Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Henviser til debatten som pågår i Aftenposten for tiden om servicebarna og curlingbarna. Min datter på 14 er så absolutt et servicebarn. Hun gidder ikke å gjøre noe hjemme. Å henge opp yttertøy, sette på på plass sko og skolesekk er unødvendig. Å ta seg mat selv når vi er hjemme gidder hun ikke, pappa kan lage mat til henne. Å rydde i henens skittentøy og få det ned på vaskerommet er min jobb.

Jeg blir så irritert at jeg holder på å eksplodere, men hun får alltid medhold av faren sin så da kommer jeg til kort. Jeg orker ikke å mase og krangle hver eneste dag med både mannen min og 14- åringen. Resultatet blir at jeg rydder når det blir for ille.

Noen som kjenner seg igjen?

Skrevet

Ja! Kjenner igjen 14-åringen min ja! Han gjør ingenting uten at jeg maser... Onsdagen er ryddedag, heller ikke da rydder han uten at jeg maser først. "Jeg gjør det jo alltid til slutt, mamma" svarer han.. Han ser nemlig ikke problemet med at skittentøyet samler seg opp på rommet hans, for så å bli brakt til vaskerommet en gang i uken.. Akkurat når jeg tror jeg er ajour, kommer han med tre kilo!

I dag morges hadde jeg problemer med batteriet på bilen, det var rundt 0 grader, og barnas far var naturligvis bortreist!

Når jeg da står med hodet nedi bagasjerommet og kaver med starthjelpen, hører jeg vakkert piano-spill fra stuen.. He-he, visste ikke om jeg skulle le eller gråte, klart han satt inne i varmen og spilte piano mens mor strevde med bilen...:-)

Skrevet

Min egen fjortisjente roter lite i fellesrommene. Hun synes riktignok det er greit å okkupere spisebordet til lekser og skolesaker, men ellers ser vi ikke så mye til hennes saker. Hun er kanskje redd lillebroren skal få tak i det.

Men hennes eget rom...! Jeg blir iblant helt kvalm når jeg legger rent tøy på plass der. Hun HAR papirkurv der, men trives visst like godt med å ha søppel distribuert rundt i rommet.

Skrevet

A ja, kjenner meg igjen. Både på tenåringene mine,- og litt på meg selv da jeg var tenåring. Er dessverre ikke blitt så mye flinkere selv nå heller ;-)

Skrevet

Hva dersom dere slutter å tilby dem tjenestene deres? Vi hadde en periode da han ikke kom hjem til middag - da sluttet jeg å lage middag til han.

Da sko/ransel ble plassert i vår digre gang (som er 1 kvadratmeter) - da plasserte jeg disse på hans hodepute. Uansett hvordan de så ut.

Slike små tiltak hjelper i hvertfall noe, og noe er bedre enn ingenting.

(Gubben har en 13-åring som bor hos oss 1/2 tid, så noe erfaring har jeg fra dette)

Skrevet

At de er late og bortskjemte hjemme er ille nok. Ille er det også at de ikke lærer seg de enkleste ting. Jeg har sett 17-åringer i ulike sommerjobber som rett og slett ikke vet hvordan man vasker et gulv. De har aldri prøvd! For ikke å snakke om matlagning. I min ungdom gikk vi "i lære" hos mor og lærte oss matlagning mens vi bodde hjemme.

Det er det nok også slutt på. Jeg vet om samboerpar i 19- års alderen, der begge er like late og ukyndige. Iingen av dem kan lage skikkelig mat og begge vil helst gjøre minst mulig.

Det går i pizza fra frysedisken og denslags.

Skrevet

Jeg synes også dette er ille, og håper selvfølgelig ikke at mine barn blir slik når de blir tenåringer.

Men, er det ikke litt de voksne selv sin feil også da? Barn blir jo ikke født sånn. De må bli stilt krav til.

Men tenåringer er jo som kjent ikke alltid lett å hanskes med uansett hvordan man enn gjør det.

Skjønner at det er vanskelig når mannen ikke backer deg opp, da blir jo du kjerringa mot strømmen.

Skrevet

Jeg så forresten noe på tv om dette for noen måneder siden, det var fra USA tror jeg.

Foreldrene var så møkkalei barnas krav om service at de til slutt flyttet ut i hagen i fluktstoler (det var sommer) og ble der ute helt til barna skjønte at det etter flere dager ikke ble ryddig av seg selv, ikke ble middag av seg selv, ikke ble rent tøy av seg selv osv. osv.

Barna begynte faktisk å reagere etterhvert, etter noen dager.

Skrevet

Hva dersom dere slutter å tilby dem tjenestene deres? Vi hadde en periode da han ikke kom hjem til middag - da sluttet jeg å lage middag til han.

