Gå til innhold

Vi skal adoptere!

Gjest vordende adoptivmamma

Anbefalte innlegg

Gjest vordende adoptivmamma

Vi har nettopp bestemt oss for å adoptere et søsken til jenta vår. I den forbindelse har jeg flere spørsmål:

1. Hvilket land har kort tid fra tildeling til hentereise?

2. Hvilke land bruker fosterhjem?

3. Vi har god kontakt med en nonneorganisasjon i Filippinene som formidler adopsjon innenlands. De vil gjerne hjelpe oss med å adoptere et barn. Tror dere det lar seg gjøre å gå gjennom disse, eller må man overlate hele prosessen til AF?

4. Er det noen som har erfaring med å ha eldre søsken blir med på hentereise? Og noen som har erfaring med å la dem bli hjemme? Hva anbefaler dere?

5. Er det noen som kan fortelle meg litt om Kina-adopsjon?

Takknemlig for svar, enten på ett eller flere av spørsmålene!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169253-vi-skal-adoptere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer!!

Vi er seriøst inne på tanken og holder på å forhøre oss om div. i forhold til dette.

Har ingen erfaring og meddele, men sjøl ser vi det som helt nødvendig at datteren vår blir med på hentereisen. Det går jo fort en mnds tid, og det føler jeg blir for lang tid å være borte fra henne, spesielt når vi i tilelgg kommer hjem med et barn som vil kreve veldig mye av vår oppmerksomhet.

Lykke til med adopsjonsprosessen!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169253-vi-skal-adoptere/#findComment-1107966
Del på andre sider

Heisann :o)

Gratulerer med beslutningen og velkommen hit på forumet :o)

Skal prøve å svare litt på det jeg vet om spørsmålene dine.

Vet ikke alle, men tror Colombia har nokså kort tid ? Kina har ca. 6 uker. Andre land vet jeg ikke sikkert, men du kan se på hjemmesidene til de tre foreningene, der tror jeg det står ?

verdensbarn.no

adopsjonsforum.org

inoradopt.no

Flere land bruker fosterhjem.

Thailand og Korea i allefall. Kina og Colombia noen gang, og sikkert andre også.

3. Vi har god kontakt med en nonneorganisasjon i Filippinene som formidler adopsjon innenlands. De vil gjerne hjelpe oss med å adoptere et barn. Tror dere det lar seg gjøre å gå gjennom disse, eller må man overlate hele prosessen til AF?

Tror ikke det er mulig å adoptere privat om ikke dere har familie i det aktuelle landet, men dette kan Bufetat svare dere best på. Tror i allefall det er nokså vanskelig å få det til.

4. Er det noen som har erfaring med å ha eldre søsken blir med på hentereise? Og noen som har erfaring med å la dem bli hjemme? Hva anbefaler dere?

Vi hadde våre egenfødte tvillinger med på hentereise til Kina. Det var en stor hjelp, for vår lille Kinaskatt knyttet seg umiddelbart til sine storesøstre. Mye før hun godtok oss.De var da 8 år, og selv om det var en slitsom tur, så kommer vi til å gjøre det slik også neste gang. Det er jo også lettere for storesøsken å forstå hva som skjer når de selv er med.

Imidlertid så tror jeg at dette er et valg som hver enkelt må ta, og man kjenner selv sine barn best og vet hva man tror funker.

Vi har adoptert en liten tulle fra Kina, og har bare positive erfaringer med dette. Hvis det er noe spesiellt du lurer på, så kan du maile meg på [email protected], og så kan jeg svare der :)

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169253-vi-skal-adoptere/#findComment-1107969
Del på andre sider

Heisann,

og velkommen til oss!!

Vi holder nå på å sluttføre vår andre adopsjon fra Kina. 20.01 reiser vi til Midtens Rike for å hente hjem lillesøster, som er vel 1 år gammel :o)

Skal prøve så godt jeg kan å svare på spørsmålene dine:

Kina har kort ventetid. Denne gangen går det bare 5 uker fra tildeling til avreise. Vet at Colombia har relativt kort ventetid - og det samme har også Sør-Afrika.

Thailand og Sør-Korea gjør alltid det.

Kina gjør det noen ganger. Storesøster var hos ei fostermor, mens lillesøster er på barnehjem.

Også jeg er skeptisk til om dere kan adoptere gjennom "privat" organisasjon på Filippinene.

Vi velger å ta med storesøster på hentereisen. Grunnen til dette er i all hovedsak at vi ikke vil at storesøster skal bli igjen hjemme - vil ikke at hun skal gå glipp av dette. Vi regner med en svært slitsom tur, men regner også med at det er verdt det. I tillegg vet vi at barn finner hverandre relativt lett og det kan faktisk være til hjelp ved overtakelsen av lillesøster.

Som sagt at vi (snart) gjennomført to adopsjoner fra Kina. Vi har ingen negative ting å komme med rundt dette. Denne siste runden har tatt veldig kort tid; bare 15 mnd. fra vi startet opp i hjemkommunen til vi fikk telefon om at lillesøster venter på oss. Hvis du vil vite mer kan du ta kontakt med meg på [email protected]

Lykke til!

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169253-vi-skal-adoptere/#findComment-1108055
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...