Gå til innhold

Storebror terroriserer lillesøster

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger råd akkurat her og nå

Vi har en storebror på 6 år som for tiden terroriserer lillesøster på 2,5 år. Han er kjempesjalu på henne og erter og terger, slår, kliper etc etc etc. Det er vondt å se på. De leker endel innimellom, men midt i leken starter terroren.

Han uttrykker også sin sjalusi overfor lillesøster muntlig. Vi prøver å gi ham masse oppmerksomhet og masse positiv feedback når han "oppfører seg pent". Vi spiller spill med ham, leker, gjør ting med ham alene, også noe sammen (da blir det fort krangling). Likevel gir han seg ikke. Han har også blitt langt mer aggresiv enn tidligere. Så det har vært noen vanskelig uker.

Vi tar ham bort fra situasjonen og forklarer (uten for mye ord) at vi ikke aksepterer oppførselen - men det krever jo nesten at det er en voksen på ham hele tiden.

Noen som har tips til hvordan vi kan løse opp i floken? For tiden terroriserer han oss hele gjengen. Jeg håper på 6-års puberteten - men sannelig om jeg vet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169082-storebror-terroriserer-lilles%C3%B8ster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jobber med barn

Uff, jeg forstår godt fortvilelsen din. Det er ikke noe kjekt når sjalusien blir så sterk. Jeg er kanskje ikke den rette til å gi rådd, ettersom jeg bare har ett barn selv, men siden jeg har jobbet i barnehage i over 7 år, har jeg sett liknende tilfeller en del ganger. Det du skal vite, er at dette er veldig vanlig og helt naturlig. Jeg må også si at du gjør helt rett i å gi storebror masse positiv feedback. Det er nok det aller vitigste. Min erfaring med utagerende barn, er at kos og ros hjelper bedre enn kjeft. En annen ting vi har prøvd, og som har vist seg å fungere, er å ikke gi noen form for oppmerksomhet til den som slår, men gå rett til "offeret" og trøste. Da oppnår han ikke det han er ute etter, nemlig å få oppmerksomhet, positiv eller negativ. Å bli oversett er nok den hardeste "straffen" han kan få akkurat der og da. Vet ikke om dette var til noen hjelp, men det er nå hvertfall noe jeg har prøvd... Lykke til videre, og trøst deg med at det går over. Tro meg!!

Du har sikkert gjort det allerede, men det er lurt å snakke med ham når han er rolig og grei. Gjerne når lillesøster ikke er til stede. Fortell ham at dere ser at han er sjalu. (Det er ikke sikkert han skjønner selv at det er det som skjer). Og si om igjen og om igjen at dere er like glad i ham som før - og gjerne at han har en spesiell plass i hjertene deres siden han er eldst.

Vår eldste ble også veldig sjalu. Men det gikk mest på når andre kom og ga lillesøster så mye oppmerksomhet; for hun var jo så skjønn!!

Da følte han seg lett oversett. Så vi måtte skjerpe de besøkende på at de skulle se ham også. Når de skrøt av henne, så sa vi "Ja, og storebror har klart ....." Det hjalp litt.

Ellers tror jeg kanskje vi kan slappe av litt. Det er gjerne ikke så fælt som det ser ut. Det er kanskje en måte for ham å nærme seg henne. Hun er jo litt liten til å leke ordentlig med ham ennå. Så noe må dere sikkert bare tåle. Og hun også. Det kan jo hende hun hyler litt mer enn nødvendig av og til?

Gjest LettetMamma

Har bare erfaring med ETT slikt barn, så dette er kanskje som å skyte spurv med kanoner, men.. Vår 6-åring var voldelig mot søsken, og oss voksne. Kom ikke ordentlig til syne før det ble søsken å "hevne seg på", før det var det bare en "veldig aktiv unge, som trengte kroppslig utfoldelse". Viste seg å være ADHD, og da hjalp bare den positive oppmerksomheten "litt", vi valgte å medisinere etter en stund.. Og har nå ett lykkeligere barn, som selv sier h*n klarer å TENKE nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...