Gå til innhold

fast føde


Gjest Lina

Anbefalte innlegg

Hei.

Det jeg lurer på er hvor tidlig man kan begynne med fast føde. Mitt barn er snart 3 md og hun blir ammet. Jeg har ikke lyst til å begynne med morsmelkerstatning, men jeg føler liksom ikke alltid at jeg har nok mat til henne selv. Stort sett virker hun fornøyd men ikke alltid. Det pleier aldri å være noe problem om morgenen og formiddagen, men utover ettermiddagen de dagene det gjelder. De dagene hun liksom aldri blir helt fornøyd ammer jeg henne hver annen time, men hun virker ikke fornøyd og hun slipper ikke taket i brystet selv. Hun har regelmessige tissebleier og avføringen virker normal (ikke avføring hver dag, men det kommer masse gul, kremaktig avføring hver gang den kommer). Ellers drikker hun som regel alltid av begge bryst (kun litt på det venstre hver gang), og hun gulper en del. Jeg føler nok kanskje at hun ikke tømmer det første brystet før hun begynner og sutre og jeg tilbyr det andre. Da suger hun i vei igjen. Det er egentlig litt merkelig at hun bare suger litt i begynnelsen på det venstre brystet hver gang.

Hmm...nå har jeg nesten glemt hva jeg spurte om...., men jeg ønsker ikke å gi noe tillegg til henne, for jeg har tro på at fra den dagen jeg kan gi litt fast føde i tillegg så er det nok med den melken jeg har selv til henne. Hva tror helsesøster og hvor tidlig kan jeg tilby fast føde? Barnet er snart tre md og veier ca 5 kilo.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Lina. Det er vanlig å anbefale fast føde når barnet er mellom 4 og 6 mnd. Hvis barnet har en tilfredsstillende vektøkning og er i trivsel kan man godt vente til 6 mnd. alder. Barnet ditt er nå 3 mnd. gammel og er antagelig igang med en fase med økedager. Da ønsker barnet å suge hyppigere en periode for å få din melkeproduksjonen opp. Dette varer fra noen dager til en uke. Det er gjerne på ettermiddag/kveld at barn er urolige og ønsker å suge hyppigere. Det er fint at du tilbyr begge bryst til begge måltider. La gjerne barnet få suge godt og lenge på brystet så det får i seg den fettrike melken. Så lenge barnet ditt har en tilfredsstillende vektøkning er det ingen grunn til å starte med noe annet. Du skriver ikke noe om laveste vekt etter fødsel, det er derfor vanskelig å vurdere om ditt barn som nå er 5kg har hatt en forventet vektøkning. For nærmere veiledning vil jeg anbefale deg å ta kontakt med din helsesøster. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...