Da sko/ransel ble plassert i vår digre gang (som er 1 kvadratmeter) - da plasserte jeg disse på hans hodepute. Uansett hvordan de så ut.

Slike små tiltak hjelper i hvertfall noe, og noe er bedre enn ingenting.

(Gubben har en 13-åring som bor hos oss 1/2 tid, så noe erfaring har jeg fra dette)

Hei speak

Dette var et godt forslag! Jeg er litt i tvil om jeg skal starte på et slikt prosjekt men det er fristende.

Jeg har prøvd å la være å vakse og rydde tøyet henens men da blir mannen min sur, og gjør han det selv i stedet. Han er en typisk servicepappa. Er det noen som har gode råd mot en oversnill pappa tar jeg gjerne imot.

Gjest Tatjana
Skrevet

Hei speak

Dette var et godt forslag! Jeg er litt i tvil om jeg skal starte på et slikt prosjekt men det er fristende.

Jeg har prøvd å la være å vakse og rydde tøyet henens men da blir mannen min sur, og gjør han det selv i stedet. Han er en typisk servicepappa. Er det noen som har gode råd mot en oversnill pappa tar jeg gjerne imot.

Ingen gode råd, kanskje men noen tanker i hvert fall.

Jeg tror du må ta en alvorsprat med mannen din. Forklar at det er viktig at hun får hjelpe til hjemme, ikke bare for å avlaste dere voksne, men også for å lære seg arbeidsoppgavene. Poengter at det er for hennes eget beste at hun lærer seg å lage mat, rydde og vaske. Det er ferdigheter hun kommer til å få bruk for hele livet.

Ellers tror jeg at jeg ville gått til streik hvis jeg var deg. Ikke rydde hennes ting, ikke vaske klær som ikke er i skittentøyskurven, ikke servere mat til alle tider. Dersom han ikke går med på å lære henne opp, så still krav til ham i steden og fortell at da får han ta det. Kanskje han går lei etterhvert?

Men det forutsetter selvsagt at du greier å se på at rotet hoper seg opp uten å gripe inn.

Skrevet

Dette er jaggu en god påminnelse for oss med yngre barn om at treningen hjemme må begynne tidlig!

;o)

Skrevet

Hei speak

Dersom han gjør det, så er jo problemet delvis løst. Men jeg kan nok tenke meg at det ikke tar så veldig lang tid før han finner ut at det ikke er så artig. Vent å se. Vil vel tro at etter noen uker, så vil han være enklere å snakke med:-) Da har nok han blitt lei av å varte opp disse store barna.

I går kom jeg forresten hjem til nystøvsuget hus. Gubbens guttunge mente at han ville ha litt jobb. Vi spurte han tidligere i uka hva han ville gjøre, og det endte på støvsuging. Kjempedeilig. Håper han vil gjøre dette i framtiden også. (Han får jo litt ukepenger da:-)

Skrevet

Mine to er 4 1/2 og 6 1/2 år og de må pent nødt til å henge opp jakken, legge lue og votter i sine bokser i gangen og sette skoene i skohylla når vi kommer inn. Forhåpentligvis vil dette sette seg så godt fast at de fortsetter med det når de blir større også...

La mannen din rydde etter henne da hvis han insisterer på at hun er for liten til å greie det selv, han gjør henne en gedigen bjørnetjeneste.

Gjest oppdragelsen da?
Skrevet

Det er da ikke rart at mange har blitt slike servicebarn når de sikkert har blitt berhandlet som prinsesser og prinser siden de ble født. Mange barn har vært vant til service fra de var født fordi foreldrene har hatt dårlig samvittighet. De har fått alt de har ønsket seg omtrent fordi foreldrene har trodd at de skal i såfall få det siden de ser de så lite. Man får nok tenåringer som man har oppdradd dem og grunnlaget legges til de er en ti år omtrent.

Gjest levelenge
Skrevet

Ja, her fikk du mange svar, naturlig nok; barneoppdragelse har ingen fasitsvar. Min erfaring ( 4 barn, ungdommer) er: Det KOSTER masse energi å la de gjøre ting selv, men det LØNNER seg til slutt. Enkleste utvei er å gjøre ting selv, ikke sant? men det ER en bjørnetjenste for barna. Jeg har også "tilleggsproblemet" med en mann som "velger å gjøre det selv" og dermed skjemmer bort ungene. Stå på!!

• 4 uker senere...
Gjest er mitt råd
Skrevet

Det er vel bare å slutte å tilby disse tjenestene.

Si klart ifra på forhånd at fra i morgen skal ungen ta skittentøy etc. selv.

Dersom pappan gjør dette for ungen, får det være hans sak. Tipper han snart blir lei som du har blitt.

Ingen vits i å være servicemamma fordi pappa mener det.

Vær tydelig på hva du forventer og FORVENT det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...