eks. "negerarbeid".

En neger er for meg en person med genetisk opprinnelse i sørlige og "midtre" deler av Afrika. Utseendemessig er det en ganske stor forskjell i forhold til folk fra Nord-Afrika. Derfor er det en ganske grei beskrivelsen av fysiske særtrekk. Egentlig ikke noe mer stigmatiserende enn latinamerikansk, Sør-Europeisk, Øst-Asiatisk etc. Det finnes bare ikke noe ikke-belastet dekkende uttrykk. (Afrikaner blir for vidt - jf. Nord-Afrika og nøyaktig hvilket land noen komme fra vet man ikke nødvendigvis.)

Jeg har flere personer i omgangskretsen fra forskjellige afrikanske land som selv bruker ordet neger.

Tenke ikke over om de sier de skal kjøpe sjampo til negerhår el. til afrohår.

Noen ganger er kanskje best å rett og slett ikke gjøre en stor sak utav ting?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1094116
Del på andre sider

Greit å forklare unger hvorfor betegnelsen vanligvis ikke brukes fordi den tidligere har blitt brukt negativt. F.eks. "negerarbeid".

En neger er for meg en person med genetisk opprinnelse i sørlige og "midtre" deler av Afrika. Utseendemessig er det en ganske stor forskjell i forhold til folk fra Nord-Afrika. Derfor er det en ganske grei beskrivelsen av fysiske særtrekk. Egentlig ikke noe mer stigmatiserende enn latinamerikansk, Sør-Europeisk, Øst-Asiatisk etc. Det finnes bare ikke noe ikke-belastet dekkende uttrykk. (Afrikaner blir for vidt - jf. Nord-Afrika og nøyaktig hvilket land noen komme fra vet man ikke nødvendigvis.)

Jeg har flere personer i omgangskretsen fra forskjellige afrikanske land som selv bruker ordet neger.

Tenke ikke over om de sier de skal kjøpe sjampo til negerhår el. til afrohår.

Noen ganger er kanskje best å rett og slett ikke gjøre en stor sak utav ting?

'Jeg har flere personer i omgangskretsen fra forskjellige afrikanske land som selv bruker ordet neger.'

Så rar verden er... i min omgangskrets og familie, er det kun etpar av den eldre generasjon og da også av det enkle og uopplyste slaget som ikke greier å si noe annet enn 'neger'.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1094186
Del på andre sider

'Jeg har flere personer i omgangskretsen fra forskjellige afrikanske land som selv bruker ordet neger.'

Så rar verden er... i min omgangskrets og familie, er det kun etpar av den eldre generasjon og da også av det enkle og uopplyste slaget som ikke greier å si noe annet enn 'neger'.

Ja, verden er uten tvil rar - det er derfor livet er så spennende.

Dessuten, hvilke ord man bruker er av liten betydning - hvordan man bruker ordene er viktig.

Tenk f.eks. så ulike holdninger man kan gi uttrykk for med samme ord - f.eks. "alenemor"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167392-skvatt-litt-i-kveld/#findComment-1094440
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...