Gå til innhold

karantenetid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barn nr. 1 skal ha vært i Norge i minimum 1 år - og barn nr. 1 må være minimum 2 år gammelt når godkjenning for nest barn gis.

Vet at noen kommuner tillater "tjuvstart" - at man kan begynne på utredning for ny sosialrapport mens man ennå er i karantenetiden, men at søknaden ikke sendes videre til BUFetat før karantenetiden er utløpt. Andre kommuner vil ikke start med ny sosialrapport før karantenetiden er utløpt - og atter andre kommuner tillater ikke engang at man setter seg opp på venteliste for ny sosialrapport før karantenetiden er utløpt.

Vet jo at de som "tjuvstarter" ikke har noe som helst problemer med å bli godkjente i BUFetat, så det er kommunene som ha dette i "sin hule hånd". Litt irriterende syns nå jeg!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170377-karantenetid/#findComment-1118433
Del på andre sider

Barn nr. 1 skal ha vært i Norge i minimum 1 år - og barn nr. 1 må være minimum 2 år gammelt når godkjenning for nest barn gis.

Vet at noen kommuner tillater "tjuvstart" - at man kan begynne på utredning for ny sosialrapport mens man ennå er i karantenetiden, men at søknaden ikke sendes videre til BUFetat før karantenetiden er utløpt. Andre kommuner vil ikke start med ny sosialrapport før karantenetiden er utløpt - og atter andre kommuner tillater ikke engang at man setter seg opp på venteliste for ny sosialrapport før karantenetiden er utløpt.

Vet jo at de som "tjuvstarter" ikke har noe som helst problemer med å bli godkjente i BUFetat, så det er kommunene som ha dette i "sin hule hånd". Litt irriterende syns nå jeg!

Hilsen

Dette har jeg også spurt om før, fordi AF sa at vi måtte vente til barnet har vært i norge til det er 2 år gammelt, men noen her på Dol svarte at det ikke var tilfellet, og at karantenetiden er bare ett år...

så jeg bare spør?

hvor fant du det med at barnet skal være 2 år?...?

Jeg og gubben satt i går kveld og leste på AF sine sider og der stod det at karantenetiden er 1 år, men at aldersforskjellen mellom barna BØR være 2 år...

-nå kan det være det står skrevet en annen plass enn på den siden vi leste, men vi tolket det dithen at før papirene er i orden kommer aldersforskjellen til å være i orden... selv om vi starter etter 1 år, og det er fortsatt noen mnd igjen til hun fyller 2...

(og jeg HÅPER det er riktig....)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170377-karantenetid/#findComment-1118598
Del på andre sider

trk1365380645

Dette har jeg også spurt om før, fordi AF sa at vi måtte vente til barnet har vært i norge til det er 2 år gammelt, men noen her på Dol svarte at det ikke var tilfellet, og at karantenetiden er bare ett år...

så jeg bare spør?

Jeg og gubben satt i går kveld og leste på AF sine sider og der stod det at karantenetiden er 1 år, men at aldersforskjellen mellom barna BØR være 2 år...

-nå kan det være det står skrevet en annen plass enn på den siden vi leste, men vi tolket det dithen at før papirene er i orden kommer aldersforskjellen til å være i orden... selv om vi starter etter 1 år, og det er fortsatt noen mnd igjen til hun fyller 2...

Hei medreiser!

Godt nytt år! Håper alt er bra ute mot havet, selv i disse uværstider!

Tillot meg å lete litt i lover og regler for dere, og av alt jeg har funnet på nettet er det ingenting som sier at første barn må være 2 år. Det står heller ikke at saksbehandlingen ikke kan begynne før det er gått 1 årheller, men at man ikke kan få forhåndsgodkjenning. Og det tar jo en stund fra saksbehandlingen begynner til man blir godkjent;) Vi er forresten også begynt å tenke litt fremover... Hils mann og døtre!

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170377-karantenetid/#findComment-1118637
Del på andre sider

Enig med det de andre skriver her.

Det første barnet må ikke være fylt 2 år før man er godkjent i regionen. Men når neste barn blir tildelt må det være 2 års aldersforskjell på barna.

