Gå til innhold

Velferdspermisjon - mer skjema til besvær

Anbefalte innlegg

Når vi først er i gang med skjemaer....

Jeg søkte arbeidgiver om velferdspermisjon og fikk innvilget 10 dager i forbindelse med hentereisen. Glimrende tenkte jeg og skrev på søknadspapirene til trygdekontoret at omsorgspermisjonen ville starte når vi kom hjem fra Kina. Det skulle jo selvfølgelig ikke gå så lett. :o( Det jeg glemte var at IA skrev på en bekreftelse til trygdekontoret overtakelsesdatoen for lille Mei som var kun to dager uti min velferdspermisjon. Trygdekontoret (som jeg fra tidligere prøverørsdager ikke er så utrolig imponert av) satte seg selvfølgelig på den vrange foten og sa at omsorgspermisjonen startet 1.11. og ikke 11.11. slik jeg hadde skrevet. De har jo selvfølgelig rett, men jeg håpet jo på litt smidighet da jeg forklarte dem situasjonen.

Så hva har jeg lært av dette da? Jo, få adopsjonsbyrået til å skrive overtakelsesdato fra dagen etter at velferdspermisjonen er avsluttet. Jeg må for min del håpe på at arbeidsgiver godtar at de resterende åtte dagene mine av velferdspermisjonen kan tas ut etter at omsorgspermisjonen er over. Stønn......

Hilsen

Fortsetter under...

På trygdekontoret vårt sa de at jeg kunne velge om jeg ville ta permisjonen fra den dagen vi overtok barnet eller fra den dagen vi kom hjem. Jeg valgte denne gangen 2 dager før vi kom hjem da jeg hadde ferie som skulle brukes opp først.

Hei yogi!

Jeg møtte omtrent tilsvarende problemer da vi skulle hente Bella i 2000.

Vi hadde jo nesten 5 uker i Colombia, og trygdekontoret ville ikke gi oss adopsjonspenger før vi hadde papirer på at vi hadde overtatt Bella. Og det hadde vi ikke før vi dro. Så da ordnet vi oss med permisjon og ferie de ukene vi var i Colombia.

Så leverte jeg alle papirene til Trygdekontoret da vi kom hjem, og i mars, en mnd og vel så det før jeg skulle begynne å jobbe igjen fikk jeg beskjed om at min permsisjon gikk ut i begynnelsen av april... Hallo?! Jeg ringte trygdekontoret som sa at de papirene de hadde viste at vi hadde overtatt omsorgen 19. juli. Men jeg hadde jo ikke fått penger fra dem før vi kom hjem 19. august, før det hadde vi jo fått lønn fra jobben...

Jeg hadde heldigvis ikke noen problemer med å få dem til å forstå at de ikke hadde betalt meg noe for de fem første ukene :-)

Forstår godt at du er frustrert! Håper det ordner seg og at du har en grei arbeidsgiver som forstår situasjonen :-)

Beste hilsen fra

På trygdekontoret vårt sa de at jeg kunne velge om jeg ville ta permisjonen fra den dagen vi overtok barnet eller fra den dagen vi kom hjem. Jeg valgte denne gangen 2 dager før vi kom hjem da jeg hadde ferie som skulle brukes opp først.

Du fikk velge selv om adopsjonsbyrået hadde skrevet en tidligere overtakelsesdato? Jeg kan ikke si annet enn at det er så typisk trygdekontor. Forskjellsbehandling over hele linja. Vel jeg har vært borti tøffere saker med dem, så får jeg ikke aksept fra arbeidsgiver, skal jeg nok ikke gi meg.

Hilsen

Du fikk velge selv om adopsjonsbyrået hadde skrevet en tidligere overtakelsesdato? Jeg kan ikke si annet enn at det er så typisk trygdekontor. Forskjellsbehandling over hele linja. Vel jeg har vært borti tøffere saker med dem, så får jeg ikke aksept fra arbeidsgiver, skal jeg nok ikke gi meg.

