Gå til innhold

Bør jeg gi henne litt tillegg?


gurvin

Anbefalte innlegg

Julie på 7 mnd. er ikke spesiellt interesert i puppen på dagtid lenger, så jeg gir henne vann til måltidene. Men så sa en veninne at jeg kanskje burde gi henne litt tillegg i og med at hun ikke blir ammet på dagen. Bør jeg det?

Dagen hennes ser ut som følger: Frokost: pupp, lunsj: grøt + vann, middag: middagsglass + vann, kveld: pupp + grøt + pupp. Hun får også pupp ca. kl. 23.30, og så på morgenen igjen. Det er jo litt variabelt hvor mye vann hun drikker, så kanskje hun trenger litt tillegg som denne venninen sier?

Hva hvis jeg slutter å amme helt? Bør hun da få litt tillegg når hun spiser godt med fast føde, og i så fall hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen Gurvin, slenger meg på her også jeg (c;

Hva med å pumpe deg å gi henne på flaske, fremfor tillegget? Går utifra at det er mat fra puppen og ikke melken din hun ikke er interessert i??

Utifra hva Julie får i seg av mat/drikke i løpet av dagen, så ser det iallefall ut som hun får nok melk. Du kan jo alternativt bruke grøt tilsatt din egen melk?

Det var meg og denne melken vet du...

Hilsen en med dårlig samvittighet for nedtrapping av amming.. (Vesla mi vil stakkars ha hun..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære gurvin. Slik det er nå høres det tilstrekkelig ut. Hun får jo også melk i grøten. Om du slutter å amme bør hun få morsmelkserstatning avhengig av hvor gammel hun da er. Den totale melkemengden da, iberegnet i grøten, bør ikke overstige 5 dl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gurvin. Slik det er nå høres det tilstrekkelig ut. Hun får jo også melk i grøten. Om du slutter å amme bør hun få morsmelkserstatning avhengig av hvor gammel hun da er. Den totale melkemengden da, iberegnet i grøten, bør ikke overstige 5 dl.

Jeg forstår ikke at så små barn maks skal ha 5 dl melk, innbefattet det som er i grøten. Da jeg pumpet til den eldste, fikk jeg ut nesten 1 l pr dag til hun var 6 mnd, og det gikk med. En sjelden gang måtte jeg til med en erstatningsflaske om kvelden. Og datteren min var/er tynn (2.5 percentilen). Melkemengden ble naturligvis redusert etterhvert, men hun fikk nok ganske mye til hun var 8 måneder.

Hun likte ikke grøt, men fikk middagsglass samt litt dessert eller yoghurt. Jeg husker at de andre barna på barselgruppa alle spiste mye mer og var kraftigere bygd. Men hvor mye melk de fikk i seg, er vanskelig å si da de alle ble ammet.

Når skal en gå ned på mengden? Si at barnet drikker 1 liter frem til det er 4 måneder. Hvis en så begynner med 1 dl grøt pr døgn, høres det veldig lite ut å gå over til bare 4 dl melk ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at så små barn maks skal ha 5 dl melk, innbefattet det som er i grøten. Da jeg pumpet til den eldste, fikk jeg ut nesten 1 l pr dag til hun var 6 mnd, og det gikk med. En sjelden gang måtte jeg til med en erstatningsflaske om kvelden. Og datteren min var/er tynn (2.5 percentilen). Melkemengden ble naturligvis redusert etterhvert, men hun fikk nok ganske mye til hun var 8 måneder.

Hun likte ikke grøt, men fikk middagsglass samt litt dessert eller yoghurt. Jeg husker at de andre barna på barselgruppa alle spiste mye mer og var kraftigere bygd. Men hvor mye melk de fikk i seg, er vanskelig å si da de alle ble ammet.

Når skal en gå ned på mengden? Si at barnet drikker 1 liter frem til det er 4 måneder. Hvis en så begynner med 1 dl grøt pr døgn, høres det veldig lite ut å gå over til bare 4 dl melk ved siden av.

Tror Hun mener 5 dl tillegg eller vanlig melk. Brystmelk kan man vel gi uhemmet?? Har nok noe med fordøyelsen å gjøre, tror Sola (c;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Jeg forstår ikke at så små barn maks skal ha 5 dl melk, innbefattet det som er i grøten. Da jeg pumpet til den eldste, fikk jeg ut nesten 1 l pr dag til hun var 6 mnd, og det gikk med. En sjelden gang måtte jeg til med en erstatningsflaske om kvelden. Og datteren min var/er tynn (2.5 percentilen). Melkemengden ble naturligvis redusert etterhvert, men hun fikk nok ganske mye til hun var 8 måneder.

Hun likte ikke grøt, men fikk middagsglass samt litt dessert eller yoghurt. Jeg husker at de andre barna på barselgruppa alle spiste mye mer og var kraftigere bygd. Men hvor mye melk de fikk i seg, er vanskelig å si da de alle ble ammet.

Når skal en gå ned på mengden? Si at barnet drikker 1 liter frem til det er 4 måneder. Hvis en så begynner med 1 dl grøt pr døgn, høres det veldig lite ut å gå over til bare 4 dl melk ved siden av.

Kjære sprellik.

Dette var kanskje uklart. Når det gjelder morsmelkserstatning eller kumelk så er anbefalingene ca 5 dl.totalt når barnet etterhvert skal spise annen kost og flere måltider,dvs nærmerer 1 årsalder. Endel barn drikker så mye melk at de ikke blir sultne og da kan det bli utilstrekkelig variasjon i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...