Gå til innhold

vedrørende malariavaksine/tabl. Colombia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Det er flere typer malaria-tabletter man kan ta, men ikka alle virker overalt. Om du trenger tabletter avhenger nok også av hvor du skal reise.

De fleste har ingen/få bivirkninger av malariatabletter. Og de kommer vanligvis kun hvis du har tablettene i meget lang tid.

Derimot så er "bivirkningene" av å få malaria langt mer alvorlige! Det er faktisk en god grunn til at man tar malariatabletter!

God reise!

Med vennlig hilsen

Hei,

Det er flere typer malaria-tabletter man kan ta, men ikka alle virker overalt. Om du trenger tabletter avhenger nok også av hvor du skal reise.

De fleste har ingen/få bivirkninger av malariatabletter. Og de kommer vanligvis kun hvis du har tablettene i meget lang tid.

Derimot så er "bivirkningene" av å få malaria langt mer alvorlige! Det er faktisk en god grunn til at man tar malariatabletter!

God reise!

Med vennlig hilsen

Takk for svaret. Har vært på helsestasjon, og jobber selv i helsevesenet, men blir lissom ikke klok. Ingen kan helt si om jeg bør, og alle de fleste er meget skeptiske. Er førstereis i område, og håper at noen som har vært i område Bogota - SanAndres kan fortelle om hva de har gjort. Har du vært i det område?

Har du sjekket med folk som er spesialister på reisemedisin? Jeg har riktignok aldri vært i Colombia, men når jeg har reist andre steder i verden har jeg fått temmelig entydige råd om hva en bør og ikke. For det er vel et begrenset område dere skal reise i?

Lykke til uansett!

Takk for svaret. Har vært på helsestasjon, og jobber selv i helsevesenet, men blir lissom ikke klok. Ingen kan helt si om jeg bør, og alle de fleste er meget skeptiske. Er førstereis i område, og håper at noen som har vært i område Bogota - SanAndres kan fortelle om hva de har gjort. Har du vært i det område?

Hei,

Nei, jeg har bodd forskjellige steder i Brasil, og vært bl.a. i Peru, Mexico, og diverse andre land.

Malaria-problematikken er meget lokal. Jeg kjenner ikke forholdene i Bogotá, men jeg vil *anta* at man ikke behøver malariamedisin hvis man bare skal være på hotell i byen.

British Airways hadde gode sider på nettet (ihvertfall før) om dette, men jeg vet ikke om de har det fremdeles.

Vær klar over at mange lokale ikke tar malariatabletter selv om vi burde.

En annen idé kan være å ringe til reiseforsikringsselskapet. De har leger som kjenner forholdene overalt.

Hvis du er i tvil, ta tablettene med mindre du har særskilt grunn til å tro at du blir syk av dem. Du er jo ikke på reise i "årevis", og malaria er ikke morsomt.

Med vennlig hilsen

Hei,

Nei, jeg har bodd forskjellige steder i Brasil, og vært bl.a. i Peru, Mexico, og diverse andre land.

Malaria-problematikken er meget lokal. Jeg kjenner ikke forholdene i Bogotá, men jeg vil *anta* at man ikke behøver malariamedisin hvis man bare skal være på hotell i byen.

British Airways hadde gode sider på nettet (ihvertfall før) om dette, men jeg vet ikke om de har det fremdeles.

Vær klar over at mange lokale ikke tar malariatabletter selv om vi burde.

En annen idé kan være å ringe til reiseforsikringsselskapet. De har leger som kjenner forholdene overalt.

Hvis du er i tvil, ta tablettene med mindre du har særskilt grunn til å tro at du blir syk av dem. Du er jo ikke på reise i "årevis", og malaria er ikke morsomt.

Med vennlig hilsen

Takk igjen. Vi får se hva vi gjør.

Annonse

Hei,

God reise!

Med vennlig hilsen

Vi fikk beskjed om at det ikke var nødvendig med malaria dersom vi ikke skulle inn i Amasonas. Nå vet jeg ikke hvor du skal, men regner med at du ikke trenger det overhodet. sjekk med vaksinasjonskontoret.

Vi tok ingen malaria i Colombia, men har tatt ved tidligere anledninger uten å har noen bivirkninger av det.

Ha en god og spennende tur

Vi fikk beskjed om at det ikke var nødvendig med malaria dersom vi ikke skulle inn i Amasonas. Nå vet jeg ikke hvor du skal, men regner med at du ikke trenger det overhodet. sjekk med vaksinasjonskontoret.

Vi tok ingen malaria i Colombia, men har tatt ved tidligere anledninger uten å har noen bivirkninger av det.

Ha en god og spennende tur

Hei,

Du postet svaret ditt til meg, istede for til "gøy"!

Med vennlig hilsen

Vi har vært på forskjellige steder i COlombia - Bogota, San Andres, Cartagena, Santa Marta og i en nationalpark utenfor SM som heter Tyrona Park.. VI tok ikke malariatabletter..

Har også vært i Venezuela, Ecuador, Peru og Bolivia og har heller ikke da brukt Malariatabletter.

Vi bruker å ringe til Cristianiaklinikken i Oslo på 22 20 20 18. De sitter inne med masse kunnskap om temaet,

Temperaturen i bogota gjør at malariamygg ikke trives her. Den lever først og fremst i fuktige varme klimaer noe det skjeldent er så høyt oppe. Når det gjelder San Andres så er ikke dette merket av på noe malariakart. Ligger langt ute i karibien - heller ikke noen typisk malariavokseplass!

Dere trenger ikke å ta malariavaksine. Hvis dere skal ut i distrikt så må dere få et reisevaksinekontor til å sjekke malariakartet for å se om det er i en risikosone. Jo, nærmere amasonas jo større risiko!

Håper at dette er litt svar!

mvh

Temperaturen i bogota gjør at malariamygg ikke trives her. Den lever først og fremst i fuktige varme klimaer noe det skjeldent er så høyt oppe. Når det gjelder San Andres så er ikke dette merket av på noe malariakart. Ligger langt ute i karibien - heller ikke noen typisk malariavokseplass!

Dere trenger ikke å ta malariavaksine. Hvis dere skal ut i distrikt så må dere få et reisevaksinekontor til å sjekke malariakartet for å se om det er i en risikosone. Jo, nærmere amasonas jo større risiko!

Håper at dette er litt svar!

mvh

det var det. Tusen takk

Annonse

forelsket colombiamamma

Hei gøy! Da vi reiste til Colombia i 2001, fikk vi beskjed om at vi måtte ta malariatabletter. Vi skulle til Bucaramanga som ligger i den subtropiske delen av landet. Vi brukte tablettene en stund, men fikk beskjed av kontaktpersonen vår der at det var helt unødvendig for oss å bruke dem, så da sluttet vi med det.

Det eneste vi ble uvel i magen av på vår hentereise, var faktisk de tablettene:-) Så jeg tror nok at dere kan la være å ta malariatabletter.

Jeg vil derimot anbefale dere å ta drikkevaksine mot mageinfeksjoner osv. Det hjalp oss godt. Snakk med vaksinasjonskontoret om det.

Lykke til!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...