Gå til innhold

Reservemelk - ennå !


La leonessa

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg fikk mitt første barn mars'97 og ammet henne til februar'98. Jeg fikk god, næringsrik melk i brystene veldig raskt.

Jeg har hvit melk ennå, som kommer fram ved den minste klemming på brystvortene...!

Etter fødselen har jeg vært kroppslig svak til den dag i dag. Har hatt 2 langtidssykemeldinger pga. diffuse plager

begrunnet av hormonell forstyrrelse. Hormonene som er i ubalanse er østradiol (mengde lik en kvinne i

overgangsalderen) og kortisol (jeg produserer altfor mye av dette stresshormonet). Mitt sykdomsbilde har vært i

hendene på hele fire leger, uten at man hverken har kunnet finne årsak eller korrekt behandling. HVORFOR ?

Og... hvorfor har jeg ennå melk, da? OG jeg har store problemer med å bli gravid - på bakgrunn av nevnte faktorer?

(En lege sier at blir jeg bare gravid, kan kroppen falle tilbake til alminnelig form. )

Beste hilsen "for mye eller for lite kvinne ???".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gro Nylander, overlege

Det er uvanlig å ha noe særlig melk i brystene så lenge etter avsluttet amming. Vanligvis skyldes det en hormonforstyrrelse, som oftest for mye av hormonet prolaktin, som styrer melkemengde i tillegg til mange andre funksjoner. Det er sikkert undersøkt? Du har fått påvist forstyrrelser ved østrogen og cortisol, som også kan påvirke melkeproduksjonen. Du forteller at du ikke blir gravid og at du har østrogen som en eldre kvinne. Da mistenker jeg at du ikke har fått tilbake normal menstruasjon? Det høres ut som om du trenger en henvisning til en indremedisiner som er spesialist på hormoner, en endokrinolog, eller en spesial-kvalifisert gynekolog. Dette er for komplisert til å gå i detaljer om i ammeforum. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...