Gå til innhold

Til vanedis- ang. fosterbarn

Anbefalte innlegg

Gjest Kanskje fostermor?

jeg ser at du er i "bransjen", og tenkte du kanskje visste noe om dette.

Vi har noen år snakket om å bli fosterforeldre for et barn når minstemann begynte på skolen.

For et par år siden var jeg på et infomøte i regi av barnevernet, og da fikk jeg følelsen av at vi var uaktuelle som fosterfamile fordi:

1. Vi hadde tre barn i alderen 5-11 år.

2. Vi jobber begge to, og ingen av oss var interesserte i å slutte å jobbe. Redusere stillingen, ja, men slutte, nei. Fordi: Man har ingen garantier for hvor lenge plasseringen av fosterbarn er for, og ingen av oss har jobber som vokser på trær.

Dvs at våre egne barn og jobbene våre diskvalifiserte oss.Vi fikk riktignok ikke beskjed om det direkte, men vi valgte å ikke gå videre med saken da.

Nå ser jeg at du henviser til endringer i barnevernsloven. Vet du om det har skjedd endringer i vurderingen av fosterforeldre også?

Eller er vi fortsatt uegnet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168037-til-vanedis-ang-fosterbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vedr.: "Nå ser jeg at du henviser til endringer i barnevernsloven. Vet du om det har skjedd endringer i vurderingen av fosterforeldre også?

Eller er vi fortsatt uegnet?".

Det stemmer at det er nye retningslinjer.

Såvidt jeg vet så foregår vurdering av fosterforeldre i forhold til de samme kriteriene. Dvs. en generell vurdering fra Bufetat: Fosterforeldrene må ha særlig evne, tid og overskudd til å gi barn et trygt og godt hjem. De må ha en stabil livssituasjon, alminnelig god helse og gode samarbeidsevner. Det stilles også krav om at fosterforeldrene har økonomi, bolig og et sosialt nettverk som gir barnet mulighet til livsutfoldelse. Fosterforeldrene må videre ha god vandel og må kunne legge frem tilfredsstillende politiattest, jf. fosterhjemsforskriften § 3.

Deretter en vurdering fra barneverntjenesten i forhold til et eller flere bestemte barn. Vurderingene her vil gå på bl.a. matching av barn og fosterforeldre osv. Du finner mer om kravene her: http://odin.dep.no/bfd/norsk/barnevern/004021-990086/dok-bn.html

Det er umulig for meg å gi svar på om dere kan bli vurdert som fosterforeldre eller ikke. Selv om dere har begrensninger, så er det ikke alltid det er behov for at fosterforeldre tar permisjon eller jobber redusert. Det at dere har barn fra før, trenger heller ikke å diskvalifisere, da enkelte fosterbarn kan ha behov for å få vokse opp i en søskenflokk osv. Som sagt så må dette vurderes av Bufetat og barneverntjenesten. Det kan altså godt være mulig at man har bruk for dere.

Ønsker dere lykke til!

Gjest Kanskje fostermor?

Vedr.: "Nå ser jeg at du henviser til endringer i barnevernsloven. Vet du om det har skjedd endringer i vurderingen av fosterforeldre også?

Eller er vi fortsatt uegnet?".

Det stemmer at det er nye retningslinjer.

Såvidt jeg vet så foregår vurdering av fosterforeldre i forhold til de samme kriteriene. Dvs. en generell vurdering fra Bufetat: Fosterforeldrene må ha særlig evne, tid og overskudd til å gi barn et trygt og godt hjem. De må ha en stabil livssituasjon, alminnelig god helse og gode samarbeidsevner. Det stilles også krav om at fosterforeldrene har økonomi, bolig og et sosialt nettverk som gir barnet mulighet til livsutfoldelse. Fosterforeldrene må videre ha god vandel og må kunne legge frem tilfredsstillende politiattest, jf. fosterhjemsforskriften § 3.

Deretter en vurdering fra barneverntjenesten i forhold til et eller flere bestemte barn. Vurderingene her vil gå på bl.a. matching av barn og fosterforeldre osv. Du finner mer om kravene her: http://odin.dep.no/bfd/norsk/barnevern/004021-990086/dok-bn.html

Det er umulig for meg å gi svar på om dere kan bli vurdert som fosterforeldre eller ikke. Selv om dere har begrensninger, så er det ikke alltid det er behov for at fosterforeldre tar permisjon eller jobber redusert. Det at dere har barn fra før, trenger heller ikke å diskvalifisere, da enkelte fosterbarn kan ha behov for å få vokse opp i en søskenflokk osv. Som sagt så må dette vurderes av Bufetat og barneverntjenesten. Det kan altså godt være mulig at man har bruk for dere.

Ønsker dere lykke til!

Tusen takk for svar.

Vi får se når vi blåser liv i saken igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...