Gå til innhold

Mer fra Karinna (til Anette Huitfeldt)


karinna

Anbefalte innlegg

Her kommer noen flere opplysninger: Jeg har hatt tre "anfall" siden jeg fikk datteren min, med ca 1.5 mnd mellomrom. Disse "anfallene" varer ca 1 døgn. Da har jeg en skikkelig sykdomsfølelse, feber, svimmel, brystet blir rødt, hardt og kjempevondt. Disse dagene greier jeg ikke å gjøre noe annet enn å pumpe meg selv + ta meg av jenta mi. Bruker da å pumpe meg som vanlig selv om det gjør veldig vondt. Jeg må også som regel ta med meg pumpa i dusjen og la veldig varmt vann renne over brystene mine samtidig som jeg prøver å få tømt brystene mine. Dagen etterpå føler jeg meg helt fin igjen. Men jeg leste på en side her på nettet at bare 2% av de som har brystbetennelse har gule stafylokokker i melka. Hva betyr dette? Og er det farlig at jenta mi drikker melka? Og hvordan blir jeg i det hele tatt kvitt disse bakteriene?

Vennlig hilsen Karinna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære karinna. Som du vet bytter vi på å svare. Jeg kommenterer derfor ditt brev etter å ha sett på tidligere svar. Ofte får kvinner diagnose brystbetennelse feilaktig. De har tette melkeganger og dette blir behandlet med antibiotika uten å ta melkeprøve. Kvinnene føler seg syke med feber og frysninger. For de fleste kunne dette løst seg med riktig veiledning og hyppig tømming av brystet. Om kvinnen har hatt sår eller sprekker da øker sjansen for at det er bakterier som må behandles, men disse må også få god veiledning i forhold til tømming og riktig sugetak. I ditt tilfelle hvor du stadig har følt deg syk har du sikkert holdt det i sjakk fordi du har pumpet mye. I enkelte tilfeller hvor kvinnens symptomer forsvinner så blir hun ikke behandlet, men følges da tett opp. Bakteriene blir da borte ved hyppig pumping eller amming. Amming kan og skal fortsette ved brystbetennelse. Er det puss som kommer ut da anbefales det å kun pumpe det noen dager til pusset er borte. Du burde absolutt ta kontakt med lege, nå som det er oppvekst av gule og du stadig har følt deg dårlig. Be legen ta kontakt med sykehuset slik at du får behandling som gjelder akkurat den bakterien de har funnet i din melk.Får du ingen veiledning på dette fra morsmelkssentralen?

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...