Gå til innhold

morsmelkserstatning


Gjest i ammetåka

Anbefalte innlegg

Gjest i ammetåka

Av og til når jeg har litt lite melk på kveldene har jeg gitt erstatning.

For noen dager siden oppdaget jeg at jeg har sett feil på blandeforholdene (ammetåka?!).

Hun har derfor fått 100ml med EN måleskje erstatning i stedet for to.

Det er bare noen dager innimellom (om jeg er veldig stresset) at jeg får for lite på kvelden,så hun får dette ganske sjeldent.

Det jeg lurte på var om jeg disse få gangene kan fortsette å "blande for tynt"?

Det er jo veldig sjelden,og det ser ut som hun liker det,hun legger på seg bra og jeg prøver å holde mengden erstatning nede så hun ikke bruker for mange timer på å ta puppen igjen etterpå.

Eller bør jeg heller blande som det skal blandes og gi 50 ml?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo bare som å gi halv mengde erstatning og halv mengde vann. Så lenge hun legger på seg bra, er det nok helt greit.

Det er værre å blande for tykt enn for tynt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære i ammetåka. Mange tror de har for lite melk om kvelden fordi barnet er mere urolig. Hvis barnet har en tilfredsstillende vektkurve er det unødvendig med ekstra tillegg. Spebarn er ofte urolige om ettermiddagen og kvelden og det er ikke nødvendigvis sult som er årsaken. Husk at det kan være et behov fra barnets side om å suge hyppigere en periode for å øke produksjonen. Økedager skjer ofte ved 2-3 uker, 5-6 uker og ved 3 mnd. alder.Hvis du mener det er grunnlag for å gi ekstra morsmelkerstatning vil jeg anbefale deg å følge de anvisninger som står på pakken. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i ammetåka

Kjære i ammetåka. Mange tror de har for lite melk om kvelden fordi barnet er mere urolig. Hvis barnet har en tilfredsstillende vektkurve er det unødvendig med ekstra tillegg. Spebarn er ofte urolige om ettermiddagen og kvelden og det er ikke nødvendigvis sult som er årsaken. Husk at det kan være et behov fra barnets side om å suge hyppigere en periode for å øke produksjonen. Økedager skjer ofte ved 2-3 uker, 5-6 uker og ved 3 mnd. alder.Hvis du mener det er grunnlag for å gi ekstra morsmelkerstatning vil jeg anbefale deg å følge de anvisninger som står på pakken. Lykke til.

Etter en to ukers "økeperiode" der kroppen min aldri klarte å henge etter,jeg ble stresset og hun fikk ikke sove og i tillegg la på seg litt for lite,begynte jeg å gi litt tillegg noen kvelder.Først skrek hun omtrent i timesvis,tok puppen litt,slapp den etter en liten stund og begynte å skrike igjen.Hun tok da først pupp,drakk så tillegg (50-100ml alt etter som),og sugde videre på puppen etterpå og sovnet.

Den eneste måten jeg klarer å roe henne på er med puppen,og dermed får hun den så ofte hun vil ha den.Om hun får den så ofte (1/2 time en gang i timen mao mesteparten av tiden)kommer kveldsproblemene.Jeg hadde gode erfaringer med å erstatte et kveldsmåltid med pumpet melk sånn at kroppen fikk "hvile seg litt",men jeg har så vanskelig for å få ut noe med pumpen.

Den siste uken har hun ikke fått tillegg i det hele tatt,men nå har hennes far vært hjemme,som klarer å få henne til å tenke på litt andre ting enn pupp hele tiden.Så nå går det 1,5-2 timer fra ammeslutt til neste måltids begynnelse.

Men hun er forferdelig urolig og misfornøyd,skriker omtrent konstant når hun ikke har pupp eller man vandrer rundt med henne og gir henne all sin oppmerksomhet.Hun sover heller ikke alene mer,overhodet.Plutselig kan hun hyle til som om hun har brukket noe.

Vel,dette ble et lite parantes,men jeg er redd for at hun får for lite nå når vi har hatt en uke med bare morsmelk igjen?

Hun har begynt å fråde litt og sikle litt..det kan vel ikke være tenner?! (8 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...