Gå til innhold

Kina, valg av adopsjonsforening

Anbefalte innlegg

Har bestemt oss for å adoptere (vi er 29, jeg blir 30 i juli 05, og 34 år), fra Kina. Skal nå starte papirmølla her hjemme, hvilket innebærer valg av adopsjonsforening. Noen som har forslag/formeninger om dette? Kort ventetid er et pluss, selvsagt, og god service/oppfølging. Bor i Trondheim.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170159-kina-valg-av-adopsjonsforening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke helt svare på det, men skulle bare si at tanken på Kina streifet oss når vi begynte også. Men fordi jeg ikke var 30år (var nesten29) når vi begynnte så kunne vi ikke få Kina fordi der måtte man være 30 år for å få adoptert fra. Kan ikke nok om dette men det var det vi hørte da i allefall. Forøverig har vi fått god service fra AF :-) Lykke til fremover :-) Jeg sier bare : Kjempe spennende :-)

Kan ikke helt svare på det, men skulle bare si at tanken på Kina streifet oss når vi begynte også. Men fordi jeg ikke var 30år (var nesten29) når vi begynnte så kunne vi ikke få Kina fordi der måtte man være 30 år for å få adoptert fra. Kan ikke nok om dette men det var det vi hørte da i allefall. Forøverig har vi fått god service fra AF :-) Lykke til fremover :-) Jeg sier bare : Kjempe spennende :-)

Tror ikke det er større forskjeller på servicenivået på de forskjellige foreningene, de er sånn sett til forveksling like.. ;-) Vi valgte AF vi og, litt tilfeldig.. Og vi skal adoptere fra Kina!

Jeg hadde villet valgt VB hvis jeg var dere. Dette pga at VB har de samme guidene på alle Kinaturene sine. Disse er ansatt av VB, og dersom noe skulle være galt, vil guidene gjøre ALT for at dette skal ordne seg. AF har tilfeldige guider ansatt av en organisasjon som heter China Women Traveling service, og det kan være litt forskjellig hvor hjelpsomme de er... Noen er kjempegreie- andre ikke.

For oss ble i allefall dette utslagsgivende. Bortsett fra dette tror jeg det kan være litt hip som happ

Gjest betyr mye for oss

Hvis dere kan tenke dere å bli med på aktiviteter i regi av lokalavdelingen, så ville jeg valgt den adopsjonsforeningen som er mest aktiv lokalt der dere bor.

Selv om det kanskje ikke betyr så mye nå, vil det gjøre det når dere har fått barnet.

Jeg tror alle tre foreningene gir bra service, og prosedyrene er temmelig like.

AF er litegrann kjappere enn VB med å få sendt papirene til Kina (de sender såvidt jeg har forstått søknadene fortløpende mens VB samler opp og sender ca 1 gang i måneden). AF får også som regel sine tildelinger - som kommer i puljer ca månedlig - noen få dager før VB. (Vet at VB jobber for å få bort denne forskjellen.) IA vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at det er en mindre forening. Fordelen ved det kan kanskje være at de får et mer personlig forhold til sine søkere?

Foreningene har også litt forskjellige rutiner for betaling. Sjekk ut dette.

De største forskjellene ligger kanskje i opplegget for selve hentereisen.

Foreslår at dere tar kontakt med alle foreningene. Spør om rutiner, betaling og hentereise. Velg den foreningen dere synes dere får best kjemi med.

Vi brukte VB ved begge våre adopsjoner og var godt fornøyd med det. Tror de fleste er fornøyd med den foreningen de har valgt.

Lykke til!

Kina er et flott land å adoptere fra!

Annonse

Gjest Underskrift

VB har vi adoptert igjennom, og jeg kan absolutt anbefale det. (Har ett annet land, men).

Jeg ville ikke valgt en annen forrening, men hvorfor vet jeg ikke. Syns bare det var di som var hyggligst når vi for endel år siden kontaktet alle tre for innformasjon om adopsjon;o)

Vi har brukt VB/Kina og er veldig fornøyd.

