Gå til innhold

Allergier... Kinabarn

Anbefalte innlegg

Gjest på hentereise !

Er klar over at det er ganske vanlig (?) med laktoseintoleranse blant barna fra Kina (kanskje Asia generelt).

Er det lurt å holde barna unna alle kumelkprodukter den første tiden i Norge, siden noen kan utvikle intoleranse etterhvert? Hvor lenge er i så fall vanlig før man begynner å teste litt?

Og hvor vanskelig er det å holde et melkefritt kosthold, egentlig? Kan hele familien leve på et sånt regime, eller må man kjøre to separate "menyer" i familien ?

Er Kinabarna overrepresentert på andre intolereanser, feks egg ? Eller er det bare melk som er så spesielt.

Dette er egentlig ikke så viktig for oss, altså. Ble bare nysgjerrig pga et innlegg nedenfor, og skal snart

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168249-allergier-kinabarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kinamamsen

Dette tema har vært tatt opp mange ganger før så søk i innleggene på dette forumet så vil du finne svar.

Ellers anbefaler jeg Prosobee soyamelk (pulver) som fås kjøpt på apoteket. Vår datter har hatt problemer med å tåle melk, men ser ut til å vokse det av seg (er snart 6). Jeg holdt henne ikke unna melkeprodukter eller det som inneholdt melk, men da jeg forsto at hun reagerte på det la jeg om kosten til melkefri for henne. Vi andre reduserte også melkeinntaket på grunn av dette og det gikk helt greit. Se f.eks. siden www.utenmelk.no for tips.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168249-allergier-kinabarn/#findComment-1101243
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at barna som er født i Kina ikke reagerer på melkeprodukter heller. Vi hadde med litt soya-pulver som vi kjøpte på apoteket i tillegg til vanlig nan. Men vi fikk beskjed om at jenta vår var vant til å drikke ku-melk, og nå er hun en storspiser av alle typer meieri-produkter. Jeg har ikke hørt noe om at kinabarn er spesielt sensitive for andre matvarer. God tur!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168249-allergier-kinabarn/#findComment-1101604
Del på andre sider

skorpionfisken

Laktoseintoleranse er ikke en allergi. Det er en intoleranse. De blir ikke alvorlig syke, de får litt magetrøbbel, diare, magevondt.

Laktoseintoleranse finnes blandt alle folkeslag. Hos oss europeere er det ca 20% av oss som har det (de fleste uten å vite hva som plager magen deres). Finlendere er mer utsatt enn oss andre europeere, enn oss andre, det er derfor morsomt å handle mat i Finland. ALT er mye bedre merket enn hos oss, og det står laktosenivå på alle matvarer.

Hos asiatene er det ca 80% som har det.

Babyer har normalt ikke laktoseintoleranse. Barna får det i 1-3 årsalderen (noen ennå senere), i den tida man normalt blir avvent av morsmelk.

Laktoseintoleranse er mangel av et ensym laktase i tarmen, som spalter melkesukkeret (laktosen) i to lettere fordøyelige sukkerarter.

Barn med laktoseintoleranse kan normalt drikke laktoseredusert melk uten problem. Det er ikke laktose i hvitost, og de fleste hvite oster har det ikke. Det er nesten ikke laktose i sure melkeprodukter. Det er MYE laktose i brunost, prim og slike produkter.

Min datter tåler sure melkeprodukter og youghurt, rømme og kesam, hvitost og andre hvite oster.

Hun tåler ikke Brunost.

Youghurt-isen er bra alternativ til vanlig is om hun ikke spiser for mye. Soft-is har lite laktose (det lærte jeg på ferie i Finland en gang).

Laktoseredusert melk brukes i matlaging (vafler, grøt) og som drikke.

Hun tåler litt vanlig melk i matlagingen (et stykke sjokoladekake om det bare er litt melk i røra, brun saus med litt melk i osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168249-allergier-kinabarn/#findComment-1101632
Del på andre sider

Laktoseintoleranse er ikke en allergi. Det er en intoleranse. De blir ikke alvorlig syke, de får litt magetrøbbel, diare, magevondt.

Laktoseintoleranse finnes blandt alle folkeslag. Hos oss europeere er det ca 20% av oss som har det (de fleste uten å vite hva som plager magen deres). Finlendere er mer utsatt enn oss andre europeere, enn oss andre, det er derfor morsomt å handle mat i Finland. ALT er mye bedre merket enn hos oss, og det står laktosenivå på alle matvarer.

Hos asiatene er det ca 80% som har det.

Babyer har normalt ikke laktoseintoleranse. Barna får det i 1-3 årsalderen (noen ennå senere), i den tida man normalt blir avvent av morsmelk.

Laktoseintoleranse er mangel av et ensym laktase i tarmen, som spalter melkesukkeret (laktosen) i to lettere fordøyelige sukkerarter.

Barn med laktoseintoleranse kan normalt drikke laktoseredusert melk uten problem. Det er ikke laktose i hvitost, og de fleste hvite oster har det ikke. Det er nesten ikke laktose i sure melkeprodukter. Det er MYE laktose i brunost, prim og slike produkter.

Min datter tåler sure melkeprodukter og youghurt, rømme og kesam, hvitost og andre hvite oster.

Hun tåler ikke Brunost.

Youghurt-isen er bra alternativ til vanlig is om hun ikke spiser for mye. Soft-is har lite laktose (det lærte jeg på ferie i Finland en gang).

Laktoseredusert melk brukes i matlaging (vafler, grøt) og som drikke.

Hun tåler litt vanlig melk i matlagingen (et stykke sjokoladekake om det bare er litt melk i røra, brun saus med litt melk i osv.

Jeg kan skrive under på at mange har lactose intoleranse uten at de vet det. Selv hadde jeg uforklarlige magesmerter som kom og gikk i 15 - 20 år.Ingen tenkte på lactose intoleranse (jeg elsket melk).

Ble ikke oppdaget før jeg fikk en betennelse i en av tarmene.

Jeg drikker ikke lenger melk, men spiser akkurat hva jeg vil. Og har ikke lenger vondt i magen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168249-allergier-kinabarn/#findComment-1102029
Del på andre sider

Dette tema har vært tatt opp mange ganger før så søk i innleggene på dette forumet så vil du finne svar.

Ellers anbefaler jeg Prosobee soyamelk (pulver) som fås kjøpt på apoteket. Vår datter har hatt problemer med å tåle melk, men ser ut til å vokse det av seg (er snart 6). Jeg holdt henne ikke unna melkeprodukter eller det som inneholdt melk, men da jeg forsto at hun reagerte på det la jeg om kosten til melkefri for henne. Vi andre reduserte også melkeinntaket på grunn av dette og det gikk helt greit. Se f.eks. siden www.utenmelk.no for tips.

Jeg søkte på den linken, men den virker ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168249-allergier-kinabarn/#findComment-1102229
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...