Gå til innhold

Til kr-sund, og andre som har tatt vaksine (Kina)

Anbefalte innlegg

Måtte barnet ditt ta kolera-vaksine før reise til Kina, altså ?

Vi har vaksinert oss i dag, og fikk bare beskjed om at vi måtte ta Hepatitt A - vaksine, og kunne velge om vi ville ta drikkevaksine. Hørte ikke et ord om kolera.

Stivkrampe og difteri har vi fra tidligere, alle sammen.

Synes jeg får forskjellig svar over alt, jeg.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ikke Kr-sund, men jeg skal reise til Kina sammen med henne!

Du har fått helt riktig info vedr. vaksine. Du må ha difteri, stivkrampe og hep A. Drikkevaksinen (som i utgangspunktet er en koleravaksine) kan du velge om du vil ta eller ikke. Den er kostbar, men det kan jo være greit å ta den... Vi (mamma, pappa og storesøster) tok den alle tre. Så har vi liksom gjort "alt". Det viktigste er nok allikevel å ta "sydenreise-forhåndsregler", at maten er gjennomkokt/stekt, drikke vann fra flaske osv.

Lykke til!

Vi spurte på vaksinasjonskontoret og de kom ikke med anbefaling om drikkevaksinen når vi skulle til Kina. Denne var viktigere i andre land. Vi har vært i Kina 3 ganger uten vaksinen og har ikke blitt mer syk enn de som hadde tatt vaksinen. Heller omvendt.

Vi spurte på vaksinasjonskontoret og de kom ikke med anbefaling om drikkevaksinen når vi skulle til Kina. Denne var viktigere i andre land. Vi har vært i Kina 3 ganger uten vaksinen og har ikke blitt mer syk enn de som hadde tatt vaksinen. Heller omvendt.

Drikkevaksinen virker ca. 90% mot kolera - Kina er ikke et høyforekomstland når det gjelder kolera.

Den virker også ca.60-70% mot ETEC (E. coli-type), som gir såkalt turistmage.

Vær oppmerksom på at det finns en rekke andre bakterier, virus og parasitter som også gir "turistdiaré/turistmage" - og som vaksinen ikke hjelper en tøddel mot. Jeg syns personlig at den kanskje kan gi litt falsk trygghet - og kostbar er den.

Vi voksne tok den ikke sist - og heller ikke nå. Ble ikke magesjuke (eller annen sjuk) sist - og satser på å ikke bli det nå heller :o)

Har likevel valgt å gi den til storesøster på 3 år. Hovedsaklig fordi hun er for ung til å ta diaréstoppmidler om uhellet skulle være ute - i tillegg er hun lita og tynn, så hun har lite "å gå på" om hun får langvarig diaré.

Ellers praktiserer vi strenge "sydenforhåndsregler" - og tror vi kommer langt med det.

klem fra

Hei,

ser at du har fått svar mange svar, og det de har skrevet er riktig.

Forrige gang vi var i Kina ble min mann og en annen mamma ganske så dårlige, derfor har vi denne gangen tatt drikkevaksinen. Men jeg synes vel det er viktigst for de små, for de har så lite å gå på hvis de blir syke.

Annonse

Takk for opplysende svar!

Det ser ut at vi er riktig vaksinert likevel, da. Det eneste vi må vurdere er drikkevaksinen, men som familiens sikkerhetsansvarlige, og som den særdeles lite risikovillige personen jeg er, så ender det nok med at jeg presser den i oss alle 3 :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...