Gå til innhold

Jenta mi på 3 år utredes for ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest antisugar
Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg lurer på en hel masse... Jenta mi er 3,5 år og har hatt en hel masse vansker helt fra spedbarnsalder. Det har gått på avføringsvansker, hyppige feberanfall, nattlige raserianfall (fra ca 8 mnd), nattlig oppkast og neseblod. Hun har vært grundig utredet på Barnepoliklinikk og Barneavdeling (tatt MR av hodet, EEG, metabolsk screening + diverse andre prøver). Det er funnet "noe" på MR, men visstnok for lite til at det skal ta hensyn til. Selv er jeg sykepleier, men har for lite kompetanse innen dette til å forstå hva det innebærer. Nå er vi altså henvist til BUP, og de har igjen henvist til PPT. Disse instansene skal samarbeide om utredning og videre oppfølging.Foreløbig har de landet på at det muligens foreligger ADHD.Likevel - i mitt hode får jeg ikke helt symptomene til å harmonere med det jeg leser i faglitteraturen om jenter med ADHD. Derfor håper jeg at dere som har/har hatt så små jenter med denne diagnosen kan svare meg på hva det var som DERES barn strevde med. Her er en liten stikkordsliste over hva datteren min sliter med:

- svingende humør (går fra kjempeblid til hysterisk og tilbake i løpet av et par minutter)

- demonterer alt hun får tak i

- "tvangsritualer"; glidelåser, knapper, borrelåser på sko må være hundre prosent lukket, sengetøyet må ligge på millimeteren korrekt ellers klarer hun ikke å sove og river sengetøyet av senga og gråter seg i søvn.

- klarer ikke å spise brød dersom det er lufthull i brødet, brekker seg og blir hysterisk

- Eier ikke magemål, kan spise til hun kaster opp. Oftest må vi stanse henne (spiser 8-9 tykke brødskiver til hvert brødmåltid uten problemer dersom hun ikke stanses)

- "forsvinner" inn i seg selv innimellom, mimikken forsvinner og hun responderer dårlig på tiltale. Dersom man da fysisk berører henne, så eksploderer hun i et avsindig raseri og kan gå til fysisk angrep. Har også skadet seg selv ved slike anledninger (klort seg og revet ut masse hår).

- tåler utrolig dårlig stimulering utenfra, får hysterisk anfall etter max ti minutter i en butikk, kjøpesenter er utelukket. Må da skjermes, f.eks ved at jeg tar av meg jakka og hun får låne den til å dekke over seg med. Alternativt ta henne med ut i bilen og selv vente på utsiden slik at hun får samlet seg og roet seg ned. Dette ønsker hun selv også.

- Gir uttrykk for at hun ønsker å være baby - legger seg på fanget og sutrer som et lite barn, forlanger å bli vasket og stelt liggende, nekter å kle på seg selv (når hun prøver og mislykkes blir hun så rasende at hun til tider kaster opp) osv.

Dette er bare noen av de vanskene hun har. Føler at det jeg leser om ADHD ikke helt passer her - eventuelt om det kan foreligge en kryssdiagnose eller noe. Noen som har andre ting å komme med? Kan ellers nevne at hun har en eldre søster, normale familieforhold, vi har normale rutiner i forhold til oppdragelse/husregler og sørger for at hun og søsteren får tid hver for seg også. Går til dagmamma, som også legger merke til de samme symptomene som meg selv.

Skrevet

Hei kjere deg.

Nesten som å lese om min egen datter.Ho har ikke hatt noe plger med oppkast og sånne ting.

Det du skriver om jenter og AD/HD,stemmer nok.Det "vanligste"er nok at jenter får diagnosen ADD som er AD/HD uten hyperaktivitet.

Godt ppt er i gang med utredning.Vi begynte allerede når jenta vår var to.Diagnose blir sjelden satt før seks års alder.Da fikk og vår datter diagnosen.Etter en tid med medisin utprøvning gikk det mye greiere.

LYKKE TIL

Skrevet

Kjære deg.

Jeg har selv ingen erfaring med disse symptomene du beskriver, selv om jeg har to barn.

Fikk allikevel lyst til å uttrykke min medfølelse. Dette kan ikke være lett hverken for dere som foreldre eller for datteren deres.

Jeg håper virkelig dere får god hjelp til å stille riktig diagnose og får medisiner som vil hjelpe dere alle.

Gjest Nikodemus
Skrevet

Høres veldig ut som vår yngste, som har ADHD og FAS. Det med overfølsomhet for ytre stimuli er jo helt typisk fas, og det gjelder såvel berøring/fysisk kontakt som miljøer med masse ting (butikker) og eller folk. Mye av det andre du beskriver - som problemene om natten er helt analoge de vi hadde/tidvis har ennå, selv om hun nå er over 7 år. (Du finner mye info på www.fasforeningen.nu).

Gjest antisugar
Skrevet

Hva med autisme da?

På det første intervjuet hos BUP var dette det første psykologen tenkte på - men datteren min er utrolig kontaktsøkende og kosete, og da slo psykologen det fra seg umiddelbart. Trodde det var mange fellestrekk innen autismen, men at ikke alle fyller alle jeg... Jeg synes også at hun har enkelte autistiske trekk, spesielt dette med at hun blir lite kontaktbar til tider og trenger mye skjerming.

Takk for svar : )

Gjest antisugar
Skrevet

Høres veldig ut som vår yngste, som har ADHD og FAS. Det med overfølsomhet for ytre stimuli er jo helt typisk fas, og det gjelder såvel berøring/fysisk kontakt som miljøer med masse ting (butikker) og eller folk. Mye av det andre du beskriver - som problemene om natten er helt analoge de vi hadde/tidvis har ennå, selv om hun nå er over 7 år. (Du finner mye info på www.fasforeningen.nu).

Hei og takk for svar : )

Jeg har vært inne på linken til FAS og sett, men fikk inntrykk av at dette kun gjelder barn som har blitt skadet av alkohol i svangerskapet. Nå er jeg totalavholds og har alltid vært det, så jeg tror nok ikke at dette kan ligge til grunn her. Men takk for tipset : )

Gjest en mamma i nord
Skrevet

På det første intervjuet hos BUP var dette det første psykologen tenkte på - men datteren min er utrolig kontaktsøkende og kosete, og da slo psykologen det fra seg umiddelbart. Trodde det var mange fellestrekk innen autismen, men at ikke alle fyller alle jeg... Jeg synes også at hun har enkelte autistiske trekk, spesielt dette med at hun blir lite kontaktbar til tider og trenger mye skjerming.

Takk for svar : )

Min sønn som i dag er 12 år har altid vært utrolig kontaktsøkende og kosete av seg. Han fikk diagnosen asperger syndrom da han var 9 år. (Dette er også en autismespekterdiagnose) Så det at hun er kontaktsøkende og kosete utelukker ikke autisme, men ikke alle psykologer har god nok kompetanse på dette området. Min umiddelbare tanke når jeg leste inlegget ditt var at dette kunne dreie seg om en autismespekterdiagnose. Min sønn ville fått diagnosen mye tidligere om de fagmiljøer vi var innom hadde hatt den riktige kompetansen for å utrede dette.

Håper dere får en ordentlig utredning på dette også. Da det er viktig med en mest mulig riktig diagnose for å kunne iverksette de nødvendige tiltak og nødvendig opplæring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...