Gå til innhold

AFs hjelpearbeid - Kina

Anbefalte innlegg

Støtter noen av dere AFs prosjekt i Kina?

For noen år siden prøvde jeg (nokså iherdig faktisk) å bli fadder på dette prosjektet, men fikk aldri svar.

Nå har jeg sendt en henvendelse igjen, uten å ha hørt noe.

Tar det veldig veldig lang tid, eller er det bare jeg som har vært uheldig? Sist styra jeg på i 3-4 mnd, det vet jeg rett og slett ikke om jeg gidder denne gangen.

Er det noen her som vet, og som kanskje kan fortelle meg litt mer om hvordan arbeidet/fadderordningen er organisert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170688-afs-hjelpearbeid-kina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet dessverre ingenting om hjelpearbeid i Kina, men tenkte at jeg kunne benytte anledningen til å spørre om noen vet om et hjelpearbeid i Colombia - helst et lavterskeltilbud - gjerne i Bogota - som jeg kan støtte.

Hei, her har du et :-)

Bogota: Luz y Vida

SMÅ MENNESKER I EN VANSKELIG VERDEN. Luz y Vida betyr "lys og liv" og er hjemmet til ca. 100 forlatte barn med fysiske og psykiske skader. Det ligger i et fattig område i millionbyen Bogotá.

Med små ressurser og mye kjærlighet har idealistiske mennesker klart å skape en trygg tilværelse for barna.Hjemmets grunnlegger og drivkraft er nonnen Valeriana, som har gjort Luz y Vida til sin livsoppgave.

Barna får så langt det er mulig den terapi og pleie de trenger, og det drives skole og dagsenter, som også er for barn i fattigområdene rundt. Valeriana jobber for å integrere de funksjonshemmede blant friske barn.

Dette er positivt for ungene på Luz y Vida, samtidig som hun hjelper barn i lokalsamfunnet med mat og skolegang. Barnehjemmet har også helsesenter.

Adopsjonsforum startet i 1992 et hjelpeprosjekt for barnehjemmet. Formålet med hjelpen er å opprettholde og styrke terapi-tjenesten for barna ved å lønne tre faste stillinger for helsepersonell. Dessuten gir vi støtte til utbedring av bygningen og innkjøp av nye hjelpemidler.

Arbeidsform og finansiering:

Hvis du vil være med og bidra til dette, kan du tegne et fadderskap på det beløp du måtte ønske, pr. år, halvår eller kvartal.To ganger i året får vi hilsen fra Luz y Vida med rapport⁄regnskap, og noen ganger bilder.

Her er det en mailadresse. Går du inn på AF sine hjemmesider, under "hjelpearbeid" finner du navn på kontaktpersoner.

[email protected]

Beste hilsen fra

Dette er det jeg fant på AF sin hjemmeside i alle fall.

Skolegang i Kina

Xiaxinzhuang Primary School Yanqing kommune.

Prosjektet ble startet i 1998. Formålet med prosjektet er å hjelpe jenter fra fattige familier med å gjennomføre grunnskolen.

Selv om det er gratis å gå på grunnskole i Kina, må alt skolemateriell, skolemat og skoleuniform bekostes av den enkelte familie. Mange familier på landsbygda og i de fattigste fjellområdene er så dårlig stilt at de ikke har råd til å dekke disse utgiftene. Barna må ofte avbryte skolegangen.

De første som blir tatt ut av skolen er jentene. 2⁄3 av barna som blir tatt ut av grunnskolen er jenter.

Jentene som blir støttet er fra lavinntektsfamilier som uten denne støtten ikke hadde hatt muligheter til å gi sine døtre skolegang.

I 2002 ble skolen vi startet å støtte, XiLong Wan School, lagt ned. Det var ikke midler nok til å drive skolen. Og barna ble større og ble flyttet over til andre skoler.

I dag støtter vi Xiaxinzhunag Primary School, som ligger i Yanqing kommune. Klassen "vår" har 20 jenter i alderen 8, 9 og 10 år. Kommunen støtter skolen, dvs at de har restaurert skolen slik at den er bedre isolert og de har fått nytt sanitærsystem.

Vår samarbeidspartner i Kina er Beijing City Womens Federation, som hjelper oss å påse at pengene vi sender blir brukt til beste for jentene.

