Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lurt litt. Setter ikke kontantstøtten igang med en gang en kommer hjem. Er ikke barnet adoptert når vi kommer hjem?

Er det fosterbarn en stund først eller gjaldt det Thailand eller er det innlegget før her en helt annen type adopsjon?

Håper ikke jeg virker helt dum nå.

Skrevet

Tror ikke en får kontantstøtte samtidig med permisjonspengene, og kontantstøtte er vel noe en må søke om. Eller tenkte du på permisjonspengene? De ulike landene har ulike rutiner. Barn adoptert fra Thailand er fosterbarn ca. 1 år etter overtagelse. Sosialkontoret i Norge skal skrive rapport i 2., 4. og 6.måned og først når disse er sendt Thailand fullføres adopsjonsprosessen. Noen andre land har tilsvarende ordning, men husker ikke hvilke.

Skrevet

Tror ikke en får kontantstøtte samtidig med permisjonspengene, og kontantstøtte er vel noe en må søke om. Eller tenkte du på permisjonspengene? De ulike landene har ulike rutiner. Barn adoptert fra Thailand er fosterbarn ca. 1 år etter overtagelse. Sosialkontoret i Norge skal skrive rapport i 2., 4. og 6.måned og først når disse er sendt Thailand fullføres adopsjonsprosessen. Noen andre land har tilsvarende ordning, men husker ikke hvilke.

HEI!!

Jeg får ikke permisjons penger!!

Jobber ikke.

Får kanskje en engangssum?

Trodde alle fikk kontantstøtte når barnet var over et år??

Hm Hm Kanskje en ide å ringe trygde kontor å høre.

Skrevet

HEI!!

Jobber ikke.

Nei, det er visst egentlig ikke mulig å kombinerer permisjonspenger og kontantstøtte, men hvis du ikke får permisjonspenger blir jo situasjonen annerledes. Uansett blir det hele litt urettferdig for adoptivforeldre - siden barna ofte er både 1 og 2 og 3 år går en jo "glipp av" kontantstøtte. Egentlig burde aldersgrensene vært utvidet for adoptivbarn - hvis en først skal ha den ordningen. Egentlig er jeg imot hele kontantstøtten.... Sikkert lurt å sjekke med trygdekontoret, ja!

Skrevet

HEI!!

Jobber ikke.

Det kan ikke gis kontantstøtte samtidig med fulle adopsjonspenger. Kontantstøtte gis tidligst fra mnd. etter at stønadsperioden for fulle adopsjonspenger, dvs. 39 uker fra det tidspunktet foreldrene overtok omsorgen for barnet.

Forutsetningen er selvsagt at barnet er mellom 1 og 3 år gammel på dette tidspunktet.

Dersom man mottar engangsstønad ved adopsjon kan det først gis kontantstøtte fra mnd. etter at fulle adopsjonspenger ville ha opphørt.

Dette er direkte sakset fra heftet "Kontantstøtte" utgitt av trygdeetaten.

Så det ser dessverre dårlig ut for deg, bjonde :o(

hilsen

Skrevet

Det kan ikke gis kontantstøtte samtidig med fulle adopsjonspenger. Kontantstøtte gis tidligst fra mnd. etter at stønadsperioden for fulle adopsjonspenger, dvs. 39 uker fra det tidspunktet foreldrene overtok omsorgen for barnet.

Forutsetningen er selvsagt at barnet er mellom 1 og 3 år gammel på dette tidspunktet.

Dersom man mottar engangsstønad ved adopsjon kan det først gis kontantstøtte fra mnd. etter at fulle adopsjonspenger ville ha opphørt.

Dette er direkte sakset fra heftet "Kontantstøtte" utgitt av trygdeetaten.

Så det ser dessverre dårlig ut for deg, bjonde :o(

hilsen

Takk skal du ha. Jeg er imponert over hva du har funnet ut av Norrafør! Godt for meg for jeg sliter med alt jeg skal finne ut av.

Hvis jeg forstår deg rett så lønner det seg å ta ut 100% lønn i 39 uker og så ha permisjon uten lønn men MED kontatstøtte?

Er det papirer vi må ordne med nå (LID sept) i forhold til trygdekontoret?

Takknemmelig for svar.

Skrevet

Takk skal du ha. Jeg er imponert over hva du har funnet ut av Norrafør! Godt for meg for jeg sliter med alt jeg skal finne ut av.

Hvis jeg forstår deg rett så lønner det seg å ta ut 100% lønn i 39 uker og så ha permisjon uten lønn men MED kontatstøtte?

Er det papirer vi må ordne med nå (LID sept) i forhold til trygdekontoret?

Takknemmelig for svar.

Hei igjen!

Neida, det lønner seg kanskje aller mest å ha 80% lønnsdekningsgrad og permisjon i 49 uker, dersom alternativet er ulønnet permisjon etter 39 uker.

Etter at du har hatt 39 uker permisjon vil du få kontantstøtten i tillegg til adopsjonspengene.

Hvordan man tenker å ta ut permisjonen må avklares med arbeidsgiver. Tror at fristen er minimum 4 uker før man går ut i permisjon. Da søker man også om adopsjonspenger på fastsatt skjema.

Det du kan gjøre nå er å be trygdekontoret sende deg de skjema du trenger, samt heftene om tidskonto (hvis det skulle være aktuelt), kontantstøtte og fødselspenger. Der står det mye som er kjekt å vite :o)

Det er ingen vits å søke trygdekontoret om adopsjonspenger før dere vet når dere skal reise, for i skjemaet skal dere bl.a. fylle ut når permisjonen skal starte for hhv. mor og far - når far skal ha sine uker - om man skal dele stønadsperioden utover fedrekvoten - når man skal avvikle ferie - m.m.

For vårt vedkommende ble derfor dette skjemaet noe av det siste vi fylte ut - etter at alt var avklart med arbeidsplassene på forhånd (velferdspermisjoner m/ lønn, ferie, tidskonto, osv.)

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...