Gå til innhold

Blir ikke bedt i bursdag. Snart bursdag selv.

Anbefalte innlegg

Gjest tear drop

Ja som overskriften sier så har 10 åringen vår ikke vært invitert i en eneste bursdag i de siste to årene. I fjor ba vi alle guttene i klassen. (men det var mange som ikke kom og som ikke gav beskjed) Nå er det en mnd til han blir 11. Han har allerede spurt om å få ha alle i klassen hjem eller på Peppes e.l.

Han er under utredning for ADHD og har store adferds vansker. Han har ett par gutter i klassen som han omgåes med, men det er mest han som går til dem, ikke omvendt.

Vet at han blir sett på som bråkmaker o.l.

Det jeg har mest lyst til er å invitere de tre guttene han omgåes mest med på kino og en matbit, men sønnen min ønsker så veldig klassefest. Men jeg er så inderlig redd for at han vil bli skuffet over at kanskje ikke så mange kommer. De fleste jentene i klassen er irriterte på han pga oppførselen hans.

Sukk... det river i stykker et mamma hjerte dette....

Hva ville dere ha gjort i tilsvarende situasjon?

Fortsetter under...

Gjest barneskolen...

Oi, det må være vanskelig... Husker faktisk at vi hadde en gutt i klassen på barneskolen som var skikkelig "problembarn". Alle var irriterte på ham, ofte med god grunn, ettersom han kunne være nokså ondskapsfull i sine påfunn.

Følgelig hadde han ingen venner, og det var ingen som ønsket å gå i bursdagen hans eller invitere ham til noe. Husker at moren hans var i klassen for å fortelle om adferdsvanskene hans, men for oss som bare opplevde at han var slem, var det nok vanskelig å vende om....

Hvis du skal be "bare" tre stk så bør du nesten være helt sikker på at de kommer,hvis ikke blir det et stort nederlag for gutten din.

Jeg har også en adhd gutt som har hatt trøbbel ved bursdagsfeiringer helt til lærer sa at alle gutter ber gutter i klassen og jenter likedan.

Nå var hun mektig lei av at barn ble utelatt og at de andre skrøt uhemmet av feiringen dagen etterpå.

Vi har fortsatt litt problem med å få gutter til å komme til oss,men i fjord hadde vi kalaset på kino og da kom så å si alle.

Hvis gutten din klarer å sitte stille i kinosalen så vil jeg anbefale dere å feire der.

Vi hadde en halv time til mat og moro før filmen og etter filmen var selskapet slutt.

Dette synes jeg er toppers for oss for det krever ikke at gutten vår må "ta seg sammen" så lenge.

Gjest en mamma i nord

Hos oss har det hele tiden vært noen som har bedt alle guttene i klassen, heldigvis. Det siste året har dette forandret seg, sansynligvis fordi de er nesten ferdig med barneskolen (går i 7.)

Det har da blitt slik at eldstegutten min ikke blir bedt i særlig mange bursdager, og derfor ville han ikke be mange selv i år. Bare be som han hadde vært i bursdag hos, og noen ganske nye bekjentskaper. han kom opp med en liste på 6 og bare 3 kom. Dette synes han var leit og i ettertid angrer jeg på at jeg ikke insisterte på at han skulle be fler.

Så dersom han vil be f.eks alle guttene og du klarer med det arangemangsmessig, så ville jeg nok ha foretrukket det. Dersom jentene alikevel ikke vil ha noe med han å gjøre så hadde jeg nok overtalt han til å utelate disse. Lokka med ekte guttebursdag f.eks.

Har opplevd dette selv.Min datter på 7 år har AD/HD,og hadde samme problem.Det var bare to bursdager ho ble bedt i i fjor.Når det var hennes tur å bli feiret,ville ho ikke ha selskap."Det kommer sikert ingen alikevel",sa ho.Vi valgkte å ha bowlingburstag med alle jentene,noe som var veldig vellykka.Alle kom, og koste seg veldig. Jenta mi er VELDIG hyper,men det gikk bra.Mitt AD/HD barn er litt roligere borte og da litt mer konsentrert om det som skjedde.Det bled dyrt,men vert hver krone.Har faktisk merket bedring på skolen etterpå,flere som vil leke med henne.

