Gå til innhold

Hvor mye i konfirmasjonsgave fra fadder?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

skorpionfisken

Håpløst spørsmål. Det er så forskjellig hva som gjøres ut fra forholdene i familien ellers.

Hva er vanlig rundt dere? Hør med andre i familien.

Noen faddere er søkkrike, og tilhører søkkrike kretser, der ligger vel tusenlappene løst tenker jeg.

Mens andre igjen kommer fra langt mere nøkterne omgivelser hvor det er vanlig med noen hundrelapper.

Det er flaut å gi for lite i forhold til hva som er vanlig i deres kretser, men det er faktisk like flaut å trampe ut i det med altfor mye hvis man er i en nøktern krets.

Penger er helt ok fra faddere også, man må ikke gi en varig gave. Mange faddere ser på komfirmasjonen som avslutting av fadderskapet og tenker ikke mer varig framover.

Gjest en mamma i nord

Du må nesten gi en gave som står i stil med din egen lommebok, synes nå jeg.

Når det gjelder penger eller ting av varig verdi er vel begge deler kjærkomment hos konfirmanten. Selv har jeg en gang løst dette med å kjøpe et smykke (til en gutt) + gi en liten sum i tillegg. Dette ble godt motatt, og det var forøvrig det eneste smykket han fikk.

Datteren her i huset ble konfirmert nå i høst.

Hun fikk penger av sine 3 faddere, henholdsvis 1000,- fra tante og onkel, og 1500.- fra tante.

Av tanten (min søster) fikk hun også gifteringen + en annen ring etter mormor, som døde for 7 år siden.

Noe konfirmanten satte rørende pris på.

Liker ikke den trenden at alle skal overgå hverandre..

Etter konfirmasjonen fikk hun spørsmål fra venner om hva hun fikk.

Og det var kun pengesummen de ville vite.

For når hun ramset opp alle de andre gavene (hun fikk megaflotte og mange gaver), sa de ja, ja, men hvor mye penger fikk du...

Vi er faddere til to, som skal konfirmeres i mai, og vil gi de penger, og jeg antar at det blir 1000.- pr hode. + at de får en lykt med navn og dato, som jeg maler selv...Det får alle vi er faddere til + alle nieser og nevøer.

Man gir det man har lyst og råd til.

Datteren her i huset ble konfirmert nå i høst.

Hun fikk penger av sine 3 faddere, henholdsvis 1000,- fra tante og onkel, og 1500.- fra tante.

Av tanten (min søster) fikk hun også gifteringen + en annen ring etter mormor, som døde for 7 år siden.

Noe konfirmanten satte rørende pris på.

Liker ikke den trenden at alle skal overgå hverandre..

Etter konfirmasjonen fikk hun spørsmål fra venner om hva hun fikk.

Og det var kun pengesummen de ville vite.

For når hun ramset opp alle de andre gavene (hun fikk megaflotte og mange gaver), sa de ja, ja, men hvor mye penger fikk du...

Vi er faddere til to, som skal konfirmeres i mai, og vil gi de penger, og jeg antar at det blir 1000.- pr hode. + at de får en lykt med navn og dato, som jeg maler selv...Det får alle vi er faddere til + alle nieser og nevøer.

Man gir det man har lyst og råd til.

Vil også si at jeg sa i fra til fadderne at vi ikke ønsket at de skulle gi mange tusen...

Det ene fadderparet har mye, mye bedre råd, enn tantan som er enslig.

De ønsket å gi 10.000!!!

Hun fikk 1000 på dagen, resten ble satt på konto som hun ikke vet om.

Disse pengene får hun den dagen hun skal ta lappen, eller kjøpe bolig!

• 5 måneder senere...

Vil også si at jeg sa i fra til fadderne at vi ikke ønsket at de skulle gi mange tusen...

Det ene fadderparet har mye, mye bedre råd, enn tantan som er enslig.

De ønsket å gi 10.000!!!

Hun fikk 1000 på dagen, resten ble satt på konto som hun ikke vet om.

Disse pengene får hun den dagen hun skal ta lappen, eller kjøpe bolig!

10.000kr... Det var da svært mye å gi til en konfirmant... Hørtes helt ekstremt ut, spør du meg...

Da må visst fadrene være millionærer...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...