Valgte VB ut fra at de er mindre enn AF. Det vi leste oss til før vi dro var at de satset mye på å få til en så velorganisert hentereise som mulig, og vår erfaring er at det stemmer. Man blir virkelig tatt godt vare på.

Gjest snart mamma til to

Vi har valgt AF da de har mer fast pris( økonomien komer også inn i bildet) alle betaler det samme . Samme hvor barnet kommer i fra. + lokalforeningen i trondheim er meget aktiv, De har netopp hat juletrefest. De har grillfest og noen foredrag. De holder også foreldreforbredene kurser ganske ofte. Ta kontakt med lokalforeningens informasonsleder .

Lykke til!

thuva1365380402

Vi har valgt AF da de har mer fast pris( økonomien komer også inn i bildet) alle betaler det samme . Samme hvor barnet kommer i fra. + lokalforeningen i trondheim er meget aktiv, De har netopp hat juletrefest. De har grillfest og noen foredrag. De holder også foreldreforbredene kurser ganske ofte. Ta kontakt med lokalforeningens informasonsleder .

Lykke til!

Du skrev: Vi har valgt AF da de har mer fast pris( økonomien komer også inn i bildet) alle betaler det samme . Samme hvor barnet kommer i fra.

Dette gjelder også VB. Uansett hvilket land man adopterer fra er prisen den samme. Men jeg vet at i Adopsjonsforum har det skjedd at man etter årets slutt noen ganger får en tilleggsfaktura, og andre ganger kan man også få penger igjen. Jeg synes dette gjør det litt vanskelig å vite hvor mye man skal betale. Veldig kjedelig å få en tilleggsfaktura på noen tusen i etterkant.

For å velge adopsjonsforening, tror jeg det er viktig å følge magefølelsen, og ikke høre på alle andre. Alle har forskjellige opplevelser med de 3 adopsjonsforeningene. Ingen av foreningene er bedre enn de andre, mener jeg. Følg mavefølelsen.

Lykke til!

Hei!

Det stemmer ikke at AF har "fast pris", det er det VB som har. :o) Som adopsjonssøker i AF kan du risikere å få tilleggsregning når årsoppgjøret gjøres året etter at adopsjonen er fullført. På den annen side kan du også "risikere" å få penger igjen. I VB vet man hva prisen er hele tiden, og de har forøvrig også samme pris uansett hvilket land man adopterer fra.

Ellers: Vi har adoptert via VB, og har også dem nå andre gangen. Det har vært frustrasjoner og misnøye underveis, men det som er interessant, er at jeg ser at AF-søkere har akkurat de samme frustrasjonene stort sett. Tror det har mer med den stressede og sårbare situasjonen man er i akkurat rundt tildeling og henting osv., enn hva organisajon man bruker. Såvidt jeg er både VB og AF gode på Kinaadopsjon, men som flere andre her har nevnt har VB egne ansatte i Kina, det har ikke AF. Vi opplevde det som en fordel og trygghet.

Hvis du tror at du kommer til å være aktiv i organisasjonen lokalt, så ville jeg også sett på hvilken organisasjon som har best utviklet lokalavdeling.

Lykke til! :o)

Gjest tredjegang

Min anbefaling er å velge forening etter magefølelsen.

Vi har brukt både AF og VB, og selv om vi forsåvidt var fornøyd med begge, falt valget lett på VB når vi nå er igang igjen.

Føler at de har vært flinkere på strukturert informasjon, alltid hyggelige og imøtekommende.Det at de har egne ansatte i Kina følte vi også er et kjempe pluss.

Uansett blir det barn, og det som gjelder tildeling av barn er det kinesiske myndigheter som står for. Lykke til!

Gjest tredjegang

Hei!

Det stemmer ikke at AF har "fast pris", det er det VB som har. :o) Som adopsjonssøker i AF kan du risikere å få tilleggsregning når årsoppgjøret gjøres året etter at adopsjonen er fullført. På den annen side kan du også "risikere" å få penger igjen. I VB vet man hva prisen er hele tiden, og de har forøvrig også samme pris uansett hvilket land man adopterer fra.

