Gjest Inona Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Har noen av dere andre her adoptert et stort barn som allerede har språk? Vi har en liten gutt på snart 4 som vi fikk hjem før jul. Hvor lang tid brukte barnet deres på å lære norsk? Hva var beste måte å lære på? Av dere eller sammen med andre barn? Finnes det noen språkkurs for små barn? I form av PC-spill eller video/DVD? Takker for alle svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169431-vi-har-f%C3%A5tt-en-4-%C3%A5ring-om-%C3%A5-l%C3%A6re-norsk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jul79 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 utrolig fort.tro meg. barn er FANTASTISKE. spesielt i 3-6 års alderen. voksne over 15-16 år er trege, men ditt barn lærer norsk på 5-6 mnd. det avhenger selvfølgelig av at barnet er sammen med andre norske barn minimum 2-5 timer hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169431-vi-har-f%C3%A5tt-en-4-%C3%A5ring-om-%C3%A5-l%C3%A6re-norsk/#findComment-1109423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
step Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hei!Vi fikk en datter som var 7 1/2 år da hun kom.Vi snakket ikke et ord av hverandres språk.Jeg brukte samme måte å lære henne å snakke på som jeg gjorde med de to gutta fra magen: Leste pekebøker med mø og voff, lærte henne ord for ord, leste bøker for småbarn,sang sanger og koste oss ca. to timer hver kveld med denne godnatta rutinen i tre år. Da sa hun at nå er jeg stor,mamma,så nå behøver du ikke å synge mer! Men da hadde vi også vært igjennom alle språkstadier fra pekebok,hakkebakkeskogen og lest Harry Potter.Nå har hun vært her i fire år og leste den tjukkeste (mange hundre sider) Potter boken selv. Jeg vet at alle ord og begreper må læres ved at du gjør ting sammen med barnet ditt - det er det samme hvilken alder barnet har- det er når du bader babyen og sier bade hver gang at barnet lærer ordet også med en 4 åring eller 7 åring. Det er derfor så mange innvandrerbarn har problemer med å lære norsk, for hva er en skogstur, en kano osv hvis du aldri har gått på tur i skauen? Alle barn har lært å snakke av sine foreldre og andre voksne, bruk nærhet og kos, ikke spåklæring gjennom kalde skjermer. Viktig for sosialisering og å bruke det nye språket er andre barn i barnehage og lek ute ! Lykke til med noen herlige år hvor alt fra teltturer, fisking til å lage fatelavensboller er språkopplæring ! Hilsen fra Step. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169431-vi-har-f%C3%A5tt-en-4-%C3%A5ring-om-%C3%A5-l%C3%A6re-norsk/#findComment-1109443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest småprat Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Snakk mye med barnet ditt. Beskriv hele tiden handlinger, observasjoner og følelser for barnet ("Nå skjærer jeg brød" "Se den hunden, hunden løper fort!" "Nå danser du, det er gøy å danse!" osv osv) Bruk enkle ord og mye gjentakelser. På denne måten får barnet inn språket i hverdagsliv og lek. Veldig viktig at barnet også lærer språk gjennom lek med andre barn. Er det feks en Åpen Barnehage dere kan gå til? (slik som barn og foreldre er i sammen). Barn er veldig ulike på hvor fort de lærer språk, så det er umulig å si. Men de lærer ihvertfall mye raskere enn voksne! Husk at barnet lærer å forstå (passivt språk) før det lærer å uttrykke ordene selv (aktivt språk) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169431-vi-har-f%C3%A5tt-en-4-%C3%A5ring-om-%C3%A5-l%C3%A6re-norsk/#findComment-1109764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegemy Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Me fekk òg ein fireåring, som hadde eit språk frå før, men som ikkje var særleg sterk språkleg. Det er no litt over eitt år sidan, og jentungen kan ikkje eit ord spansk lenger. Det er lenge sidan det opphavlege språket forsvann fullstendig. Ho pratar i veg på norsk, men ligg enno langt etter jamaldringane både i grammatikk, uttale og ordforråd. Likevel går det svært raskt framover. Dei råda du har fått frå andre høyrest fornuftige ut. Eg fekk som råd at det er viktig å læra både av vaksne og ungar. Me gjekk i open barnehage saman, slik at ho kunne få leika med andre ungar, samstundes som at eg var der både for tilknyting, tryggleik og for språktrening og omsetjing. Men utviklinga skaut verkeleg fart etter at ho byrja i barnehage på full tid, og kan prata med andre ungar heile tida. Eg er veldig spent på skulestart til hausten alt, når ho ligg så pass mykje etter jamaldringane språkleg. Men ungar er fantastisk tolerante, og ho har aldri opplevd å bli erta fordi ho ikkje kan prata klårt og rett enno. Vil du vita meir, send meg gjerne ein e-post på [email protected] Helsing 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169431-vi-har-f%C3%A5tt-en-4-%C3%A5ring-om-%C3%A5-l%C3%A6re-norsk/#findComment-1109910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven-undertegnet Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Vårt barn var 3 år og hadde språk. Vi brukte mye tid til å snakke om alt vi gjorde hjemme, på butikken, overalt. Lagde pekebok. Etter noen dager begynte barnet å si enkeltstående ord, etter 3 måneder begynte barnet å syne enkle norske barnesanger, osv. Nå er 3 år gått, og barnet har et veldig bra ordforråd. Jeg ga følgende svar til en lengre nede, men synes også den passer for dette temaet. Hvis du ikke finner en pekebok du syne er OK, så lag en enkel en sjøl. Kjøp en kladdebok, klipp bilder fra ukeblader/aviser, reklame etc og lim inn. Lag også egne tegninger om du vil. Det blir en flått pekebok som blir tilpasset akkurat ditt barn og dere hverdag. P:S. Vi fikk en 3-årig og hadde en kombinasjon av klipp/lim og enkle tegninger som jeg laget sjøl. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169431-vi-har-f%C3%A5tt-en-4-%C3%A5ring-om-%C3%A5-l%C3%A6re-norsk/#findComment-1110013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.