Vi har vært i Kina flere ganger og besøkt skolene. Så vi oppdaterer våre faddere på best mulig måte. Ved å støtte prosjektet vil du gi jenter mulighet til utdannelse. Prosjektet koster kr 60,- pr. mnd., men enkeltdonasjoner mottas også med takk.

Prosjektansvarlige:

Mail: [email protected]

PÅ hjemmesiden til AF står også navn og telefonnummer til prosjektansvarlige.

Beste hilsen fra

Hei, her har du et :-)

Bogota: Luz y Vida

SMÅ MENNESKER I EN VANSKELIG VERDEN. Luz y Vida betyr "lys og liv" og er hjemmet til ca. 100 forlatte barn med fysiske og psykiske skader. Det ligger i et fattig område i millionbyen Bogotá.

Med små ressurser og mye kjærlighet har idealistiske mennesker klart å skape en trygg tilværelse for barna.Hjemmets grunnlegger og drivkraft er nonnen Valeriana, som har gjort Luz y Vida til sin livsoppgave.

Barna får så langt det er mulig den terapi og pleie de trenger, og det drives skole og dagsenter, som også er for barn i fattigområdene rundt. Valeriana jobber for å integrere de funksjonshemmede blant friske barn.

Dette er positivt for ungene på Luz y Vida, samtidig som hun hjelper barn i lokalsamfunnet med mat og skolegang. Barnehjemmet har også helsesenter.

Adopsjonsforum startet i 1992 et hjelpeprosjekt for barnehjemmet. Formålet med hjelpen er å opprettholde og styrke terapi-tjenesten for barna ved å lønne tre faste stillinger for helsepersonell. Dessuten gir vi støtte til utbedring av bygningen og innkjøp av nye hjelpemidler.

Arbeidsform og finansiering:

Hvis du vil være med og bidra til dette, kan du tegne et fadderskap på det beløp du måtte ønske, pr. år, halvår eller kvartal.To ganger i året får vi hilsen fra Luz y Vida med rapport⁄regnskap, og noen ganger bilder.

Her er det en mailadresse. Går du inn på AF sine hjemmesider, under "hjelpearbeid" finner du navn på kontaktpersoner.

[email protected]

Beste hilsen fra

Vet du om de har internasjonal adopsjon fra dette barnehjemmet? Vi har jo 1 barn fra Cran og det ville sikkert vært naturlig å gi støtte til noe der, men har liksom litt lyst til å gi til noe som ikke får så mye internasjonal oppmersomhet og hjelp. (litt vanskelig å forklare hva jeg føler men..)

Har til nå støttet SOS-barnebyer - ikke et bestemt sted eller barn, men har litt lyst til å heller ha en liten link til Colombia.

Annonse

Vet du om de har internasjonal adopsjon fra dette barnehjemmet? Vi har jo 1 barn fra Cran og det ville sikkert vært naturlig å gi støtte til noe der, men har liksom litt lyst til å gi til noe som ikke får så mye internasjonal oppmersomhet og hjelp. (litt vanskelig å forklare hva jeg føler men..)

Har til nå støttet SOS-barnebyer - ikke et bestemt sted eller barn, men har litt lyst til å heller ha en liten link til Colombia.

Så vidt jeg vet er Luz Y vida et barnehjem for barn som ikke lar seg adoptere bort. Cran har sitt eget hjelpeprosjekt:

"CRAN Hjelpeprosjekt har som formål å yte økonomisk bistand til mødrehjemmet ved CRAN ( Centro para la Rehabilitacion y Adopcion del Nino) i Bogota, Colombia. CRAN er en "non profit" stiftelse som ble startet i 1978 av Mrs. Ximena Lleras Puga.

Hjelpeprosjektet i Norge ble startet i 1986, formål den gangen var å gi økonomisk støtte til deres prosjekt for handikappede barn. Styret ved Cran besluttet i år 2000 å legge ned denne driften. Det ble da bestemt at vi isteden skulle støtte mødrehjemsprosjektet.

Mødrehjemmet ligger i selve Bogota by, mens resten av CRAN holder til i utkanten av byen i et landlig område som heter Suba.

Hovedmålene med prosjektet er å gi ufrivillig gravide mødre med lav inntekt hjelp og støtte under graviditeten og de første månedene etter fødselen.