Ellers: Vi har adoptert via VB, og har også dem nå andre gangen. Det har vært frustrasjoner og misnøye underveis, men det som er interessant, er at jeg ser at AF-søkere har akkurat de samme frustrasjonene stort sett. Tror det har mer med den stressede og sårbare situasjonen man er i akkurat rundt tildeling og henting osv., enn hva organisajon man bruker. Såvidt jeg er både VB og AF gode på Kinaadopsjon, men som flere andre her har nevnt har VB egne ansatte i Kina, det har ikke AF. Vi opplevde det som en fordel og trygghet.

Hvis du tror at du kommer til å være aktiv i organisasjonen lokalt, så ville jeg også sett på hvilken organisasjon som har best utviklet lokalavdeling.

Lykke til! :o)

Det stemmer. Vi fikk en koselig hilsen fra AF noen måneder senere med en relativt stor ekstra sum.

Annonse

Vi har brukt VB ved begge våre adopsjoner - og er tilfreds med det.

VB opererer også med fast pris og lik pris uansett hvilket land man adopterer fra. Denne prisen er satt på forhånd, slik at man vet hva man har å forholde seg til undervegs.

AF praktiserer lik pris innenfor hvert kalenderår. Man betaler 3 forskudd - og når regnskapet for kalenderåret foreligger gjøres det opp status. Dersom forskuddene ikke dekker de faktiske utgiftene får søkerne ei tilleggsregning - og motsatt vei så får man penger tilbake. De siste årene har det blitt penger tilbake - og AF har vært noen tusenlapper billigere enn VB.

Når det gjelder VB så har de et kjempeflott opplegg for hentereisene. VB har ansatt 2 guider i Kina (kinesere). Den mannlige guiden følger gruppa i Beijing og den kvinnelige følger gruppa ute i provinsen. Man betaler pakkepris for selve reisa, hvor alt unntatt mat og shopping inngår fra man reiser fra Gardermoen og til man er tilbake igjen.

Ellers kan det være greit å se om det finnes en lokalavdelingen i nærheten av der man bor. VB har ei aktiv forening i byen vår - og det var med på å avgjøre at det ble VB for vårt vedkommende.

Lykke til med valget!

fra

Gjest snart mamma til to

Du skrev: Vi har valgt AF da de har mer fast pris( økonomien komer også inn i bildet) alle betaler det samme . Samme hvor barnet kommer i fra.

Dette gjelder også VB. Uansett hvilket land man adopterer fra er prisen den samme. Men jeg vet at i Adopsjonsforum har det skjedd at man etter årets slutt noen ganger får en tilleggsfaktura, og andre ganger kan man også få penger igjen. Jeg synes dette gjør det litt vanskelig å vite hvor mye man skal betale. Veldig kjedelig å få en tilleggsfaktura på noen tusen i etterkant.

For å velge adopsjonsforening, tror jeg det er viktig å følge magefølelsen, og ikke høre på alle andre. Alle har forskjellige opplevelser med de 3 adopsjonsforeningene. Ingen av foreningene er bedre enn de andre, mener jeg. Følg mavefølelsen.

De sist to årene har AF adoptanter fått penger tilbake det ser det ut til å komme i år også da det er flere og flere som adopterer (flere å dele faste kostnader på) med jeg kan ta feil. Håper endelig ikke det da adopsjon er dyrt i utganspuntet men du kommer hjem med verdens fineste som er verd alt pluss mere til.(selv om lomebokek ikke mener det.)

Hei!

Vi veide for og mot masse erfaringer som folk kom med.Til slutt fant vi ut at alle foreningene hadde positive og negative sider. Vi endte opp med inoradopt fordi veldig mange sa at hentereisene kunne være ganske stramt lagt opp og bli slitsomme. Inoradopt har mere "frihet" på hentereisene fikk jeg høre enn vb og AF. Vi valgte ut ifra det, noe som egentlig bare er en liten bagatell, men en forening må en jo velge.

Tror du blir like fornøyd uansett hvilken forening du velger. Ingen er feilfrie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...