Gå til innhold

Spiser hun for lite???


gizmok

Anbefalte innlegg

Hei.

Min lille datter på 12 uker har i det siste fått veldig stort behov for søvn.

Det siste døgnet har sett slik ut:

En flaske erstatning gitt av far i går kveld ca kl 22. Så rett i seng, og sov til 07.30 i dag. Da var det pupp før vi sto opp og hun fikk Biovit. Hun ble trøtt igjen rundt 09, og jeg la henne i vogna ute kl 09.30. Hun sov da til klokka var 14.30! Da var det pupp igjen, og litt oppmerksomhet og lek før hun sovna igjen i 16-tiden. Nå har hun akkurat våknet (klokka er 17), og jeg vet at hun vil duppe av litt til og fra utover kvelden før pappa gir henne flaske i 22-tiden igjen. Da sover hun til morgenen.

Det var 7 timer mellom dagens to første måltider. Er dette for lang tid for en så liten kropp? Bør jeg ta henne opp av vogna før og gi henne mat? Eller sover hun bare til hun blir sulten igjen? Kan det være at hun ikke har behov for så mye mat om dagen fordi hun får erstaning på kvelden? Vi har valgt å gi henne en flaske om kvelden fordi at pappa ikke har vært så populær tidligere. Nå begynner hun å forstå at pappa også kan bety mat, og er dermed litt mer villig til å roe seg ned hos ham. Tidligere kunne ikke jeg gå ut av huset en gang uten at hun holdt konsert helt til jeg kom hjem.

Hun er nå 12 uker gammel.

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære gizmok. Det kan være litt vanskelig å svare konkret på ditt spørsmål om hun spiser for lite totalt sett siden du ikke skriver noe om vektøkning fra fødselen. I utgangspunktet vil 7 timer for et diebarn på dagtid være et alt for langt intervall. Jeg vet ikke når flaskeerstatning ble introdusert, men det har nok en innvirkning på nattesøvnen. Erstatningsmelk er mere tungt fordøyelig og barnet blir ikke så fort sultent. Hvis ditt barn hadde en tilfredsstillende vektøkning på morsmelk vil jeg anbefale deg å gå tilbake til fullamming og hyppigere amming på dagen og så prøve å finne andre måter for far å bli kjent med sin datter. På helsestasjonen kan helsesøster gi dere mere personlig veiledning på samspill mellom mor, far og barn. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...