Gå til innhold

Hjelp - skjema til besvær

Anbefalte innlegg

Gjest Litt sint og oppgitt idag

Et lite spørsmål til dere som vært igjennom papirmølla etter hjemkomst: Hvem opplyste om skjemaet for adopsjonspenger?

Vi er nemlig i den situasjon at det skjemaet aldri ble sendt inn, og det ble først oppdaget flere mnd etterpå. Vi har ant fred og ingen fare ettersom lønna blir utbetalt som vanlig. Vi har ikke fått skjemaet tilsendt eller opplysninger/påminnelse om det, verken fra adopsjonsforeningen, trygdekontoret eller arbeidsplassen, noe jeg syns er merkelig og skuffende. Det er tross alt mange andre skjemaer og prosedyrer som man er i kontakt med dem om i løpet av adopsjonsprosessen. Har nå atter en gang saumfart brosjyren fra trygdekontoret og ser at på nest siste side står at man må ’sette fram skriftlig krav’ men ikke et ord om selve skjemaet eller en aldri så liten link. Og når vi ikke husket å spørre dem spesifikt om et slikt skjema da vi var innom for å ordne med bl.a. barnetrygd, ja da får man det jo ikke….

Derfor, før jeg går hardt ut mot andre enn meg selv: hvordan fikk dere tak i skjemaet evt. fra hvem ble dere opplyst om det?

Så over til noe annet og mer viktig: GRATULERER MED TILDELINGENE som strømmer inn nå. Det gleder mitt hjerte hver gang rushet kommer, ikke minst når det er fra en av 'våre' provinser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168024-hjelp-skjema-til-besv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjemaet kom fra VB mener jeg.

Og jeg deler frustrajonen din. Jeg var kjempeirritert over alt som måtte fylles ut og sendes hit og dit etter at vi kom hjem.

Jeg mener, hvorfor i alle dager må vi gå og trø på folkeregisteret for å få personnr, og søke om barnetrygd f.eks, når de som får barn fra magen får dette ordnet "av seg selv" i forbindelse med fødselen? Kunne ikke f.eks adopsjonsforeningene ordnet innsending til rette instans for hjemkomne adoptanter? Det må jo være akseptabelt det, når det er akseptabelt at sykehusene sender inn på vegne av de som føder.

MVH

Samme skjedde med meg ved forrige adopsjon.

FAnt det ut da jeg søkte om kontantstøtte, og fikk beskjed fra trygdekontoret at jeg ikkek unne få kontantstøtte siden jeg ikke fikk fødselspenger. Jeg skjønte ingenting...

Det er, iallefall var, kun 6 mnd tilbakebetaling når vi søkte så sent, så arbeidsgiveren gikk glipp av noen måneder med penger tilbake fra trygdekontoret.

Iflg arbeidsgiveren min så skulle jeg ikke tenke noe på det, fordi det var deres plikt å følge opp.

Denne gangen fikk vi skjemaet fra VB, så jeg søkte om adopsjonspenger. Men i slengen glemte jeg å søke om barnetrygd :-)

Skjemaveldet kan jeg skrive under på ja!! :-)

Gjest Litt sint og oppgitt idag

Og jeg deler frustrajonen din. Jeg var kjempeirritert over alt som måtte fylles ut og sendes hit og dit etter at vi kom hjem.

Jeg mener, hvorfor i alle dager må vi gå og trø på folkeregisteret for å få personnr, og søke om barnetrygd f.eks, når de som får barn fra magen får dette ordnet "av seg selv" i forbindelse med fødselen? Kunne ikke f.eks adopsjonsforeningene ordnet innsending til rette instans for hjemkomne adoptanter? Det må jo være akseptabelt det, når det er akseptabelt at sykehusene sender inn på vegne av de som føder.

MVH

Interessant hvis du fikk skjemaet fra adopsjonsforeningen. Det stod ikke engang på listen som vi fikk tilsendt over de tingene vi måtte ordne etter hjemkomst.