Dette gjør vi ved å:

Hjelpe til med midler til oppussing av bygningen

Bygge opp et bibliotek for beboerne

Finansiere utflukter

Hjelpe til med midler til drift av diverse opplæringsaktiviteter som sykurs, kokekurs og annen husflidsopplæring

Det vil bli etablert en støttegruppe på mødrehjemmet hvor mødrene kan komme tilbake til CRAN for hjelp og støtte i hele 8 måneder etter at de har forlatt senteret.

Prosjektet har til enhver tid 15 mødre boende, mens ytterligere 10 mødre får hjelp av senterets fagpersonale, men bor utenfor senteret. Senteret har blant annet ansatt sosialarbeidere, psykologer og gynekolog som til enhver tid står til brukernes disposisjon

Prosjektet kan støttes ved å tegne fadderskap eller ved enkeltdonasjoner. Beløpet for fadderskap er kr 600,- pr. år. Det kan betales i rater eller under ett. Vår målsetning er å sende CRAN kr 20.000,- pr. år.

Det står mer om prosjektet på AF sine hjemmesider.

Vi sender selv penger til FANA, pluss at vi har fjernadoptert en barneby i Bogota, som vi håper å besøke når vi drar til Colombia :-)

Beste hilsen fra

Så vidt jeg vet er Luz Y vida et barnehjem for barn som ikke lar seg adoptere bort. Cran har sitt eget hjelpeprosjekt:

"CRAN Hjelpeprosjekt har som formål å yte økonomisk bistand til mødrehjemmet ved CRAN ( Centro para la Rehabilitacion y Adopcion del Nino) i Bogota, Colombia. CRAN er en "non profit" stiftelse som ble startet i 1978 av Mrs. Ximena Lleras Puga.

Hjelpeprosjektet i Norge ble startet i 1986, formål den gangen var å gi økonomisk støtte til deres prosjekt for handikappede barn. Styret ved Cran besluttet i år 2000 å legge ned denne driften. Det ble da bestemt at vi isteden skulle støtte mødrehjemsprosjektet.

Mødrehjemmet ligger i selve Bogota by, mens resten av CRAN holder til i utkanten av byen i et landlig område som heter Suba.

Hovedmålene med prosjektet er å gi ufrivillig gravide mødre med lav inntekt hjelp og støtte under graviditeten og de første månedene etter fødselen.

Dette gjør vi ved å:

Hjelpe til med midler til oppussing av bygningen

Bygge opp et bibliotek for beboerne

Finansiere utflukter

Hjelpe til med midler til drift av diverse opplæringsaktiviteter som sykurs, kokekurs og annen husflidsopplæring

Det vil bli etablert en støttegruppe på mødrehjemmet hvor mødrene kan komme tilbake til CRAN for hjelp og støtte i hele 8 måneder etter at de har forlatt senteret.

Prosjektet har til enhver tid 15 mødre boende, mens ytterligere 10 mødre får hjelp av senterets fagpersonale, men bor utenfor senteret. Senteret har blant annet ansatt sosialarbeidere, psykologer og gynekolog som til enhver tid står til brukernes disposisjon

Prosjektet kan støttes ved å tegne fadderskap eller ved enkeltdonasjoner. Beløpet for fadderskap er kr 600,- pr. år. Det kan betales i rater eller under ett. Vår målsetning er å sende CRAN kr 20.000,- pr. år.

Det står mer om prosjektet på AF sine hjemmesider.

Vi sender selv penger til FANA, pluss at vi har fjernadoptert en barneby i Bogota, som vi håper å besøke når vi drar til Colombia :-)

Beste hilsen fra

Takk for svaret. Du har jo funnet alt jeg trenger! Tror kanskje jeg går for Cran likevel?!

Har nå vært i kontakt med AFs sekretariat og prosjektet er i gang. De som driver det er visstnok ikke så e-postkyndige, så det er bedre å ringe eller bruke vanlig post.

Ellers kan du jo også ringe sekretariatet og melde din interesse.

Det er også en epostadresse som går til sekretariatet: [email protected]

Annonse

Har nå vært i kontakt med AFs sekretariat og prosjektet er i gang. De som driver det er visstnok ikke så e-postkyndige, så det er bedre å ringe eller bruke vanlig post.

Ellers kan du jo også ringe sekretariatet og melde din interesse.

Det er også en epostadresse som går til sekretariatet: [email protected]

Takk :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...