Hilsen

Vi to bruker jo samme trygdekontor så vidt jeg vet. Hvis du får store problemer så kan jeg jo rote fram papirene våre - de er jo ikke helt forskjellige våre saker egentlig.

Vi hadde i alle fall ikke noe problem med å få endret dato for permisjonsstart, og det betyr jo at det ikke var samsvar mellom når vi overtok omsorgen og når permisjonen startet.

Ikke gi deg, og lykke til!

Beste hilsen fra

Annonse

Hei yogi!

Jeg møtte omtrent tilsvarende problemer da vi skulle hente Bella i 2000.

Vi hadde jo nesten 5 uker i Colombia, og trygdekontoret ville ikke gi oss adopsjonspenger før vi hadde papirer på at vi hadde overtatt Bella. Og det hadde vi ikke før vi dro. Så da ordnet vi oss med permisjon og ferie de ukene vi var i Colombia.

Så leverte jeg alle papirene til Trygdekontoret da vi kom hjem, og i mars, en mnd og vel så det før jeg skulle begynne å jobbe igjen fikk jeg beskjed om at min permsisjon gikk ut i begynnelsen av april... Hallo?! Jeg ringte trygdekontoret som sa at de papirene de hadde viste at vi hadde overtatt omsorgen 19. juli. Men jeg hadde jo ikke fått penger fra dem før vi kom hjem 19. august, før det hadde vi jo fått lønn fra jobben...

Jeg hadde heldigvis ikke noen problemer med å få dem til å forstå at de ikke hadde betalt meg noe for de fem første ukene :-)

Forstår godt at du er frustrert! Håper det ordner seg og at du har en grei arbeidsgiver som forstår situasjonen :-)

Beste hilsen fra

Regner nesten med at vi har samme trygdekontor du og jeg. :o) De har vi kranglet mye med i forbindelse med egenandel for IVF forsøk og den gang vant vi fram. Fikk nesten litt blod på tann nå igjen jeg. Håper at arbeidsgiver er snill og grei slik at jeg kan roe ned litt igjen. :o)

Hilsen

Vi to bruker jo samme trygdekontor så vidt jeg vet. Hvis du får store problemer så kan jeg jo rote fram papirene våre - de er jo ikke helt forskjellige våre saker egentlig.

Vi hadde i alle fall ikke noe problem med å få endret dato for permisjonsstart, og det betyr jo at det ikke var samsvar mellom når vi overtok omsorgen og når permisjonen startet.

Ikke gi deg, og lykke til!

Beste hilsen fra

Takk. Det kan godt være jeg trenger hjelp. Tiden får vise.

Hilsen

Jeg kontaktet trygdekontoret før hentereisen. Jeg hadde, som deg, fått to ukers velferdspermisjon til hentereisen. Trygdekontoret protesterte ikke på at jeg ville begynne adopsjonspermisjonen dagen etter at vi var kommet hjem. Prøv deg med en skriftlig klage, vis til at mange trygdekontor godtar at permisjonen begynner etter avsluttet velferdspermisjon.

Dette er egentlig til å bli litt matt av, ja.

Hmmm...

Vi har også samme trygdekontor som dere og vi opplevde det samme. Men jeg bare svelget det rått og tenkte ikke på å klage... Kanskje det var Mamma-rusen som slo inn...

Håper du koser deg hjemme og at alt er vel med dere alle sammen :-)

Mvh

Hmmm...

Vi har også samme trygdekontor som dere og vi opplevde det samme. Men jeg bare svelget det rått og tenkte ikke på å klage... Kanskje det var Mamma-rusen som slo inn...

Håper du koser deg hjemme og at alt er vel med dere alle sammen :-)

Mvh

Heia

Jeg er litt usikker på om jeg har mailadressen din lenger. Kan du sende meg en mail på [email protected]? Både mannen og jeg har lyst til å hilse på ser du. :o)

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...