Da vi kom hjem, sendte vi navneendring til det som dengang het BUFA. Da vi fikk bekreftet at denne navneendringen var gjort, fulgte kravskjemaet for adopsjonsstøtten med denne bekreftelsen.

Det er vel kanskje regionkontorene som har disse skjemaene? Iallfall bør de der vite hvor du kan få tak i det.

Da jeg spurte AF om hvor jeg skulle få tak i dette skjemaet, visste hun jeg snakket med ikke det.......

Hei - skjønner at du er frustert og synes nok at det er litt rart at ikke arbeidsplassen din gav deg beskjed om at du måtte fylle ut søknadsskjemaet for fødsels/adopsjonspenger når du søkte om permisjon fra jobben. Jeg gjorde det på flg. måte. Skrev søknad om permisjon og gikk til personalkontoret på min arbeidsplass. Der fikk jeg beskjed om at jeg selv måtte hente skjemaet på trygdekontoret. På trygdekontoret fikk jeg utlevert skjema+skjema for søknad om barnetrygd. Deretter fylte jeg ut skjemaet og leverte det sammen med permisjonssøknaden min. Jeg jobber i statlig sektor - så min arbeidsplass utbetaler lønn på vanlig måte og søker deretter 'regress' hos trygdekontoret for kravet. Da jeg var vel ute i permisjon fikk jeg beskjed om at min søknad om adopsjonspenger var innvilget fra trygdekontoret.

Jobber du i privat sektor må du søke på eget initiativ (tror jeg)

Hvis du ikke var i arbeid får du såvidt jeg vet en engangssum.

Jeg tror også at det stod i noen av papirene vi fikk fra vår forening om at du måtte søke om adopsjonpenger selv.

Annonse

Da vi kom hjem, sendte vi navneendring til det som dengang het BUFA. Da vi fikk bekreftet at denne navneendringen var gjort, fulgte kravskjemaet for adopsjonsstøtten med denne bekreftelsen.

Det er vel kanskje regionkontorene som har disse skjemaene? Iallfall bør de der vite hvor du kan få tak i det.

Da jeg spurte AF om hvor jeg skulle få tak i dette skjemaet, visste hun jeg snakket med ikke det.......

Jeg har visst rota litt- trodde du mente engangsbeløpet som vi får etter adopsjonen er gjennomført.

Adopsjonspengene får jeg av arbeidsgiver. Trygdekontoret sendte meg kravskjemaet.

MVH

Jeg tror faktisk vi fikk skjemaet fra "gamle" Bufa, men det kan hende jeg husker feil.

Min arbeidsgiver ga beskjed til meg om dette da jeg søkte om omsorgspermisjon. Jeg fikk da beskjed om at dette skjemaet kunne hentes fra internett.

Det er ikke så lett å holde tunga beint i munnen når man kommer hjem og skal fylle ut skjemavelde. Jeg var temmelig lei av alt som het skjemaer etter at vi kom hjem, og heldigvis overtok mannen i huset de siste søknadene.

Hilsen

Gjest Ikke så oppgitt lenger

Dere bekrefter mine mistanker, og jeg har frikjent meg selv for alle interne anklager. (:-o). Jeg har vanligvis grei oversikt og er godt vant med skjemaer. Min konklusjon er nå at arbeidsgiver sviktet da de ikke opplyste om dette da jeg leverte inn søknad om permisjon. Og de skulle i hvert fall ha oppdaget det lenge før ½ år var gått. Men også trygdekontoret kunne ha opplyst om dette da jeg kontaktet dem om barnetrygd. Og til slutt kunne adopsjonsforeningen ha dette som et av sine punkt på listen vi får tilsendt over ting vi må huske på etter hjemkomst. Så det så!

Håper det var siste krampetrekning i skjemaveldet fra våre to adopsjonsprosesser. Resultatet kan jeg i hvert fall ikke klage over - de to nydeligste, flotteste, fantastiske, beste jenter i hele verden!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...