Da har de(heldigvis!) endret på ting. Da vi satt i gang fikk vi beskjed om at vi bare kunne godkjennes for et barn som var minst 2 år yngre enn datteren vår. Og dermed måtte Bella være 2 år ved godkjenning, for de kunne ikke gi oss godkjenning for et barn som ikke var født enda... Teoretisk sett _kan_ man jo få tildeling dagen etter at man er godkjent. Og hvis man da har et barn som ikke er to og er godkjent for et barn som er minst 2 år yngre, så sliter man jo litt ;o)

Når så er sagt så kjenner jeg folk som har blitt godkjent _og_ fått sendt papirene ut av landet _før_barnet var 2 år, så de har aldri vært særlig konsekvente mht egne retningslinjer ;o)

Beste hilsen fra

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170377-karantenetid/#findComment-1118762
Del på andre sider

Annonse

thuva1365380402

Da har de(heldigvis!) endret på ting. Da vi satt i gang fikk vi beskjed om at vi bare kunne godkjennes for et barn som var minst 2 år yngre enn datteren vår. Og dermed måtte Bella være 2 år ved godkjenning, for de kunne ikke gi oss godkjenning for et barn som ikke var født enda... Teoretisk sett _kan_ man jo få tildeling dagen etter at man er godkjent. Og hvis man da har et barn som ikke er to og er godkjent for et barn som er minst 2 år yngre, så sliter man jo litt ;o)

Når så er sagt så kjenner jeg folk som har blitt godkjent _og_ fått sendt papirene ut av landet _før_barnet var 2 år, så de har aldri vært særlig konsekvente mht egne retningslinjer ;o)

Beste hilsen fra

Beste hilsen fra

Vi som adopterer fra Sør-Korea får jo veldig små barn ved henting. Vår sønn var 3,5 mnd. Jeg kjenner flere par som allerede har fått godkjennelsen fra Bufetat selvom barna fremdeles ikke har fylt 2 år. Et av parene vi kjenner, ble godkjent i august 2004, og det første barnet deres blir ikke 2 år før i midten av februar 2005.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170377-karantenetid/#findComment-1118880
Del på andre sider

Vi som adopterer fra Sør-Korea får jo veldig små barn ved henting. Vår sønn var 3,5 mnd. Jeg kjenner flere par som allerede har fått godkjennelsen fra Bufetat selvom barna fremdeles ikke har fylt 2 år. Et av parene vi kjenner, ble godkjent i august 2004, og det første barnet deres blir ikke 2 år før i midten av februar 2005.

Det er jo bra at BUFetat har tatt til fornuft og ser at ventetiden i enkelte land for tiden er laaaang og at det derfor må være mulig å starte opp prosessen tidligere, om man ikke ønsker for stor aldersforskjell mellom barna.

Jeg er ikke noen fan av 2-års regelen de praktiserte tidligere, bare så det er sagt :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170377-karantenetid/#findComment-1118888
Del på andre sider

Hei medreiser!

Godt nytt år! Håper alt er bra ute mot havet, selv i disse uværstider!

Tillot meg å lete litt i lover og regler for dere, og av alt jeg har funnet på nettet er det ingenting som sier at første barn må være 2 år. Det står heller ikke at saksbehandlingen ikke kan begynne før det er gått 1 årheller, men at man ikke kan få forhåndsgodkjenning. Og det tar jo en stund fra saksbehandlingen begynner til man blir godkjent;) Vi er forresten også begynt å tenke litt fremover... Hils mann og døtre!

Klem fra

Vet at der praktiseres ulikt rundt i landet, men da vi tok kontakt med den gang BUFA fikk vi beskjed om at det måtte gå ett år fra vi kom hjem til vi kunne sende papirene til BUFA. Dvs vi kunne lage sosialrapporten i forkant.

Aldersforskjellen mellom våre to Kinaprinsesser er 1 år og 4 måneder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170377-karantenetid/#findComment-1118892
Del på andre sider

så jeg bare spør?

Vet at region nord i alle fall ikke ville gi forhåndsgodkjenning før det barnet man hadde i familien fra før var fyllt 2 år.

- At det ikke utsteder godkjenning for et barn som ennå ikke er født.

Det betyr likevel ikke at man ikke kan starte prosessen før barnet er 2 år gammelt.

fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170377-karantenetid/#findComment-1119876
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...