Gå til innhold

Hvordan bestemme seg for land?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi valgte Kina etter å ha gjort vurderinger i forhold til følgende "momenter":

Vi måtte tilfredsstille giverlandets formelle krav til søkere (blant annet vedr. alder).

Prosessen skulle være så forutsigbar som mulig - og helst ha kort ventetid før tildeling (men dette kan raskt endre seg, så om det er korte ventetider i starten, er det slett ikke sikkert det varer hele prosessen ut. Det må man være helt klar over. Med andre ord et usikkert kriterium for valg av land.)

Hvilket forhold vi hadde til landet/landene fra før. Jeg hadde flere kinesiske og japanske venner da jeg bodde utenlands en periode, og har nok en innebygd sympati for og kjærlighet til "folket".

De vi kjenner som har adoptert, har stort sett adoptert fra Kina. Vi har derfor sett at det er et supert valg :) !!!Dessuten innbiller vi oss at det kan være greit å ha noen "naturlige bekjente" i vennekretsen med barn fra samme land -ikke "bare" kontakter man knytter fordi man adopterer (men de er bra, de også!)

Dette var nok hovedgrunnene for vårt valg. Jeg ønsker meg ellers "alltid" jenter - vi har ei egenfødt jente fra før, og da jeg gikk gravid med henne ønsket jeg meg også ei jente. Vet ikke helt hvorfor. Men det var ikke noe bevisst element i vårt valg av land. Og det er ikke spesielt viktig, gitt - vi kommer til å bli hemningsløst fortapt i Kinabarnet vårt, uansett kjønn :) Det er vi overbevist om, heldigvis!

thuva1365380402

Dere burde i første omgang innhente informasjon fra de 3 adopsjonsforeningene i Norge:

www.inoradopt.no

www.verdensbarn.no

www.adopsjonsforum.no

Etter at dere har fått informasjon fra disse, bør dere finne ut hvilken av foreningene dere ønsker å bruke. Valg av land har jo litt med kriteriene som hvert land setter også. Alle foreningene har forskjellige land, unntatt Kina som alle foreningene har. Dere bør også se litt på ventetidene både før tildeling og etter tildeling før dere bestemmer dere for hvilket land dere ønsker å adoptere fra.

Lykke til med valg av land.

Hilsen en Korea-mamma

Hei !

Da vi skal skulle bestemme oss, innhentet vi infopakke fra alle tre foreningene.

Vi luket vekk Inoradopt ganske raskt( kun pga den store georgafiske avstanden til der vi bor) Stort sett syntes vi at den ene foreningen så like grei ut som den andre. Alle er jo godkjente av norske myndigheter, og virker proffe, synes vi.

Foreningene representerer litt ulike land. Den er noen land som finnes i flere foreninger, så da kan man jo bare velge på bakgrunn av hva som helst...

Vi leste om hvert land, og brukte emiminasjonsmetoden i forhold til landets krav til oss, og hva som vi syntes var viktig.

Vi snakket også med foreningene på telefon, de har gjerne god info å gi, og vet enda mer detaljert om hva som passer til et spesielt par.

Det går fint an å ringe og snakke med foreningene før man har bestemt seg for hvilken man skal bruke.

Vårt valg falt på Verdens Barn og Sør Afrika, og vi gleder oss kjempemye, og har fått felt dilla på landet " vårt".

Lykke til med en spennende prosess.

Vil bare slutte meg til det de andre skriver: Innhent informasjon, sjekk kriterier, snakk gjerne med andre som har adoptert og så er det bare å prøve å følge hjertet... Vi hadde det nok litt annerledes enn mange, for vi hadde bestemt land FØR vi egentlig visste at vi kom til å adoptere! Og vi angrer ikke:-) Lykke til!

Hilsen Etiopiamamma,

Gjest Linn fra Stavanger

Vi leste om de ulike landene hvar organisasjon kunne tilby adopsjon fra. Deretter valgte vi ut de landene vi kunne tenke oss.

Vi lagde så et vektesystem (litt sært...) over de tingene som vi trodde hadde størst betydning for adopsjonsbarnet. Deretter så vi på poengsummen de landene vi hadde plukket ut fikk. Vi tok landet som kom høyest ut i poengsum.

Annonse

Gjest vær åpne for flere muligheter

Vil bare tilføye noe, i tillegg til det andre sier nedenfor: Man kan gjøre lurt i å ikke knytte seg for sterkt til ETT land. Ha i bakhånd at det kan være dere må skifte land underveis, og vær åpne for dette.

Vi var veldig fiksert på ett bestemt land som vi etterhvert fikk sterke følelser for. Vi sto svært lenge og ventet på barn fra dette landet. Omsider ble vi rådet til å bytte land pga prosessen gikk så tregt. Vi valgte å bytte, men dette var følelsesmessig tøft fordi vi hadde vært så fiksert på det første landet.

Vi har i dag verdens skjønneste barn - jeg angrer bare på at vi ikke var mer åpne innstilt hele veien underveis. Det ville spart oss for mye.

Gjest felicitas

Vi leste om de ulike landene hvar organisasjon kunne tilby adopsjon fra. Deretter valgte vi ut de landene vi kunne tenke oss.

Vi lagde så et vektesystem (litt sært...) over de tingene som vi trodde hadde størst betydning for adopsjonsbarnet. Deretter så vi på poengsummen de landene vi hadde plukket ut fikk. Vi tok landet som kom høyest ut i poengsum.

Wow, dette var en virkelig vitenskapelig metode! Er det lov å spørre hva slags kriterier dere satte opp, og hvilket land dere endte opp på? Tror vi stjeler ideen deres, jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...