Gå til innhold

Til vanedis- ang. fosterbarn

Anbefalte innlegg

Gjest Kanskje fostermor?

jeg ser at du er i "bransjen", og tenkte du kanskje visste noe om dette.

Vi har noen år snakket om å bli fosterforeldre for et barn når minstemann begynte på skolen.

For et par år siden var jeg på et infomøte i regi av barnevernet, og da fikk jeg følelsen av at vi var uaktuelle som fosterfamile fordi:

1. Vi hadde tre barn i alderen 5-11 år.

2. Vi jobber begge to, og ingen av oss var interesserte i å slutte å jobbe. Redusere stillingen, ja, men slutte, nei. Fordi: Man har ingen garantier for hvor lenge plasseringen av fosterbarn er for, og ingen av oss har jobber som vokser på trær.

Dvs at våre egne barn og jobbene våre diskvalifiserte oss.Vi fikk riktignok ikke beskjed om det direkte, men vi valgte å ikke gå videre med saken da.

Nå ser jeg at du henviser til endringer i barnevernsloven. Vet du om det har skjedd endringer i vurderingen av fosterforeldre også?

Eller er vi fortsatt uegnet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168037-til-vanedis-ang-fosterbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vedr.: "Nå ser jeg at du henviser til endringer i barnevernsloven. Vet du om det har skjedd endringer i vurderingen av fosterforeldre også?

Eller er vi fortsatt uegnet?".

Det stemmer at det er nye retningslinjer.

Såvidt jeg vet så foregår vurdering av fosterforeldre i forhold til de samme kriteriene. Dvs. en generell vurdering fra Bufetat: Fosterforeldrene må ha særlig evne, tid og overskudd til å gi barn et trygt og godt hjem. De må ha en stabil livssituasjon, alminnelig god helse og gode samarbeidsevner. Det stilles også krav om at fosterforeldrene har økonomi, bolig og et sosialt nettverk som gir barnet mulighet til livsutfoldelse. Fosterforeldrene må videre ha god vandel og må kunne legge frem tilfredsstillende politiattest, jf. fosterhjemsforskriften § 3.