Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi kom tilbake i Desember med ei lite tulle fra Hunan. Hun er en deilig unge og vi bruker tiden nå til å lære hverandre å kjenne. Mitt spørsmål gjelder et annet barn i vårt følge. De sliter med å komme på nettet.

I følge papirene fra Kinesiske myndigheter skal barnet være 17 mnd nå. Dette er foreldrene usikre på er korrekt. Hun skilte seg ut i gruppen av piker og så en del yngre ut. Dvs de ønsker å få aldersbestemt henne her i Norge.

De har fått tatt røntgen av den venstre hånda og fikk nå tilbake svar fra Akershus Sykehus om at barnet var mellom 9-12 mnd (+/- 1 - 1,5 mnd). Men det ble understreket at standarene de gikk ut i fra (atlas) ikke gjaldt asiatiske barn (litt underlig når det tydelig kom frem av papirene at hun var kinesiskadoptert). Atlaset de gikk ut i fra ble kalt "Greulich and Pyles Atlas".

Mitt spørsmål er da om noen har gjort tilsvarende tester på asiatiske barn? Finnes det et Atlas for disse barna?

Jeg spurte på helsesatsjonen i dag, da jeg tilfeldigvis skulle dit. De henviste til røntgenavdelingen på Ullevål.

Gode råd og erfaringer mottas med takk!

vennlig hilsen

Gjest Anonym for å ikke røpe noen
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke sikker, men jeg stiller meg litt tvilende på hvor nøyaktig slike prøver er. Jeg vet om folk som har fått tatt dem der det overhodet ikke er tvil om fødselsdato, og så viser likevel testen at det er flere måneders avvik i forhold til en fødselsdato som beviselig er riktig.

I vår gruppe ble det tatt håndrøntgen av en av jentene etter at vi kom hjem. Dette pga at foreldrene mistenkte at hun var endel enn det papirene sa. Hun var iflg papirene ca 16 måneder ved hjemkomst, men var liten for alderen, også i forhold til kinesiske barn, og kunne verken sitte eller stå.

Svaret etter at de hadde tatt bildene var at jenta var flere måneder eldre (!) enn de hadde fått vite. Foreldrene bestemte seg for å ikke ta hensyn til dette, og bare forholde seg til alderen de hadde fått på papirene fra Kina. Nå ser det ut som at alderen er så korrekt som den kan være. Hun trengte litt tid å komme igang, både med vekst og utvikling for øvrig, men er nå, 2 år senere helt der hun skal være på alle måter.

Dette var ikke noe svar egentlig, bare en kommentar.

fei1365380229
Skrevet

Har ikke noe erfaring med håndrøntgen av kinesiske barn :o), men min sønn som er egenfødt er veldig liten og har tatt håndrøntgen mange ganger for å fastslå skjelettalderen. Når han var 6 år hadde han skjelettalder som tilsvarte 3 1/2 år, når han var 8 år var den 6 1/2 år - og vi vet når han er født :o).

Jeg personlig tror ikke jeg ville ha endret alder på barnet (om dette er diskutert), når det er snakk om så liten forskjell fra "satt" alder. Når skolealder nærmer seg så kan man vel heller søke om utsettelse hvis det viser seg at barnet er noe umodent.

Skrevet

Har selv to jenter fra Kina. Da begge to ved hjemkomst var veldig små for alderen, samtidig som de var lite motorisk utviklet, anbefalte vår lege å sjekke alderen på de ved hjelp av handrøntgen. I begge tilfellene stemte resultatet med oppgitt alder. De var henholdsvis 8 og 11 mnd ved hjemkomst.

Gjest Linn fra Stavanger
Skrevet

Har du tilgang til APC? Ville ha spurt spørsmålet der.

Siden en så stor del av den amerikanske befolkningen har asiatisk opprinnelse er det sannsynlig at du får vite riktig Atlas der.

Dersom du ikke har tilgang kan jeg spørre for deg.

Bare gi meg beskjed.

Vennlig hilsen

Skrevet

Har du tilgang til APC? Ville ha spurt spørsmålet der.

Siden en så stor del av den amerikanske befolkningen har asiatisk opprinnelse er det sannsynlig at du får vite riktig Atlas der.

Dersom du ikke har tilgang kan jeg spørre for deg.

Bare gi meg beskjed.

Vennlig hilsen

Tusen takk for alle svar!

Til Linn; nei jeg har ikke tilgang til APC, så på vegne av min venninne er jeg meget takknemlig om du legger ut et spørsmål der!

vennlig hilsen

skorpionfisken
Skrevet

Skjelettalder og virkelig alder trenger ikke stemme overens.

Jeg har et bittelite søskenbarn som min tante har hatt i magen så de vet nøyaktig fødselsdag. Hun var så lita at de tok røntgen for å sjekke skjelettalder. Hun har hele oppveksten ved flere anledninger blitt målt og hun var 2-3 år yngre skjelettmessig enn egentlig. Hun vokste senere så det var om å gjøre å følge med på om puberteten kom for tidlig og stoppet henne i veksten. Heldigvis fikk hun pubertet også kjempesent, så selv om hun er lita nå så er hun ikke alt for lita.

Hadde hun vært adoptert kunne man altså risikert at de endret alderen hennes med 2-3 år.

Min datter skulle være ett år da vi adopterte henne. Hun var så lita og tynn (under 6 kilo) så sykehuset her var sikker på at hun måtte være yngre enn det. De tok håndrøntgen og konkluderte med at hun hadde rett alder. I dag er hun 8 år og vi lurer på om hun kan være ennå eldre. Hun er like høy som de høyeste i klassen, og ett hode høyere enn andre kinesiske jenter på samme alder. Hun er også kjempemoden og tar alle fagene kjempelett, til tross for at hun var født sist på året og bare fem når hun starta på skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...