Lykke til med bursdag og utredning.

Har opplevd dette selv.Min datter på 7 år har AD/HD,og hadde samme problem.Det var bare to bursdager ho ble bedt i i fjor.Når det var hennes tur å bli feiret,ville ho ikke ha selskap."Det kommer sikert ingen alikevel",sa ho.Vi valgkte å ha bowlingburstag med alle jentene,noe som var veldig vellykka.Alle kom, og koste seg veldig. Jenta mi er VELDIG hyper,men det gikk bra.Mitt AD/HD barn er litt roligere borte og da litt mer konsentrert om det som skjedde.Det bled dyrt,men vert hver krone.Har faktisk merket bedring på skolen etterpå,flere som vil leke med henne.

Her blir det bursdagsfeiring utenom hjemmet i år som i fjor.

Koste hva det koste vil sier jeg også!

1500 kommer årets bursdagsfeiring til å koste oss.

• 2 uker senere...

Annonse

den opprinnelige m&m

Hvis jentene ikke vil komme uansett kan du vel bruke økonomi som begrunnelse og si at dere bare har plass eller råd til å be guttene. Det er bedre at han blir sur på deg for at du bestemmer enn at han blir lei seg for at bare 5 av 20 kommer.

Lykke til!

Gjest vennskap er noe annet

Kjøpe venner til sine barn, er det så lurt da?

Di er jo da sammen med barnet pga det di får og ikke ditt barn som person.

Tenk hva det kan gjøre med ditt barn på sikt, lærer at man kjøper seg venner!

• 11 måneder senere...
gir aldri opp

Dette er en vond og vanskelig situasjon. Det vi gjorde var å informere alle foreldrene på et foreldremøte, slik at de visste hva prolemene var hvis deres barn kom hjem å klaget over vår sønns oppførsel. Vi ba også læreren informere i klassen. Barna fikk ikke vite noen diagnose, bare at han hadde noe inni seg som gjorde at han hadde vanskelig for å sitte stille, og at det ofte gjorde han urolig. Dette har fungert fint for oss. Han har mange venner, blir bedt i bursdag til guttene i klassen, og alt er bra.

Et annet forslag, er å ta kontakt med ADHd foreningen, vet at de i vanskelige tilfeller har kommet på foreldremøter å informert om hvor vanskelig disse barna har det, og hvor vondt og sårt det er å aldri bli bedt i bursdag ol. Dette ble fortalt på et kurs i regi av ADHD foreningen, og foreleser sa at dette hjalp i de aller fleste tilfeller.

Vær åpen og informer, det hjalp i alle fall oss

Gjest også mamma

Her må du være sterk og ta foreldreansvar øyeblikkelig.

Ta kontakt med skolen og snakk med alle foreldrene om situasjonen.

Gjør det nå, da det blir vanskeligere dess eldre han blir.

Følg opp denne kontakten regelmessig, og forsikre deg om at din sønn ikke blir utestengt mer (ingen skal godta at ens barn blir utestengt).

Jeg angrer på at jeg ikke rydda opp sånn da mitt barn ble utfryst.

Nå hadde ikke ungen min hverken ADHD eller noen annen lidelse, men ble utfryst helt uten grunn. Tro meg, det ødela mye av barndommen og preget familien vår tungt i mange år.

Ingenting er så tragisk og vondt som når et barn blir utestengt. Derfor, rydd opp nå og forkort lidelsene både for barnet ditt og hele din familie.

Husk andre foreldre gjør ingen verdens ting uten å få et kraftig spark bak (til tross for at de ser hva som skjer, de har både øyner og ører)!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...