Gå til innhold

Avtrykk av små fingre og føtter..

Anbefalte innlegg

Hei! No er det lenge siden jeg har vert innom her. Først vil jeg gratulere alle dere som har fått gode nyheter den senere tiden. Selv kom vi hjem fra Colombia 9.desember med våre dyrebare jenter, som fyller 2 år på lørdag..

Det jeg lurer på, er om noen har erfaringer og tips til laging av avtrykk i gips eller maling(?) av utålmodige barnehender og føtter???

Veldig takknemlig for svar!!!!!

Et GODT NYTT ÅR til dere alle også, forresten!

Fortsetter under...

Hei!

HAr erfaring med avtrykk med maling. Vil anbefale å være to stykker med dersom barnet er veldig lite. Det er lett for at malingen går utover.

Vi kjøpte putetrekk og bord-brikker som vi dekorerte med eldstegutts fot- og håndavtrykk. Fine julegaver til besteforeldre, oss selv og barnet. Vi brukte tøymaling som kan vaskes på 40 grader. KJøpt i hobbybutikk. FIngermaling er det noen som bruker til å trykke på lerrett har jeg hørt.

Lykke til!

Hei og velkommen hjem til Norge!

Fikk dere tvillinger?? Spennende!

Når det gjelder avtrykk av hender så har jeg prøvet meg på dette med vår lille engel.. han ville absolutt ikke, så avtrykkene var ikke så bra! Jeg har et dikt hvor jeg absolutt ville ha satt inn et avtrykk. det går slik:

Det hender du blir lei deg fordi jeg er så liten.

Jeg setter merker alle steder og jeg gjør deg ganske sliten.

Men hver dag blir jeg større, ja en dag blir jeg stor, og alle mine avtrykk blir svake spor.

Her er mitt lille avtrykk, så du kan huske og forstå, hvor søte hender jeg hadde den gang da de var små".

Jeg vet at i barnehager så lager de dette diktet..

Så nå har jeg fått et fint avtrykk fra barnehagen som skal limes inn på et ark med dette flotte diktet

Heisann! Godt nyttår til dere også, og takk for sist! Vi var samtidig på Halifax, men vi dro hjem en uke før dere. Vi har det bare bra, både lillesnuppa og storesøster har det topp :o) Vi savner Colombia av og til, og koser oss med å se på bilder fra oppholdet og alle vi ble kjent med!

Har ikke noe tips til det du egentlig spurte om, ville bare si hei :o) Håper dere får en flott feiring av to-årsdagene, det er virkelig noen skjønne jenter dere har.

Hilsen fra en familie i nord :o)

Heisann! Godt nyttår til dere også, og takk for sist! Vi var samtidig på Halifax, men vi dro hjem en uke før dere. Vi har det bare bra, både lillesnuppa og storesøster har det topp :o) Vi savner Colombia av og til, og koser oss med å se på bilder fra oppholdet og alle vi ble kjent med!

Har ikke noe tips til det du egentlig spurte om, ville bare si hei :o) Håper dere får en flott feiring av to-årsdagene, det er virkelig noen skjønne jenter dere har.

Hilsen fra en familie i nord :o)

Hei igjen til dere også! Så koselig med hilen. Det er bra med oss også. Jentene trives, og sjarmerer over alt hvor de kommer. Skrikinga er stort sett forbeholdt heimen...

Snø er også toppers!!

Annonse

brilleslangen

Jeg har erfaring med avtrykk i gips.

Lag først trolldeig, trykk utover en klump trolldeig til ei leiv på 1,5-2 cm tykkelse. Gjør flaten så stor at du er sikker på at den er stor nok til at hele hånden/foten får plass. Prøv å få overflaten så slett som mulig. Trykk deretter barnets hånd/fot nedi trolldeigmassen for å lage en avstøpning. Etterpå lager du en kant rundt avtrykket av papp e.l. stivt papir. Mål til lengden først og fest sammen til en sirkel hvor endene på papp/papirremsen tapes/stiftes sammen slik at det blir ei tett form som trykkes ned i trolldeigen rundt avtrykket. Denne kanten må stikke opp en bit fra trolldeigen. Du har nå laget en gipsform. Bland gips (samme forhold mellom gips og vann som ved støping av gips i vanlige plastformer, oppskrift på gipspakken)og hell gipsmassen oppi formen du har. Husk å få satt nedi gipsen en eller annen form for hengeinnretning før gipsen stivner. Det fungerer fint med en bit silkebånd eller lignende der trådendene stikkes nedi gipsen og resten av tråden danner ei hempe som gipsbildet kan henge i. Men man kan også bruke andre ting. Husk bare å ha det klart på forhånd.

Etter noen timer tas trolldeigen av den størkede gipsen, og vips har du et fint tredimensjonalt avtrykk.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...